Kørestolssagaen fortsætter :-(
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 26-11-04 00:49

For nogen tid siden skrev jeg om Ullas nye kørestol, som hun fik bevilget en
gang i sommer. Hun fik skiftet den gamle Roltec ud til en ny Roltec Vision
med forhjulstræk. Ergoen havde blot ikke lige tænkt på, at den ikke kunne
bruge de nuværende fastspændinger i bilen. Og så var det øvrigt ikke hendes
bord, da det hører under sagsbehandleren i forvaltningen.

Sagen er nu gået i hårdknude. Endelig efter al for lang tid havde
sagsbehandleren taget sig sammen og indstillet til beviling af to Roltec
Vision originale fastspændinger til bilen. Endvidere ombygning af
passagersædets understel.

Amtet har så hjemvist den til kommunen til fornyet behandling, da de ikke
forstår, at der indstilles til fastspænding i begge sider.
De har fået den fejlagtige opfattelse, at Ulla ikke selv er i stand til at
køre bilen, da de jo gav afslag på ombygning af håndbetjeningen.

Så nu har sagsbehandleren sendt fornyet indstilling til amtet, hvor hun
pointerer, at Ulla stadig selv ønsker at køre sin egen bil.

Vi afventer så med krydsede fingre (og tæer), og håber de kommer til
fornuft.

Hvis ikke, må konsekvensen jo være, at al specialindretning skal pilles ud
af bilen igen med de forøgede omkostninger, det giver. Det bliver da meget
dyrere end den ekstra bespænding. Vi håber naturligvis ikke, at det kommer
så vidt.

En anden konsekvens kunne være, at skifte til en ny Roltec af den gamle
type, men det vil Ergoen overhovedet ikke høre tale om. Nu har de jo købt
den nye, så "hænger" hun på den de næste 5 år.

I mellemtiden må hun så forflyttes mellem de to kørestole, når hun skal ud
at køre. Stort besvær for hende og ikke mindst for hjælperne. Især da der
kun er ét sæt fodstøtter og nakkestøtte. Det er da et held i uheld, at
kommunen ikke vil have den gamle Roltec retur.

--
Karl Ejnar

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 16-12-04 01:19

Hold nu godt fast!
Nu har amtet bedt kommunen beslutte, om Ulla fortsat skal være fører i sin
egen bil, eller hun skal degraderes til passager.

De skal vurdere dette på teammøde d. 20/12, så vi krydser fingre.

Efter at de har brugt en del penge på at bevilge hende kørekort og bil, skal
de nu vurdere om en beskeden udgift til udskiftning af begge fastspændinger
skal være afgørende for, om hun fortsat skal køre sin egen bil.

Jeg er rystet. Konsekvensen, hvis de beslutter sig for, at hun kan nøjes med
at være passager, er at der skal ofres flere penge på at pille udstyr ud af
bilen igen. Lad os håbe kommunen i det mindste er fornuftige.

Og lad os glædes over at amtet snart er fortid.

--
Karl Ejnar

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 22-12-04 02:52

"Karl Ejnar Christensen" <a.b@c.mail.dk> wrote in message

> De skal vurdere dette på teammøde d. 20/12, så vi krydser fingre.

Kommunen har så besluttet, at Ulla stadig skal have mulighed for at køre sin
bil, og have mulighed for aflastning som passager.

De indstiller til bevilling af nye fastspændinger i begge sider, så må vi
håbe amtet følger dette.

--
Karl Ejnar

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-12-04 11:58

Karl Ejnar Christensen skrev:

> [...]
> køre sin bil, og have mulighed for aflastning som passager.
>
> De indstiller til bevilling af nye fastspændinger i begge sider, så

Vi krydser fingre for, at Amtet kan se fornuften i kommunens beslutning

Glædelig Jul

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 13-01-05 11:15

"Søren C. Fischer" skrev:

> Vi krydser fingre for, at Amtet kan se fornuften i kommunens beslutning

Tak for det, men det hjalp desværre ikke nok. Sagsbehandleren i amtet hænger
fast i en fejlagtig opfattelse af, at Ulla ikke selv kan køre sin egen bil
mere.

<citat>:
_AFGØRELSE;_
Der kan ikke i henhold til servicelovens §99 jf. Socialministeriets
bekendtgørelse nr. 122 af 19. februar 1998 §9 stk. 1 ydes tilskud til
dobbelt indretning af fører og passagersædet i Deres bil med montering af 2
stk. Roltec fastspændinger. Der bevilges i stedet hjælp til indretning af
passagersædet med montering af 1 stk. Roltec fastspænding til en pris af kr
xx.xxx,xx ifølge telefonisk tilbud fra Sahva.

_Begrundelse:_
Da de har hjælper til rådighed i alle vågne timer, må det vurderes at De
ikke vil blive mere selvhjulpen ved at køre bilen selv. At de lejlighedsvis
selv er chauffør kan ikke tillægges betydning.
<citat slut>

Ordet "lejlighedsvis" er vist meget misfortolket her. Det er jo nærmere
omvendt. Ulla kører stort set altid sin bil selv, og hvorfor skulle hun ikke
det, når hun nu har fået kørekort, og de har brugt en formue på at indrette
bilen, så hun selv kan. Og så er der jo det med at kunne/ville selv. Bilen
giver hende den frihed til selv at vælge, og ikke være afhængig af andre. Så
her er det hjælperen/undertegnede, der lejlighedsvis (eller skulle man sige
undtagelsesvis) er chauffør.

Og hvad er det lige, der ligger i ordet "selvhjulpen"? Er det ikke netop, at
man skal være mest muligt uafhængig af andre.
At hun har personlig hjælper er vel ikke et argument for, at hun skal
henvises til at være passager i bilen, ja sågar i sit eget liv for nu at
sætte det lidt på spidsen.

Og hun har jo netop ikke hjælpere ansat hele døgnet. Betyder det så, at hun
skal køre tidligt hjem, for at komme i seng, så hjælperen kan få fri til
aftalt tid?

Og skal hun nu til at være mere kritisk ved ansættelse, og kun vælge
personer over 25år af hensyn til forsikringen?

Nå men kort og godt har vi da ikke tænkt os at acceptere dette, så
afgørelsen bliver selvfølgelig anket. I den forbindelse skal vi måske have
lidt rådgivning, men hvem skal vi gå til: Hjælpemiddelcentralen, PTU eller
DUKH. Eller ville det hjælpe med en advokat?
Er der nogen, der kan råde os her?

Under alle omstændigheder sender vi anken snarest, men vi behøver vel heller
ikke fyre krudtet af her, men kan vel vente til sagen kommer i Det Sociale
Nævn. Med mindre, at vi kan argumentere så overbevisende, at amtet kommer
til fornuft og ændrer afgørelsen efter anken.

--
mvh Karl Ejnar

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-01-05 16:38

> [...]

> have lidt rådgivning, men hvem skal vi gå til: Hjælpemiddelcentralen,
> PTU eller DUKH. Eller ville det hjælpe med en advokat?

Jeg synes godt i kan anke allerede nu.
Brug de argumenter du skriver her, og fokusér på, at dét at Ulla ikke selv
kan køre IKKE i væsentlig grad letter den daglige tilværelse [1].
Det er vel mere til gene end gavn, hvis hjælperne skal ansættes efter
kørekort, alder, evner til at føre stor bil o.s.v.
Og så desuden at det ikke letter den daglige tilværelse en døjt at Ulla får
indført spærretid i kraft bilens manglende mulighed for at hun kan føre den.

Jf. Bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter servicelovens § 99, se §3
stk. 3
http://www.social.dk/tvaergaaende_indgange/lovgivning/reglerogafgoerelser/nyeste/index.aspx?id=61ae55ef-f300-4501-9b3c-291902920007

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 10-02-05 01:30

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote in message

> [...]
får
> indført spærretid i kraft bilens manglende mulighed for at hun kan føre

Vi sendte alle vore argumenter og kommentarer.
Samme dag sendte de svaret: Mente ikke vore kommentarer bragte afgørende nyt
i sagen. De fastholder afgørelsen. Det må være ny rekord i hurtig
"sagsbehandling"
Så nu sætter vi vores lid til Det Sociale Nævn.

I mellemtiden må Ulla skifte kørestol, når hun skal køre bilen. Stort
besvær.
Endnu mere grotesk er det, at Roltec først kan levere fastspændingsbeslag
til den forhjulstrukne Vison nu i det nye år. Hvorfor det ikke blev nævnt da
stolen blev leveret sidste sommer, er da en frækhed uden lige.

Vi kan godt få lov at montere én fastspænding, som er bevilget, men den skal
være i passagersiden!

Når vi kører bilen til syn, når vi får det høje tag på, kan vi faktisk
risikere, at de forlanger ekstraudstyret m.h.p at Ulla kan køre bilen
afmonteret! Det vil koste langt mere end den anden bespænding, og hvis DSN
giver os medhold, kan de komme til at montere hele skidtet igen.

Så vi er lidt i vildrede. Skal vi montere det ene beslag, eller skal vi
vente endnu op til et halvt år, før hun kan benytte den nye kørestol fuldt
ud.
I øjeblikket står den gamle fast placeret i bilen som førersæde.

Ser frem til, at amterne nedlægges - håber ikke sagsbehandlerne bliver
genansat i den nye region
--
Karl Ejnar

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 07-05-05 20:44

Så kom afgørelsen fra Det Sociale Nævn, som endnu engang "bankede" amtet på
plads.

<citat>
Det Sociale Nævn har behandlet Deres klage over Nordjyl-
lands Amts afgørelse af 04. januar 2005 om afslag på til-
skud til 2 stk. Roltec fastspænding af kørestol i Deres bil.
Nævnet har ændret Nordjyllands Amts afgørelse.
Det betyder, at De har ret til tilskud til ovennævnte be-
spændinger af Deres kørestol.
På de næste sider er der redegjort nærmere for afgørelsen.
Til sidst er der vejledning om Deres muligheder for at kla-
ge over Nævnets afgørelse.
<citat slut>

Så nu kan vi endelig slippe for bøvlet med at skifte mellem to kørestole, og
få sendt den gamle Roltec på pension. Vi har p.g.a. travlhed med andre ting
ikke fået monteret det bevilgede ene beslag, så nu kan vi jo ligeså godt få
dem begge i samtidig.

Og hvor herligt at få afgørelsen i god tid inden sommerferien. Jeg har
frygtet for at vi skulle bøvle med to kørestole i Skotland, men det slipper
vi nu for. Så Nævnet har heldigvis reageret positivt på vores anmodning om
hurtig sagsbehandling.

Nu håber vi så, at sagsbehandlerne har lært lektien til hun skal have ny
bil. Nå men til den tid er amtet jo væk, og sagsbehandlingen flyttet ud i
kommunen. Så den tid, den sorg.

En lille slutbemærkning: Det hjælper at anke, så husk det, hvis en bevilling
ikke bliver, som man ønsker. Det Sociale Nævn gør altså et godt stykke
arbejde.

--
Karl Ejnar