C++
Fra : Niels

Dato : 29-11-04 15:36

Jubii!!!!
Nu fik jeg anskaffet et program så jeg kan lave C++.
Jubii!!!!
Nu kan jeg selfølgelig kun finde engelske tutorials, og hvor meget fatter
jeg af det.

Er der ikke nogen der kender til en dansk tutorial?

--
Mvh. Niels (http://niels.spoweb.dk)
http://niels.spoweb.dk/noop - Søgemaskine

Fra : Hansen

Dato : 29-11-04 15:45

> Er der ikke nogen der kender til en dansk tutorial?

C++ af Kris Jamsa er god til at starte med.
Den kan hentes som E-bog her:
http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=43

Mvh
Søren Thestrup Hansen

Fra : Niels

Dato : 29-11-04 15:54

"Hansen" <bluesboys@-remove-this-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> C++ af Kris Jamsa er god til at starte med.
> [...]

Tak

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-11-04 16:46

"Hansen" <bluesboys@-remove-this-hotmail.com> wrote in message

> C++ af Kris Jamsa er god til at starte med.
> Den kan hentes som E-bog her:
> http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=43

Nej!
Den er er _ikke_ god at starte med.

Jeg har endnu til gode at se blot et eneste kode eksempel i det hæfte som er
formelt korrekt (jeg har kigget rimeligt grundet efter)!!!
Selv hvis man forestillede sig at de var formelt korrekte, starter den med
at præsentere de mindst nyttige ting (f.eks. macro preprocessoren) først og
springer fuldstændigt over de mest nyttige ting (f.eks. Standard Library
klasser som std::string, std::vector og std::map).

Selv om den tilsyneladende kan hentes gratis er den simpelt hen ikke tiden
værd!

Deres nye bog
C++ Grundbog
Jesse Liberty
ISBN: 87-7843-561-7
http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=43
er langt bedre, og den bedste bog jeg kender på dansk.

Hvis den må være på engelsk vil jeg varmt anbefale bogen
Accelerated C++
Andrew Koenig, Barbara Moo
ISBN 0-201-70353-X

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hansen

Dato : 29-11-04 17:09

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> Nej!
> Den er er _ikke_ god at starte med.
> Selv om den tilsyneladende kan hentes gratis er den simpelt hen ikke tiden
> værd!

Tja nu er er det jo heldigvis forskelligt hvad folk synes er let
forståeligt. Jeg har haft meget nytte af Kris Jamsa og kan ikke nikke
genkendende til det med macro preprocessoren - faktisk er den sidst i mit
eksemplar. At den ikke bruger std synes jeg er en god ide til at starte med,
da det nogengange forvirrer mere end det gavner.
Desuden er den gratis, hvilket alt andet lige må sige at være en fordel. Så
kan man få en lille indsigt i C++, uden at skulle ud og købe en bog til
600,-

> Hvis den må være på engelsk vil jeg varmt anbefale bogen
> Accelerated C++

Det måtte den jo netop ikke ....

Mvh
Søren Thestrup Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-11-04 18:03

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
>
> Tja nu er er det jo heldigvis forskelligt hvad folk synes er let
> forståeligt.

Narturligvis.
Jeg talte ikke om forståelighed - jeg talte om korrekthed og nyttighed.
Der er væsentlig forskel.

Bekymrer det dig ikke at der ikke er et eneste korrekt program i bogen ?

> Jeg har haft meget nytte af Kris Jamsa og kan ikke nikke
> genkendende til det med macro preprocessoren - faktisk er den sidst i mit
> eksemplar.

Det har du ret i - jeg huskede forkert.
Stadig væk det tåbeligt at benytte makroer til at definere konstanter eller
små funktioner i C++ - "const" og "inline" er langt bedre løsninger.

> At den ikke bruger std synes jeg er en god ide til at starte med,
> da det nogengange forvirrer mere end det gavner.

Man kan stort set ikke undgå at benytte namespace std tidligt.
Et Hello World program vil bruge det.

Det er bestemt godt at lære f.eks. "std::string" at kende tidligt.

> Desuden er den gratis, hvilket alt andet lige må sige at være en fordel.

Men alt andet er jo netop ikke lige ...
Hvis man går op i om det er rigtigt hvad man lærer og bruger sin tid på er
der ingen sammenligning.

> Så
> kan man få en lille indsigt i C++, uden at skulle ud og købe en bog til
> 600,-

Hvordan får du det til 600 kr ?
Jesse Liberty bogen er opgivet til kr. 349.
König & Moo bogen koster kr. 459 i Polyteknisk Boghandel
(http://www.polyteknisk.dk/).

> Det måtte den jo netop ikke ....

Stop det pjat med at klippe ude for kontekts.
Jeg angav et bedre _dansk_ alternativ og et endnu bedre engelsk alternativ -
så kan OP selv vælge hvad han vil bruge sine penge og ikke mindst tid på.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-11-04 17:48

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=43
> er langt bedre, og den bedste bog jeg kender på dansk.

Forkert link - det er
http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/Vis_Produkt.asp?ISBN=87-7843-561-7

Beklager.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels

Dato : 29-11-04 18:38

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]

Findes der ikke noget GRATIS online tutorial?

Jeg har fundet flere hundrede på engelsk.
Der må da være nogle på dansk!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-11-04 18:43

"Niels" <niels@spoweb.dk> wrote in message news:41ab5e7d$0$66400

[8<8<8<]
> Findes der ikke noget GRATIS online tutorial?

Jeg ved det det ikke.
Personligt går jeg mere op i kvaliteten end prisen - den tid det tager at
bruge materialet er langt mere værdifuld. I hvertfald så længe vi snakker
nogle hundrede kroner.
Det vigtige er ikke at spilde tid og penge på dårlige ting.

Se eventuelt almindeligvis gode boganmeldelser på www.accu.org.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-11-04 11:19

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> begge genkendes og er ikke forkerte.

Der er forskel på "genkendes" og "er ikke forkerte". <iostream.h> er
navnet på den header der blev brugt før C++ standarden, og genkendes
derfor af de fleste compilere som "gammel kode".

> sjovt at ingen compilere er enige med dig her. Jeg har lige testet i
> intels, gcc 3.x og VC++ alle godtager den uden warnings. Til gengæld så
> har VC++ mulighed for et ekstra parmeter til miljø variabler som ikke er
> med i C++ specifikationerne.

gcc 1.x genererede kode der crashede ved exit når man brugte void
main. Men fordi der er så mange DYBT INKOMPETENTE folk der skriver
bøger om C++, som for eksemepel Kris Jamsa, blev det ændret så gcc 2.x
giver til advarsel og laders som om man havde skrevet "int main". Det
korrektye ville selvfølgelig have været at få folk som Kris Jamsa dømt
for svindel og falsk markedsføring, konfiskere udbyttet af bogsalget,
at permanent fratage ham retten til at beskæftige sig med undervisning
(inkl. at skrive lærebøger) eller programmering, præcis som man ville
gøre med en læge eller advokat der opførte sig tilsvarende.

> Tjaa det kan man godt kalde en fejl. I flere compilere defaulter den dog
> til std hvis ikke andet er nævnt.

Nej de gør ikke. Men de fleste compilere har passende "using" når man
inkluderer en af de gamle headers.

> tidligere? det er den vist stadig. Det var versionen som følger med
> Visual Studio 2003.

Næppe i C++ mode. Man skal sætte et særligt flag for at få den til at
compile C++, det gør den ikke automatisk, da windows egne headerfiler
ikke er skrevet i C++.

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 07-12-04 19:57

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev den 29-Nov-04:

[...]

> Der er nogle stykker på udvikleren.dk men om de er noget værd vil
> jeg lade være op til dig selv at vurdere.

Nu er det jo nærmest per definition, at man ikke kan vurdere et
materiale, der ligger over ens eget niveau. Man har ikke baggrunden
til at skelne mellem skidt og kanel.

Anders.

--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 08-12-04 01:26

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev den 07-Dec-04:

> En simpel, men velskrevet artikel på udvikleren.dk kan sagtens være
> langt bedre til at forklare et programmeringskoncept i forhold til
> f.eks. standarden for det sprog (eller en "bibel" ala K&R). Det på
> trods af at der kan være både fejl og andet i den.

Enten siger du:

1. en lærebog er en bedre lærebog end en international standard.

2. en lærebog må godt lære noget forkert, bare den gør det godt.

Jeg kan ikke helt afgøre, hvilken af de to, du antyder. Den første er
indlysende rigtig, den anden lige så indlysende forkert.

I øvrigt har jeg en tilbøjelighed til at mene, at man ikke skal lære
programmeringskoncepter samtidig med at man lærer programmeringsprog.

Anders (som aldrig har været på udvikleren.dk)

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-12-04 12:49

> [...]

> langt bedre til at forklare et programmeringskoncept i forhold til
> f.eks. standarden for det sprog (eller en "bibel" ala K&R).

Jeg har svært ved at forestille mig en bedre lærebog end K&R. Det er
i hvert fald den bedste lærebog jeg har haft.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-12-04 12:53

Anders Melchiorsen <postmaster@anders.d343-04.nospam.kalibalik.dk> writes:

> I øvrigt har jeg en tilbøjelighed til at mene, at man ikke skal lære
> programmeringskoncepter samtidig med at man lærer programmeringsprog.

Er det ikke temmelig svært at lade være med, især for det første
sprog? Men også senere, når et sprog har faciliteter til at
understøtte et bestemt koncept (for eksempel oop), hvordan skal man så
forklare faciliteterne uden at forklare konceptet?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 09-12-04 09:48

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> [snip]
> Det er
>
> hvis du kender sproget i forvejen så er den fin,

Jeg kendte ikke C i forvejen. Jeg kendte Pascal, og en del af
fornøjelsen ved at læse K&R var at opdage hvordan et
programmeringssprog kunne være designet til at hjælpe programmøren, i
stedet for til at modarbejde programmøren.

K&R er helt klart *ikke* bogen for folk der skal lære deres første
programmeringssprog.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 09-12-04 09:56

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> writes:

> Det forventes f.eks. at man kan starte Visual C++ eller g++ selv. Det kunne
> vi godt finde ud af da jeg gik i gymnasiet - selvom det var PolyPascal.

COMPAS Pascal var altså også vildt meget lettere at komme igang med
end Visual C++. Visual C++ præsenterer en for et utal af mærkelige
koncepter der ikke har noget med C++ at gøre, før man kan komme igang
med skrive sit første hello world program. COMPAS Pascal havde, så
vidt jeg husker, kun 4 koncepter man skulle lære: edit, compile, run
og debug.

Det kan ikke rigtig sammenlignes med g++, da g++ ikke er en IDE.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 09-12-04 10:01

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> writes:

> (første edition af "The C++ Programming
> Language" var dog een af de første programmeringsbøger jeg læste

Første udgave var altså også meget lettere at læse end de
efterfølgende. Første udgave kunne forklare OOP fyldestgørende på en
halv side. Tredje udgave bruger 3 kapitler på lige at skrabe
overfladen af emnet. Bjarne blev amerikansk i mellemtiden (og nu
bliver han nok sur på mig

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 09-12-04 10:04

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> Tjaa jeg ville hellere have en letlæselig, velskrevet lærebog med et par
> småfejl i end jeg ville have en svært tilgængelig fejlfri lærebog.

Min erfaring er at hvis eksemplerne viser at forfatteren ikke kender
de ligegyldige detaljer i det sprog han skriver om (for eksempel
bruger "void main"), så kender han heller ikke de alvorlige
faldgrupper, og vil lære folk teknikker der vil give dem store
problemer senere.

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 09-12-04 22:29

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev den 08-Dec-04:

> Er det ikke temmelig svært at lade være med, især for det første
> sprog?

Joh, det kan der være noget om; selvfølgelig vil man gerne have noget
praksis med ind over. Forskellen er vel, hvor fokus ligger. Prøver du
at udtrykke en kendt begreb i det hersens sprog, eller prøver du at
forstå selve begrebet?

Her kan legetøjssprog som Myresnak og David hjælpe en del, synes jeg.
De er så små, at man ikke igen og igen bliver bremset af problemer med
syntaks og lignende.

> Men også senere, når et sprog har faciliteter til at understøtte et
> bestemt koncept (for eksempel oop), hvordan skal man så forklare
> faciliteterne uden at forklare konceptet?

Det vil nok som regel være bedst at forstå konceptet først.

På DTU er der et kursus om OOP, "Objektorienteret Analyse og Design".
Engang var der også en "og Implementering"-del, men det gik de væk
fra. Så her er det da adskilt (man kan så gisne om, om den lave
kvalitet af kurset, da jeg fulgte det, var en følge af denne
adskillelse).

Anders.

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 09-12-04 22:30

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev:

> COMPAS Pascal havde, så vidt jeg husker, kun 4 koncepter man skulle
> lære: edit, compile, run og debug.

Var der en debugger?!

Anders.

Fra : Anders J. Munch

Dato : 09-12-04 23:39

"Anders Melchiorsen" <postmaster@anders.d344-04.nospam.kalibalik.dk> skrev:

> Var der en debugger?!

Jada! debug.com fulgte med operativsystemet. For slet ikke at tale om
debuggeren 40 cm fra skærmen.

Men en source-level debugger, det var først med Turbo Pascal at den
kom til.

mvh. Anders

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-11-04 18:40

[snip]
> [...]
> Selv hvis man forestillede sig at de var formelt korrekte, starter den
> med at præsentere de mindst nyttige ting (f.eks. macro preprocessoren)

det er da ganske brugbart at kende til. Uden det vil du hurtigt få
problemer ved linkning af flere filer som bruger sammme header fil osv.

> først og springer fuldstændigt over de mest nyttige ting (f.eks.
> Standard Library klasser som std::string, std::vector og std::map).

string er nu nævnt i det hæfte jeg har stående (og som forøvrigt har
været en stor hjælp for mig tidligere). De andre ting er lette at lære
om når først grundlæggende ting er på plads.
STL er ikke "grundlæggende" - Der er en årsag til at stort set alle
andre bøger har der som et af de sidste kapitler.

> Selv om den tilsyneladende kan hentes gratis er den simpelt hen ikke
> tiden værd!

Jeg synes det er et rigtigt godt hæfte og jeg kender i hvert fald 5
andre uni studerende som har været glad for det som "starter".

> [...]
> http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=43
> er langt bedre, og den bedste bog jeg kender på dansk.

synes ikke den er ret velskrevet samlignet med den måde Kris Jamsa
forklarer ting på .

> Hvis den må være på engelsk vil jeg varmt anbefale bogen
> Accelerated C++
> Andrew Koenig, Barbara Moo
> ISBN 0-201-70353-X

ja kanon bog når først det grundlæggende er på plads.

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-11-04 18:50

[snip]
> Bekymrer det dig ikke at der ikke er et eneste korrekt program i bogen
> ?

hvad mener du? min kammerat kørte de fleste af eksemplerne igennem for
et par uger siden og der virkede det formidabelt. Det var godt nok i
Visual C++ som er noget af en klamhugger kompiler men alligevel.

[snip]
> Det har du ret i - jeg huskede forkert.
> Stadig væk det tåbeligt at benytte makroer til at definere konstanter
> eller små funktioner i C++ - "const" og "inline" er langt bedre
> løsninger.

Det er helt klart en smagssag. Kommer man har hardware verden så er
makroer brugt i stor stil. Jeg ville meget nødig leve uden dem i hvert
fald.

> Man kan stort set ikke undgå at benytte namespace std tidligt.
> Et Hello World program vil bruge det.
>
> Det er bestemt godt at lære f.eks. "std::string" at kende tidligt.

og det bliver så også nævnt i hæftet.

Fra : N/A

Dato : 29-11-04 22:55

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-11-04 18:52

[snip]

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-11-04 19:48

On Mon, 29 Nov 2004 19:14:13 +0100

> [...]

> (Microsoft Visual C++ .NET 2003) får jeg:
> error C1083: Cannot open include file: 'iostream.h': No such file or

Den får jeg så ikke lige.

> Visual C++.NET (især 2003) er glimrende med hensyn til implementering
> af C++

aha.

> Til hvad, som ikke klares bedre med andre ting ?

når noget skal være næsten typeless. en maske som skal bitvis and'es på
en eller anden værdi f.eks.

> Hvilken side ?

Der må jeg være dig svar skyldig, for jeg har ikke hæftet liggende
hjemme pt.

Fra : N/A

Dato : 29-11-04 22:55

Fra : Troels Arvin

Dato : 29-11-04 22:55

On Mon, 29 Nov 2004 20:11:19 +0100, Mogens Hansen wrote:

> Læs §3.6.1 i C++ Standarden

Jeg går ud fra, at C++-standarden er en ISO-standard og derfor ikke
umiddelbart ligger online. Men findes der måske et "final draft" online,
ligesom der gør med SQL-standarden?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-11-04 23:21

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> Jeg går ud fra, at C++-standarden er en ISO-standard og derfor ikke
> umiddelbart ligger online.

Korrekt.
Den kan købes for $18 som PDF fil eller som papir bog (vistnok Wiley)
væsentligt billigere end end normal standard.

> Men findes der måske et "final draft" online,
> ligesom der gør med SQL-standarden?

ftp://ftp.research.att.com/pub/c++std/WP/CD2/

CD2 betyder Committee Draft.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-11-04 20:40

[snip]

> Du kan hente det som PDF fil på det tidligere nævnte link.
> Side nummer ?

Det er desværre ikke helt samme udgave som den jeg har kan jeg se. Der
mangler nogle kapitler i forhold til min så vidt jeg kan se.

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-12-04 20:36

On Tue, 07 Dec 2004 19:57:02 +0100
Anders Melchiorsen <postmaster@anders.d342-04.nospam.kalibalik.dk>
wrote:

> [...]
>
> Nu er det jo nærmest per definition, at man ikke kan vurdere et
> materiale, der ligger over ens eget niveau. Man har ikke baggrunden

nu er det jo ikke kun "indhold" som er relevant men også måden hvorpå
det er skrevet. Mange lære bøger er ofte elendigt skrevet på trods af at
de indeholder perfekt "indhold".
[...]

Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com
schulz.dk | http://www.fundusers.org

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-12-04 07:56

[snip]
> Enten siger du:
>
> 1. en lærebog er en bedre lærebog end en international standard.

nej jeg sætter dem i samme bås. lærebøger (af den tekniske slags) og
standarder har det ofte med at være ulæselige for nybegyndere, så derfor
mener jeg at en velskrevet artikel på en hjemmeside kan forklare nogle
principper bedre end lærebøger/standarder selv om den måske indeholder
nogle småfejl osv.

> [...]

> Jeg kan ikke helt afgøre, hvilken af de to, du antyder. Den første er
> indlysende rigtig, den anden lige så indlysende forkert.

det var så ingen af dem.

> I øvrigt har jeg en tilbøjelighed til at mene, at man ikke skal lære
> programmeringskoncepter samtidig med at man lærer programmeringsprog.

Det kan der være noget om, men det er de færreste som har mod på at dele
det op med mindre det foregår i forbindelse med et uddannelsesforløb.

> Anders (som aldrig har været på udvikleren.dk)

Heller ikke noget jeg bruger, men ved bare at artikler derfra tidligere
har kunne hjælpe folk.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : N/A

Dato : 09-12-04 23:39

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-12-04 12:57

[snip]
> Jeg har svært ved at forestille mig en bedre lærebog end K&R.
Det er
> i hvert fald den bedste lærebog jeg har haft.

hvis du kender sproget i forvejen så er den fin, men til en begynder er
eksemplerne alt for avanceret og som jeg erindrer dem så var flere af
dem totalt overkill i forhold til hvad der skulle ske i eksemplet.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-12-04 19:26

[snip]
> Hvorfor skulle man acceptere det kompromis ?
> Hvorfor skulle det ikke være muligt at lave en letlæselig, velskrevet
> bog uden nævneværdige fejl ?

Tjoee men kender du nogen for jeg gør ikke. De er enten fejlfyldte,
svært tilgængelige eller amerikanske (= aaaalt for mange spildsider)

--
Kim Schulz | Got Freedom? Software Freedom Day 2004 - 28th of
Geek by nature | August http://www.softwarefreedomday.org/

Fra : N/A

Dato : 09-12-04 23:39

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-12-04 19:51

[snip]
> Det tager naturligvis plads i reolen, men ser man på prisen, så
koster

> ikke-danske bøger mere og har færre sider og flere fejl, så hvis man
> da har pladsen, så er det vel stadig bedst med "usanske" bøger?

hov jeg snakker kun om amerikanske bøger hvor forfatteren får betaling
pr side. Det ses tydeligt.

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-12-04 20:07

[snip]

> Jeg har ofte (f.eks. i denne tråd) nævnt
> Accelerated C++
> Andrew Koenig, Barbara Moo
> ISBN 0-201-70353-X
> www.acceleratedcpp.com
> som har få fejl, er rimelig tilgængelig og amerikansk uden at have
> mange spildsider.
> Den taler læseren seriøst og forventer at læseren mener det seriøst.
> Kender du den og har du i givet fald invendinger imod den ?

ja den står på hylden derhjemme og den er rigtig god. jeg vil dog ikke
kalde den en begyndervenlig bog.
Kender man ikke til c++ i forvejen synes jeg måske den er lidt hård.

> Et alternativ, som jeg også tidligere har nævnt i denne gruppe, er
> You Can Do It! : A Beginners Introduction to Computer Programming
> Francis Glassborow
> ISBN: 0-4708-6398-6
> http://www.spellen.org/youcandoit
> Den er britisk.
> Jeg kender ikke bogen - til gengæld kender jeg forfatteren Han er
> en ældre skolelærer der kender C++ godt.

Kender den ikke, men vil da bestille den hjem og se om den er værd at
bruge.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-12-04 20:30

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
> [snip]

> ja den står på hylden derhjemme og den er rigtig god. jeg vil dog ikke
> kalde den en begyndervenlig bog.

Hvad er en begynder ?
Jeg vil forvente at en HTX elev med interesse og lidt flair for computere
vil kunne komme igennem den.

Den indeholder ikke hjælp til hvordan man faktisk oversætter med en given
compiler.
Det forventes f.eks. at man kan starte Visual C++ eller g++ selv. Det kunne
vi godt finde ud af da jeg gik i gymnasiet - selvom det var PolyPascal.

> Kender man ikke til c++ i forvejen synes jeg måske den er lidt hård.

Hvilket forkundskab til sproget syntes du den forudsætter ?
Jeg syntes den forklarer tingene efterhånden, på en grundig måde og en
fornuftig rækkefølge.
Men det er svært at læse den som begynder, når man ikke er det.

Derudover syntes jeg den er nyttig for folk som kender C++ i forvejen, men
ikke bruger Standard Library klasser som string, vector og map regelmæssigt.

> Kender den ikke, men vil da bestille den hjem og se om den er værd at
> bruge.

Den kommer til gengæld med compiler og IDE og indeholder hjælp til både at
få det op at køre og til at skrive programmerne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen