julematematik
Fra : Rundude

Dato : 25-11-04 21:22

Jeg skal have matematikværksteder i min 4 klasse i december og gerne med
noget juleri. Nogen forslag til noget godt "julematematik"???

Har selv lavet lidt, men synes ikke det er helt nok

mvh
Rundude aka Kenneth

Fra : kjaer

Dato : 01-12-04 20:30

"Rundude" <RundudeSPAM@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have matematikværksteder i min 4 klasse i december og gerne med
> noget juleri. Nogen forslag til noget godt "julematematik"???
>
> Har selv lavet lidt, men synes ikke det er helt nok

Beregn eller tæl hvormange nåle der er på et juletræ

Fra : Leo

Dato : 02-12-04 07:42

Du kan jo tage fat i nogle kageopskrifter...så og så meget af det og det,
pris i alt - se på strømforbrug - priser.
Marcipan - så meget marcipan per kilgram mandler - abrikoskerner er
billigere.Krydderier.
Import/eksport, valutakurser.
Plantage med nødder - antal nødder per træ - kvalitetesforskelle.
Juletræer - hvor mange skal gå om træet for at man kan få en kreds / to
kredse, cirkler ~ radius, diameter. Antal lyskæder, hvis der skal være så
mange lys på træet - mellemrum i bunden, kan det stå i stuen, når foden
kommer på.
Fletning af julestjerner - fornemmelse for struktur - hvad sker der, hvis
man bruger forskelligtfarvede strimler - hvis de sidder ved siden af
hinanden og med mellemrum...
Hvor mange måder kan rensdyrene spændes foran kanen - hvis nu de skal stå
parvis - eller hvis de er uvenner og ikke må stå ved siden af hinanden.
Korteste rute mellem flere byer, fodermængder.
Pakker - indpakningspapir - gavebånd, mængder og længder, rumfang, vægt -
kan de være i sækken. Julehjerter med fyld - hvor mange og hvor meget.
Juleudklip - fx sammensatte figurer - et hjerte fx er to halvcirkler og to
firkanter - areal - hvor mange af et stykke karton. Vrid en kartonstrimmel
og sæt den sammen til en snoet cirkel - jeg husker ikke lige navnet - og tal
om dimensioner. Appelsiner og æbler i både - halvdele, fjerdedele, brøker...
Vægt, blance, ligninger - lige meget af og på begge skåle...
osv osv osv - jeg synes, man kan komme vidt omkring -
Men hvad ved jeg om det - jeg er jo ikke skolelærer.

Fra : Rundude

Dato : 04-12-04 20:58

lyder godt...
mvh