Vi skal bruge en vikar!
Fra : roenlev

Dato : 22-11-04 20:02

Hej NG!

Vi er et hold journalister, der er ved at se på ansættelse af
lærervikarer i folkeskolen. Til det projekt, har vi brug for at snakke
med nogle vikarer.
Så er du en vikar, der
- Blev ansat uden at vise straffeattest?
- Blev ansat uden samtale?
- Blev ansat uden at vise noget bevis for din uddannelse?

Eller har du været vidne til vikarer, som du ikke mener har gjort deres
job godt nok?

- Så hører vi meget gerne fra dig! Også selvom du kun kender til et af
ovenstående forhold. Det er helt uforpligtende, og uden forventning om
din videre deltagelse.

På forhånd tak.

Lasse Rønlev, Pernille Lytzen og Mikkel Hundborg

Tlf. 40 61 06 33 eller
lasse@roenlev.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim2000

Dato : 22-11-04 22:35

> Vi er et hold journalister, der er ved at se på ansættelse af
> lærervikarer i folkeskolen. Til det projekt, har vi brug for at snakke
> med nogle vikarer.

Næh, det er ikke det I har brug for, I har brug for nogle der kan bekræfte
jeres fordomme om hvor dårlig Folkeskolen er, så der kan skrives en
sensationsartikel.

mvh
Kim

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 23-11-04 19:53

Hej Kim.
Vi har ingen fordomme. Blot har vi fået tip om, at nogle er blevet ansat på
folkeskoler som vikarer, uden at vise hverken straffeattest, eller andre
dokumenter. Een endda uden at komme til samtale.
Derfor ønsker vi at finde ud af, om det er en generel tendens. For hvis det
er det, mener vi, at det er en god historie. En god historie fordi den er:
1. Aktuel. (Idet det sker lige nu, og at der i tiden er megen debat om
såkaldte "Børneattester")
2. Væsentlig. (Forældre har krav på at vide, hvis deres børn reelt kan
undervises af hvem som helst)

Sensation er også et kriterie. Hvis det ikke er en sensation, så er det jo
fordi, at der er fortalt om det før. Det er ikke vores rolle at fortælle de
samme historier om og om igen - Med mindre det gavner f.eks. væsentligheden.

Historier som den, kan være med til at gavne sikkerheden for børnene og
måske gøre vikar-undervisningen bedre.

Jeg fortsætter gerne denne diskussion i dk.medier.

Mvh
Lasse Rønlev

Fra : Anita

Dato : 24-11-04 19:43

Lasse Rønlev wrote:

> 1. Aktuel. (Idet det sker lige nu, og at der i tiden er megen debat om
> såkaldte "Børneattester")
> 2. Væsentlig. (Forældre har krav på at vide, hvis deres børn reelt kan
> undervises af hvem som helst)

Tilkaldevikarer underviser sjældent. De passer/underholder eleverne. Kun i
de tilfælde at læreren har lagt materiale (altså har kendt til fraværet på
forhånd) kan der blive tale om en smule undervisning - men oftere den
situation at eleverne arbejder selv, med mulighed for at spørge vikaren om
hjælp.

Hvor i består problemet i at sætte "hvem-som-helst" til dette? Der kan næppe
foregå seksuelle overgreb mens 20 elever ser på. Den begrænsede undervisning
gør næppe nogen skade, men gør højst eleverne lidt mere urolige end ellers -
men trods alt mindre urolige end hvis der ingen voksen er til stede.

Jeg kan ikke se, at der er noget stort problem.

> [...]
>
> Historier som den, kan være med til at gavne sikkerheden for børnene
> og måske gøre vikar-undervisningen bedre.

Sikkerheden? Jamen, hvad skulle der kunne ske? (Som ikke også kunne være
sket for en uddannet lærer).

Vil man gøre vikarordningen bedre. Så giv tilkaldevikarerne et lynkursus i
hvor på skolen de hurtigt kan finde materialer til kopiering. Gerne inddelt
i niveauer efter klassetrin. Fortæl dem hvor de kan finde lege og spil som
er fagligt relevante. Og ikke mindst - giv dem de samme børn igen, så de kan
lære eleverne lidt at kende.

Venligst Anita
Tidligere tilkaldevikar, nu lærer.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-04 03:40

Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

> [...]
> forhånd) kan der blive tale om en smule undervisning - men oftere den
> situation at eleverne arbejder selv, med mulighed for at spørge vikaren om

Typisk får en tilkaldevikar først at vide hvilke klasser {på forskellige
klassetrin og i forskellige fag} han skal have i løbet af dagen, og det
kan endda skifte nogle timer senere.

> [...]
> gør næppe nogen skade, men gør højst eleverne lidt mere urolige end ellers -
> men trods alt mindre urolige end hvis der ingen voksen er til stede.

Ja, idéen er i sig selv vanvittig, selv om det nu sker at
tilkaldevikarer et par minutter er alene med et af de små børn - der
ikke selv kan klare at komme i eller ud af deres pilotdragter, når de
skal ned at lege.

> [...]
> er fagligt relevante. Og ikke mindst - giv dem de samme børn igen, så de kan

Reel undervisning kræver at man har forberedt sig, og det er sket at jeg
har haft materiale liggende til noget engelskundervisning i 9. klasse
{jeg lærte at det var for avanceret at bruge det i 8. klasse, en
avisartikel fra New York Times} eller danskundervisning i 10.
{Oehlenschlägers Helge og Roar}. Ellers er det kun de klasser man har
fast {jeg havde fast halvtidsskema} der gennemføres egentlig
undervisning i.

Det ville dog lette lidt om lærerne i dansk og fremmedsprog mv ikke
sprang i bøgerne ...

--
Per Erik Rønne

Fra : Anita

Dato : 25-11-04 09:56

Per Rønne wrote:
> Typisk får en tilkaldevikar først at vide hvilke klasser {på
> forskellige klassetrin og i forskellige fag} han skal have i løbet af
> dagen, og det kan endda skifte nogle timer senere.

Jeg tror du mangler et ord. Men ja, først om morgenen ligger der en
vikarplan, så forberedelse er ikke så hyppigt.

> [...]
> tilkaldevikarer et par minutter er alene med et af de små børn - der
> ikke selv kan klare at komme i eller ud af deres pilotdragter, når de

Jeg tror den situation er yderst sjælden, og aldrig alene med barnet. De
øvrige børn er jo også til stede.

> Ellers er det kun de klasser man har
> fast {jeg havde fast halvtidsskema} der gennemføres egentlig
> undervisning i.

Enig. Hvilket dog til tider kan være svært nok. Man er jo "bare" vikar og
det ved eleverne godt.

> Det ville dog lette lidt om lærerne i dansk og fremmedsprog mv ikke
> sprang i bøgerne ...

Tja, jeg brugte sjældent det at gå ind i deres normale undervisningsforløb,
med mindre læreren havde lagt besked/materiale til det. Det er forvirrende
for eleverne, at jeg gør ting på en helt anden måde end de er vant til osv.
Så det skaber alligevel bare en masse diskussioner. Hellere et par opgaver
som passer til dagens arbejde, måske suppleret med en leg eller spil. Har
man ikke et spil, så kan eleverne selv hurtigt fabrikere et. Del sedler ud
og lad eleverne skrive spørgsmål eller lign.

Venligst Anita

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-04 16:10

Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

> Jeg tror du mangler et ord.

Det kan jeg nu ikke se.

> Men ja, først om morgenen ligger der en vikarplan, så forberedelse er ikke
> så hyppigt.

Vikarplanen kunne ændres i løbet af dagen, så man pludselig fik en anden
eftermiddag, end man troede.

> Jeg tror den situation er yderst sjælden, og aldrig alene med barnet. De
> øvrige børn er jo også til stede.

Jeg oplevede det nu tit, måske fordi vi på min skole ikke brugte at
følge børnene ned til legepladsen. Men det har vel drejet sig om et
minuts tid alene med et barn, for lige at få tøjet til at sidde. Typisk
i øvrigt ude på gangen.

Når de ikke kan få deres flyverdragter af, sker det jo i alles påsyn.
Hvorfor kan forældre ikke lade deres poder have noget praktisk tøj på?
Om vinteren havde vi andre da lune knæstrømper, knickers og trøje på, og
så en varm jakke når vi skulle ud.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anita

Dato : 25-11-04 18:04

Per Rønne wrote:

> Det kan jeg nu ikke se.

Okay, først nu giver teksten mening for mig. Troede der maglede et "om
morgenen" efter "først" eller lignende. Beklager.

> Vikarplanen kunne ændres i løbet af dagen, så man pludselig fik en
> anden eftermiddag, end man troede.

Det har jeg dog aldrig oplevet. Ikke ændring, højest tilføjelse af en time
sidst på dagen.

> [...]
> følge børnene ned til legepladsen. Men det har vel drejet sig om et
> minuts tid alene med et barn, for lige at få tøjet til at sidde.

Præcis. Og på gangen er der masser af andre børn - og lærere. Jeg ser ikke
en reel chance for overgreb. Så skal man i hvert fald være særdeles
udspekuleret og heldig, for at undgå afsløring.

> [...]
> Hvorfor kan forældre ikke lade deres poder have noget praktisk tøj på?
> Om vinteren havde vi andre da lune knæstrømper, knickers og trøje på,

Tja, jeg tror ikke jeg selv har brugt flyverdragt i skoletiden. Og i skolen
må det da være et krav at børnene skal have tøj og sko, som de selv kan tage
af og på.

Venligst Anita

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-04 21:31

Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

> Det har jeg dog aldrig oplevet. Ikke ændring, højest tilføjelse af en time
> sidst på dagen.

Det skete at man fandt ud af, at jeg hellere skulle have en klasse jeg
kendte godt, end en klasse som ledelsen fandt var en »varylerklasse«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 25-11-04 13:23

Tja! Pressen overskrider hele tiden grænser.

"Lasse Rønlev" <40610633@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på folkeskoler som vikarer, uden at vise hverken straffeattest, eller
> andre dokumenter. Een endda uden at komme til samtale.

Og hvad så? Skolelederen har ansvaret for forløbet og for, hvad der sker i
timerne.

> [...]
> såkaldte "Børneattester")
> 2. Væsentlig. (Forældre har krav på at vide, hvis deres børn reelt kan

Ja, men det kan de da. - Hvis man da vil kalde det "undervisning". Det er
det nok langt fra tilfældet altid.

> [...]
> væsentligheden.
>
> Historier som den, kan være med til at gavne sikkerheden for børnene og

Sikkerheden for børnene??
Ved de løse vikarer er der sjældent tale om kvalificeret undervisning. Kald
det hellere opsyn.

Sex - især perverteret sex er en oplagt mediesællert. (politikeren,
dommeren, pædagogen, lægen, psykologen ...)
Et tip: Hvis i virkelig vil have fat i de fleste overgreb, både fysiske,
psykiske og seksuelle, så ret kikkerten mod hjemmene.
Det er her langt størstedelen af overgrebene finder sted både overfor børn
og ægtefælle.
Her skal man måske også vise sin "tilstandsrapport" før man må gifte sig/få
børn.
Efterhånden er nutidens presseetik så usmagelig, at jeg på forhånd fravælger
visse medier og temaer:
"realityshows", Se og hør og deslige, Ekstrabladet og BT er gode eksempler
på usmagelig journalistteknik.

Helt nøgternt:
Løse vikarer har ikke reel mulighed for at lave seksuelle overgreb på
skoleelever.

vh Niels Aage

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-04 16:10

Niels Aage Schmidt <nielsaa@min.dk> wrote:

> Sex - især perverteret sex er en oplagt mediesællert. (politikeren,
> dommeren, pædagogen, lægen, psykologen ...)

Og forekommer kun uhyre sjældent.

> Helt nøgternt:
> Løse vikarer har ikke reel mulighed for at lave seksuelle overgreb på
> skoleelever.

kom med på lejrskoler ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 26-11-04 00:05

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Og forekommer kun uhyre sjældent.

> kom med på lejrskoler ...
> --
Løse vikarer kommer ikke nogensinde med på lejrskoler!!

vh. Niels Aage

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-04 07:16

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@min.dk> skrev i en meddelelse
> Løse vikarer kommer ikke nogensinde med på lejrskoler!!

Desværre har du ikke ret i dette - det er sket flere gange. Da jeg var ung
og grøn var jeg løs vikar på en folkeskole -da de stod og manglede en lærer
til en lejrskole, sagde jeg ja, og kom med - men det var før alt det hersens
med pædofili etc. var "moderne".

Det er skrækkeligt for de børn, der bliver udsat for det, men jeg er enig
med dig i at det af og til antager hysteriske højder så man nærmest
forestiller sig den Dan Turellske børnelokker på hvert et gadehjørne med en
loddenfrakke og en fedtet bolchepose i hånden.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-04 07:20

Niels Aage Schmidt <nielsaa@min.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Løse vikarer kommer ikke nogensinde med på lejrskoler!!

Hvilket jeg naturligvis efter et år som løs vikar /udmærket/ er klar
over.

Men jeg tror nu også at din bemærkning var møntet på andre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 26-11-04 08:37

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

NS:

> Hvilket jeg naturligvis efter et år som løs vikar /udmærket/ er klar
> over.
>
> Men jeg tror nu også at din bemærkning var møntet på andre.

Korrekt.
Det får mine små hår til at stritte, når journalister er på jagt efter stof
til den indre svinehund.
Enhver proportionssans ryger.

hilsen Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-11-04 19:28

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
>
> "Lasse Rønlev" <40610633@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad så? Skolelederen har ansvaret for forløbet og for, hvad der sker i
Og hvad så Svend Aage? Om det er en slolelærer eller en skoleleder er vel,
i nærværende problematik, irrelevant?
Uddyb venligst!

> Ja, men det kan de da. - Hvis man da vil kalde det "undervisning". Det er
> det nok langt fra tilfældet altid.

KIM: Man fornemmer en kolegial højtidelighed? Hvem er vores?

> [...]
>
> Sex - især perverteret sex er en oplagt mediesællert. (politikeren,
> dommeren, pædagogen, lægen, psykologen ...)
Ja?
At konsekvent at kræve straffeattesten udleveret er vel ikke noget stort offer?
> Et tip: Hvis i virkelig vil have fat i de fleste overgreb, både fysiske,
> psykiske og seksuelle, så ret kikkerten mod hjemmene.
Ja, det har du sikker ret i, men dermed kan du ikke bagatelisere risikoen
ved at f.eks, en pædofil ansættes som vikar.

> [...]
> og ægtefælle.
> Her skal man måske også vise sin "tilstandsrapport" før man må gifte sig/få
Sidespor?
> [...]
> på usmagelig journalistteknik.
>
> Helt nøgternt:
> Løse vikarer har ikke reel mulighed for at lave seksuelle overgreb på
Fordi???

> vh Niels Aage

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-11-04 20:02

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> timerne.
Og hvad så Svend Aage? Om det er en slolelærer eller en skoleleder er vel,
Uddyb/nuancer venligst!

> Ja, men det kan de da. - Hvis man da vil kalde det "undervisning". Det er
> det nok langt fra tilfældet altid.

KIM: Man fornemmer en kollegial højtidelighed? Hvem er "vores"?

> [...]
> Et tip: Hvis i virkelig vil have fat i de fleste overgreb, både fysiske,
> psykiske og seksuelle, så ret kikkerten mod hjemmene.
Ja, det har du sikker ret i, men dermed kan du vel ikke bagatelisere risikoen
> [...]

> og ægtefælle.
> Her skal man måske også vise sin "tilstandsrapport" før man må gifte sig/få
Du prøver at anlægge et sidespor?
Prøv, måske istedet, at forholde dig til den konkrete diskussion.
> [...]
> på usmagelig journalistteknik.
>
> Helt nøgternt:
> Løse vikarer har ikke reel mulighed for at lave seksuelle overgreb på
Fordi?
Uddyb venligst!

> vh Niels Aage

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-11-04 23:07

"roenlev" <roenlev.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med nogle vikarer.
> Så er du en vikar, der
> - Blev ansat uden at vise straffeattest?

Det er faktisk sjældent man skal vise den. Kommunerne indhenter selv de
oplysninger de skal (og må)

> - Blev ansat uden samtale?

Det er nok svært helt at undgå. Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen, der
er blevet ansat via uopfordret SMS eller den slags.

> - Blev ansat uden at vise noget bevis for din uddannelse?

Hvilken uddannelse? Der er ikke markant mangel på arbejde i denne branche,
så langt de fleste med en relevant uddannelse har fast arbejde

> Eller har du været vidne til vikarer, som du ikke mener har gjort deres
> job godt nok?

Som f.eks. ikke at sætte sig ind i banale fakta før man går i gang med
arbejdet?

En hurtig løsning er ikke altid en god løsning

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 23-11-04 20:01

Hej Peter, tak for dit svar!

Der er stor forskel på, hvordan kommuner behandler personalesager, herunder
ansættelse. Ofte er kommunen slet ikke inde over, at en vikar bliver ansat
på timebasis en gang imellem.

Ang. uddannelse tænker jeg på eksamensbevis fra f.eks. gymnasiet. Man kan
vel argumentere for, at en person, der kun har gået i 9. klasse alt andet
lige er dårligere rustet, end en student. Faktisk er det et krav på flere
skoler.

Jeg mener at have sat mig nogenlunde ind i emnet. Jeg er ikke ved at skrive
en historie. Jeg er ved at se om der ER en historie.

Mit indlæg er ikke et forsøg på en genvej. Mere et forsøg på at få noget
information omkring ansættelse af vikarer. Det mener jeg egentlig er reelt
nok.

Endelig er jeg ked af, at du lader det se ud som om jeg har skrevet "vejen
til en hurtig løsning", det er ikke praksis i disse nyhedsgrupper, ej heller
god etik.

Vi kan fortsætte denne diskussion i dk.medier eller måske
dk.admin.netetikette.

Med venlig hilsen
Lasse Rønlev

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-11-04 21:05

> Jeg mener at have sat mig nogenlunde ind i emnet. Jeg er ikke ved at
> skrive en historie. Jeg er ved at se om der ER en historie.

Jamen det er da selvfølgelig fint nok. Dine spørgsmål peger blot i retning
af, at historien er der - konklussionen især - nu skal den bare formuleres.
Hvorfor spørger du f.eks. ikke, om der er nogen har været vidner til en
vikar, der gjorde et fantastisk job?

> Mit indlæg er ikke et forsøg på en genvej. Mere et forsøg på at få noget
> information omkring ansættelse af vikarer. Det mener jeg egentlig er reelt
> nok.

OK, men hvor har spørgsmålet "Eller har du været vidne til vikarer, som du
ikke mener har gjort deres job godt nok?" så nogen relevans?
Ser man lidt positivt på din efterlysning kan de 3 første spørgsmål bruges
til at vise, om de ansættende myndigheder udviser påpasselig nok eller noget
i den stil. Det sidste spørgsmål tjener kun til at kunne udlevere
enkeltpersoner. Endda enkeltpersoner, der meget sjældent har en reel
mulighed for på forhånd at vide, hvilke krav, der er til næste
arbejdsopgave.

> Endelig er jeg ked af, at du lader det se ud som om jeg har skrevet "vejen
> til en hurtig løsning", det er ikke praksis i disse nyhedsgrupper, ej
> heller god etik.

Jamen det stod da i dit indlæg. Du kan da ikke bare gå ud fra, at jeg ved
hvad Kandu er. Du må da stå inde for det du poster i en nyhedsgruppe på
Usenet.

> Vi kan fortsætte denne diskussion i dk.medier eller måske
> dk.admin.netetikette.

Hvad jeg skulle i den førstnævnte kan jeg ikke lige se. Med hensyn til den
sidstnævnte kunne det da være interessant. Så kunne vi jo drøfte
top/bund-citering i samme omgang.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 23-11-04 21:15

> [...]
>
> Hvad jeg skulle i den førstnævnte kan jeg ikke lige se. Med hensyn til den
> sidstnævnte kunne det da være interessant. Så kunne vi jo drøfte

Det stod i signaturen - du flyttede det op således at det var en del af
indholdet - det er sgu da regular quotefucking fra din side.

--
Martin Rise Christensen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-11-04 22:48

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

> Det stod i signaturen - du flyttede det op således at det var en del af
> indholdet - det er sgu da regular quotefucking fra din side.

Det er da vrøvl så det kan høres.

Jeg flyttede ikke noget op. Det er det sidste jeg kommenterer inden min
underskrift.
Desuden er en signatur en fast blok man ønsker med i indlægget, og dermed en
del af indlægget. Det er et fristed på den måde, at man på den begrænsede
plads, der er til rådighed kan udtrykke sig off-topic, men ikke på den måde,
at man ikke står inde for det, der står, eller at det ikke må citeres eller
kommenteres.

Og dermed forlod jeg den del af debtatten, der handler om hurtige løsninger
eller ej.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-04 12:10

roenlev <roenlev.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> med nogle vikarer.
> Så er du en vikar, der
> - Blev ansat uden at vise straffeattest?

Det blev jeg ikke bedt om.

> - Blev ansat uden samtale?

Jeg ringede, og kom til en samtale med viceinspektøren dagen efter.

> - Blev ansat uden at vise noget bevis for din uddannelse?

Jeg havde naturligvis taget mit eksamensbevis fra embedseksamen med,
samt beviser for beståede pædagogiske kurser. Og lagde kopierne på
hendes skrivebord.

Året efter blev jeg så årsvikar på hele to gymnasieskoler.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 28-11-04 16:09

Hej alle.

Det er da med blandede følelser, at jeg læser jeres mening om journalistik.
Men den er I jo i jeres gode ret til at have, og man må jo tage til
efterretning at nogle af jer mener, at det står slemt til.

Jeg vil give jer ret i det med proportioner. Nogle ting bliver blæst for
meget op i medierne. - Altså en situation, hvor væsentlighed viger tilbage
for sensationshistorier. Vel især kendetegnene netop for sensationsmedier
som Ekstra-Bladet. Det er ærgerligt at disse historier der forarger
læserne - kun fordi de er blevet skrevet - er dem der hænger godt ved i
erindringen.

Men nogle gange er det også nødvendigt at lave et "tema" ud af en
problematik. F.eks. mener jeg, at når tendensen i de senere år har været en
stigning af særligt grove voldtægter og andre sexforbrydelser, så er det i
orden at medierne skaber et fokus omkring problemerne. Det tvinger
beslutningstagerne til at tage stilling.

Også derfor mener jeg, at det er reelt at undersøge, om der er et problem i
forhold til ansættelse af vikarer i folkeskolen. Jeg siger ikke, at der ER
et. Jeg siger, at der MÅSKE KUNNE VÆRE et. Jeg anklager ingen vikarer for at
have pædofile tendenser eller andet. Blot vil jeg undersøge, om der her er
en mulighed for at - f.eks. - en pædofil, kunne skaffe sig adgang til en
masse børn forholdsvist let. Det ville jo være paradoksalt i forhold til at
alle andre der har med børn at gøre skal vise alt muligt, heriblandt såkaldt
"børneattest".
Og jeg kan ikke forestille mig, at det er særligt svært for dem, at blive
alene med børnene. Jeg tror faktisk, at et 8-årigt barn pænt følger med,
hvis vikaren siger: "Du kommer lige med mig, jeg vil gerne snakke med dig".
Eller "Kan du ikke lige hjælpe mig med at hente nogle bøger". Man kan også
sige, at pædofile og andre må finde "andre jagtmarker", efterhånden som
deres muligheder indskrænkes...

Det er jo ikke for at skade folkeskolen. Det er for at hjælpe folkeskolen.
For hvis problemet er, at der ikke er tid til at ansætte vikarer ordentligt,
så er det jo et spørgsmål om flere ressourcer hertil. Det siger jeg ikke, at
folkeskolen får, ved at jeg skriver en artikel om det, men måske. I hvert
fald bliver man så opmærksom på at her er altså et "smuthul".

Det kan også være at artiklen kan vinkles på, at vikartimer ofte er =
fritimer. - Hvis ellers det er et problem.

Tak for alle jeres indlæg.
Mvh
Lasse

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-11-04 19:40

"Lasse Rønlev" <40610633@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

Når man er bladsmører in spe, så nytter det jo ikke noget at spille
fornærmet, når man får svar på tiltale.
Pressen har jo en ikke ubetydelig magt og har mulighed for at manipulere med
alt og alle, og det gør den hver eneste dag.
Det er ikke noget under at vi skolefolk efterhånden bliver trætte af at alt
hvad vi foretager os skal mistænkeliggøres i alle leder og kanter.
Børneattester beskytter ingen eller i hvert fald ganske få. Det er jo kun
gældende hvis man vitterlig er blevet straffet for omgang med børn, ikke
sandt?

Misbrug kan finde sted hvorsomhelst - fx kan en journalist med pædofile
tilbøjeligheder jo komme ind hvor der er børn til stede under foregivende af
at ville lave en avisartikel, bilde børnene ind at der snart vil komme et
billede i avisen etc.

En lærervikar har ikke reelle muligheder for at misbruge et barn af den
simple grund at han skal være til stede i klassen hele tiden - og kun i
særlige tilfælde kan forlade den for et kort øjeblik. Desuden undervurderer
du børnene -de vil normalt kæfte op, hvis læreren er væk længere tid (i de
mindre klasser) og de større klasser vil de bestemt sige det højt og
tydeligt at læreren er pædofil. Det siger de endda selvom læreren ikke er
det -så det er ude på fantasiens overdrev.

Det er lettere for en journalist at lokke barnet til en privat "interview"
end at en vikar misbruger et barn i en folkeskole med børn overalt - og så
naturligvis voksne hele tiden, når han skal passe sine klasser.

De gange hvor der er forekommet pædofile anklager er det ofte i forbindelse
med idrætsarrangementer, hvor der er lettere adgang til børnene i afklædt
tilstand, så naturligvis er det muligt at misbruge et barn -også som vikar,
men en folkeskole med faste skemaer og skoletid er ikke det letteste sted i
verden at gøre det -som sagt : en journalist vil have lettere adgang til
det. Men den vinkel har du sikkert ikke lyst til at forfølge, vel?
--
ahw

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-11-04 21:30

Hej!

Jeg forsøger nu ikke at spille fornærmet, blot er jeg da ked af, at du med
flere mener, at det står så slemt til med journalistikken. Den store
afstandtagen er over middel i forhold til mine tidligere men dog få
erfaringer.
Og du har da muligvis ret i, at der bliver manipuleret hver dag. Ligesom der
bliver snydt med skatten hver dag, ligesom der bliver kørt for stærkt hver
dag, og ligesom der bliver begået røverier hver dag. Mener nu ikke at det er
en overskyggende faktor indenfor journalistikken.

Det er nu sjældent at en journalist får adgang til børn alene, især i "Det
offentliges" sammenhæng. Her er for det meste lærere eller forældre med.
Især hvis der ikke først er opnået et tillidsforhold. Men jeg medgiver da,
at det er en mulighed. Men for at få et budskab ud - eller for at lave en
læselig historie - er man jo nødt til at vinkle på et eller andet. Med andre
ord begrænse det man vil formidle. Og det første sted, hvor børneattesten
bør være i orden, er vel der, hvor der er stor og direkte kontakt med børn.
Her mener jeg at vikaren kommer før journalisten.

Også derfor stiller jeg heller ikke spørgsmål ved børnattestens
anvendelighed. Det er da muligt at det er et håbløst tiltag, men så er det
en anden historie. Men alt andet lige beskytter den da imod, at tidligere
dømte for overgreb på børn får adgang til endnu flere børn.

Det er muligt, at det er svært for en vikar at være alene med børnene. Det
ville helt sikkert også have været næste skridt i min research.

Endelig så er hele baggrunden for min research, at der er et lovforslag i 1.
behandling. Det lovforslag betyder, hvis vedtaget, at alle der har med
idrætsforeninger, organisationer, fastansatte i offentlige insitutioner osv.
skal vise barneattest ved ansættelsen. Det er ikke min opfattelse, at der
benyttes vikarer i idrætsforeninger og i f.eks. spejderorganisationer - men
måske tager jeg fejl. I hvert fald føler jeg mig overbevist om, at der
benyttes flere i folkeskolen! Dette lovforslag sagde ikke umiddelbart noget
om brug af vikarer, så derfor ville jeg se, om det måske kunne være et
problem. Men historien er droppet, for det viser sig, at der langt nede i
bemærkningerne til forslaget også står, at vikarer er indbefattet i
forslaget. Om det så kommer til at gælde i praksis også er en anden sag. Jeg
er i tvivl. Men det må tiden jo vise.

Med venlig hilsen
Lasse

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-11-04 00:43

> Det er nu sjældent at en journalist får adgang til børn alene, især i "Det
> offentliges" sammenhæng. Her er for det meste lærere eller forældre med.
> Især hvis der ikke først er opnået et tillidsforhold.

Sker de fleste seksuelle overgreb på børn ikke netop NÅR der er opnået et
tillidsforhold?

> [...]
> vikarer er indbefattet i forslaget. Om det så kommer til at gælde i
> praksis også er en anden sag. Jeg er i tvivl. Men det må tiden jo vise.

Det vil med andre ord sige, at hvis du havde læst hele forslaget og de
tilhørende bemærkninger var denne tråd ikke opstået.

Jeg erindrer at jeg i mit første indlæg skrev noget om at sætte sig ind i
banale fakta før man starter et arbejde, og du svarede at du havde sat dig
nogenlunde ind i emnet. "Nogenlunde" er vist meget sagt, når du ikke engang
har ulejliget dig med at læse hele det materiale, der var grundlaget for din
historie.

Kan du stadig ikke forstå at der er en vis skepsis over for pressen?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-04 10:26

> [...]
>
> Jeg forsøger nu ikke at spille fornærmet, blot er jeg da ked af, at du med
> flere mener, at det står så slemt til med journalistikken.

Det er en mild UNDERDRIVELSE - journalister skriver for at deres aviser skal
sælge - positive historier får sjældent adgang. Prøv at se hvad der ville
ske for en avis, der fx skrev om lærernes store og slidsomme arbejde med
børnene, om det gode forældresamarbejde, der også er etc. Den ville gå
fallit, for folk er vænnet til at det kun er negative historier som sælger:
lærer slår elev til plukfisk, lærer forgriber sig på 14-årig skolepige,
lærer stjal af kassen - for nu at bringe de forsyndelser man kan begå som
lærer med de tre "kasser": at slå på kassen, krybe i kassen (med en elev) og
tage af kassen.

Ingen redaktør med sine fulde fem i behold ville købe en historie, hvor
disse forhold ikke indgår - med mindre det er en udfyldningsnotits.

Prøv fx at se BTs historier fra forleden: ham der sagde et på dansk og noget
andet på pakistansk.

Og den tåbelige journalist var så overfladisk i sin research at han for det
første ikke havde sat sig ind i hvilke sprog man taler i Pakistan, for så
havde han vidst at man ikke taler "pakistansk", da det sprog slet ikke
eksisterer - derimod taler man urdu, punjabi plus en lang række andre sprog,
herunder engelsk i Pakistan og for det andet ikke havde gjort sit
hjemmearbejde, nemlig også at spørge politikeren om sandhedsværdien af det.

Og hvad værre var: TV kolporterede historien uden nogen som helst form for
refleksion over den.

Så kom der endnu en kioskbasker, hvor det påstodes at den pågældende
politiker havde tvangsgiftet sin 17-årige datter i Pakistan .
Ifølge "offeret" var det løgn fra BTs side - men ytringsfrihed i de to
sprøjter BT og Ekstra Bladet består i retten til at svine andre til.

Samtidig er de to blade de største meningsdannere herhjemme - det finder jeg
sørgeligt.

Nej, journalister har ikke et for godt ry, og det er de egentlig selv ude
om.

Og til dine opfattelser af at journalister har ringere muligheder en vikarer
i en folkeskole, vil jeg bede dig om at tage de mere kritiske briller på.
Gennem mit lærerarbejde i 21 år er jeg stødt på ikke så få journalister, der
har haft med vore børn at gøre, og jeg kunne nævne adskillige situationer
hvor journalister har haft de muligheder i rigt mål, du taler om.

Børneattesternes lødighed vil du jo heller ikke forholde dig til: de bliver
for det første kun udstedt til nyansatte, og de er kun interessante i det
omfang at vedkommende faktisk er dømt i en sag omkring børn.

Vi vil med nugældende lovgivning ikke kunne forhindre: børns fotos i
aviser, slibrige journalisters udnyttelse af børnene i en eller anden
skummel sag etc., medens vi som lærere på en skole har særdeles strenge
regler om tilsvarende ting: fotos må ikke bringes på skolernes hjemmesider
uden tilladelse fra dem selv og forældrene, man må ikke bruge dem på
billeder, selv hvis de tjener en god sag som fx et loppemarked på en skole,
reklame for en skole etc. uden videre, men journalister kan bringe den ene
"rørende" historie efter den anden om børn, der bliver udsat for vold,
overgreb o.lign. uden at man kan hindre "pressens frie bevægelighed".

En fotograf kan sagtens tillade sig at fotografere et barn uden for skolen,
og at få ham/hende til at stå frem til fotografering er den letteste sag af
verden: "Vi kommer fra avisen - vil du gerne have et billede med dig i?- så
kom lige herud foran skolen.
Og journalisten kan så stille uovervågede spørgsmål, manipulerende spørgsmål
som så kan bruges til næste sensationshistorie, avisen vil bringe.
Det er sjældent at avisernes journalister fortæller børnene, at det langt
fra er sikkert at deres billeder kommer med - og dermed skuffer de groft
børnenes forventninger: de har stillet op, krænget deres sjæl ud, men
avisernes ubønhørlige logik og sensationsmageri gør at deres "hulkehistorie"
ikke kommer på, eller at den får en "vinkel" som I journalister ynder at
kalde manipulationerne, som bestemt ikke var tilsigtet eller ønsket fra
børnenes side.

Og tro mig -jeg har faktisk også været i avisen og oplevet manipulationer af
den art, så jeg er ikke uvidende om hvad der kan lade sig gøre.

Hvis du vil gennemgå en virkelig research, så skulle du forsøge at se på
hvordan børn og voksne i skoleverdenen er blevet udnyttet gennem de sidste
20 år af pressen: falske historier, historier om vold, overgreb m.v. - prøv
i din søgedatabase at søge på ord som : lærer, overgreb, sex, dagbøger,
privatundervisning - så vil du sikkert kunne finde adskillige "gode"
historier som så kan følges op: hvad er der sket i mellemtiden?

Hvordan var det lige med den sag med sandpapiret, hvor en lærer skulle have
slebet en elev i hovedet med samme? Hvad skete der med læreren? Med eleven?

Hvad med den sag om en elev, der blev forflyttet til anden skole p.g.a.
kommunalbestyrelsens indgriben og hvor faderen var rasende -hvad med den
sag, hvor en lærer blev udsat for grov chikane for nogle forældre, der ikke
var tilfredse med hendes undervisning?

Hvad med TV-dokumentaren om "krig i klassen" hvor elever med uhyggelig,
psykopatisk skadefryd fortæller om, hvordan de drev deres lærere på
selvmordet rand, så de måtte holde op som lærere?

Hvordan mon disse elever ser på den situation i dag mange år efter?

Hvordan overlevede den lærer, der fik 1 års fængsel for et overgreb
beskrevet i en elevs dagbog, men som i virkeligheden aldrig havde fundet
sted, hvilket eleven indrømmede år efter?

Jo, der er nok at tage fat på for en journalist, der virkelig vil gå i
dybden, hvorimod det næppe er interessant for en journalist wannabe, der
blot vil have en hurtig og god historie som kan komme på forsiden.

Den dybdeborende journalistik har trange kår i forhold til historier om
mord, voldtægt, overfald og trafikforseelser - og så naturligvis mulige
pædofile lærervikarer.

Men hvor er historierne om journalister, der forbryder sig? Kun de historier
der fører til frifindelse eller som udfordrer ytringsfriheden nyder fremme.

Journalister, der kvajer sig, journalister der begår forbrydelser for at få
en god historie, journalister, der manipulerer med virkeligheden er det
ingenting eller kun ganske lidt om.

Jeg synes det er på tide, hvis man igen skal have den mindste tillid til
journalister (hvis man overhovedet har haft det nogensinde), at man også
fejer for egen gadedør.

Prøv at fokusere på andet end sex, vold og overgreb og sig velkommen til den
hæderlige, den dybdeborende og kritiske journalistik -gerne fra uventede
vinkler i stedet for de stereotype kioskbaskere, hvor man hænger grupper ud
eller enkeltpersoner ud, uden at have undersøgt sagerne til bunds.

Din historie om vikarer, der kunne være pædofile, ville jo ikke bare være en
historie i en lille notits i en avis. Næ, den ville være en kioskbasker:
lærervikar forgriber sig på et skolebarn -og så en manchet med : "vikarer,
der ansættes i folkeskolen, kan i virkeligheden være forklædte pædofile: der
er ingen kontrol med dem." eller noget i den stil.
Og den historie ville du gerne skrive. Det er nemlig en "sællert" i
modsætning til nogle anderledes historier om børneattesternes mangelfuldhed,
politikernes pædofili-hysteri etc.

Hvad med en historie om en journalist der forgriber sig på et barn under
dække af at ville interviewe det - det ville ikke være populært inden for
dine kredse, vel? Mon du ville få et job, hvis du fortsatte en sådan hetz
mod dine kolleger?

> [...]
dag, og ligesom der bliver begået røverier hver dag. Mener nu ikke at det er
en overskyggende faktor indenfor journalistikken.

Det er som at høre børnene: hvorfor skælder du mig ud? Ham der gjorde jo
akkurat det samme! - som om det mildnede egen "forbrydelse" eller forseelse.

> Det er nu sjældent at en journalist får adgang til børn alene, især i "Det
> offentliges" sammenhæng.

Det er bestemt ikke sjældent. Det er faktisk temmelig ofte - og de får
altid fat i børnene på den ene eller anden måde. Prøv at se i TV, hvor
børnene bliver spurgt ud af en tv-journalist. Ganske vist har de ofte fået
lov af skolen, men deres udtalelser bliver ikke udsat for forhåndscensur,
når de - som børn ofte gør - udtaler sig bramfrit med navns nævnelse om
voksne, der er under mistanke for forbrydelser:

"ja, lærer Jensen har også foretaget noget mod mig" eller lignende, akkurat
som børnene frit taler om forholdene til deres forældre, uden filter - og
uden den forståelse af at deres ufiltrerede budskaber kommer ud til
millioner af seere og læsere. For man må jo ikke forhåndscensurere folk - og
ytringsfrihed og alt det der.

Og en smart pædofil journalist vil med sindsro kunne få lokket et barn på
afveje ved løfter om en "fed" avisartikel i næste dags sprøjte.

Eller se på privatskolerne: her kan man ansætte folk uden lærereksamen, uden
særlig baggrund, måske kan man være journalist, og få dem til at undervise -
der er ingen kontrol hermed.

Ville det ikke være en god "vinkel" at interessere sig lidt for den side af
sagen?

Jo, der er skam emner nok at tage fat på for den hæderlige journalist, der
virkelig vil gå i dybden med tingene, i stedet for at smykke sig med lånte
fjer: pædofiliskandaler er så taknemmeligt stof i dag at ingen journalist
med respekt for sig selv vil undlade at bringe en eller anden historie til
torvs om netop dette emne.

Og det er naturligvis o.k. at der bliver sat fokus på dette også, men det
kunne være at man kunne finde andre og lige så egnede emner, der vel at
mærke blev udsat for en dybdeborende og ikke sensationshungrende
journalistik -jeg har givet nogle bud derpå i dette indlæg.

>Her er for det meste lærere eller forældre med.

Forkert - i de 21 år jeg har undervist som lærer er det aldrig sket at
forældrene eller lærerne har overvåget et interview med en eller flere
elever. Det antager man nemlig at journalisten klarer selv uden vores
indblanding.

> [...]
> kontakt med børn.

> Her mener jeg at vikaren kommer før journalisten.

Her er vi ikke enige - vikaren skal passe sine timer og er under
overvågning af måske 20 par øjne og indbyrdes snak - en journalist kommer
som ukendt for børnene.

De ved ikke altid hvad det er for et blad journalisten kommer fra og
interviewene kan også ske uden indblanding fra lærer eller forældre-side. Og
den sker ikke altid i fuld offentlighed.

> Også derfor stiller jeg heller ikke spørgsmål ved børnattestens
> anvendelighed.

Og det er jo netop humlen her -

Det er da muligt at det er et håbløst tiltag, men så er det
> en anden historie. Men alt andet lige beskytter den da imod, at tidligere
> dømte for overgreb på børn får adgang til endnu flere børn.

Hvis galt skulle være er det næppe nogen sag med den nuværende teknik at
forfalske en sådan attest. Men jeg vil tro at der er andre steder en pædofil
vil få lettere adgang til børn end netop at lade sig ansætte som lærervikar:
legepladser, privatskole, skolebetjentjobs m.v.

> Det er muligt, at det er svært for en vikar at være alene med børnene. Det
> ville helt sikkert også have været næste skridt i min research.

Men dit udgangpunkt ville jo være at der kan være pædofile blandt vikarerne,
ikke sandt? og at disse børneattester skulle beskytte noget som helst, er
det ikke korrekt?

Hvad med en vinkel på en sådan historie om hvor lidt disse attester i
virkeligheden beskytter?

Hvad med at vinkle den med at de fastansatte lærere ikke behøver en
børneattest, men at det kun er de nyansatte, og løsarbejderne, som det
forlanges af?

Og igen: hvad med at undersøge om alle, der har med børn at gøre får en
sådan attest? Sundhedsplejersker, skolelæger, tandlæger , rengøringsfolk
etc.? Og ansatte på privatskoler?

Vi har jo lige set at en dommer er blevet dømt for
børnepornografibesiddelse - altså kan det forekomme i alle lag, så hvorfor
ikke skolelægerne? sundhedsplejerskerne (og der findes jo også mænd i den
branche, selvom kvinder også kan være pædofile).

> [...]
>forslaget. Om det så kommer til at gælde i praksis også er en anden sag.
>Jeg er i tvivl. Men det må tiden jo vise.

Men her er det jo præcis at filmen knækker: du har foretaget en elendig
research - du vil undersøge en historier om vikarer i forhold til
børneattester, men du glemmer at undersøge om det i virkeligheden er et
problem- og hvorfor? fordi du gerne vil være først med historien -ikke
grundigere med historien, jf. det om det "pakistanske" sprog.

Hvis I journalister ville højne standarden inden for jeres fag, ville I
sørge for at der var hold i en historie ude i alle kanter og så kere jeg
lidet om at komme først, men sådan er vilkårene ikke, og imens efterlader I
lig i gaderne, hvor I kommer frem: hellere skyde først og så spørge bagefter
synes devisen at være.

Nyhederne skal først ud - så uanset sandhedsværdien af dem. Så kan man altid
dementere på venstre side inde i bladet i en lille notits. Der er ikke en
lov om at man absolut skal have et historiedementi på forsiden -jo,
pressenævnet kan mene at det skal det, men avisen kan nægte og henvise til
civilt søgsmål -jeg mener at huske at EB en gang fik en kendelse fra
pressenævnet, hvor man så nægtede at efterkomme det med opsætningen på samme
måde som hetzen havde fundet sted på.

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 28-11-04 21:58

> [...]
> til en masse børn forholdsvist let. Det ville jo være paradoksalt i
> forhold til at alle andre der har med børn at gøre skal vise alt muligt,

Den såkaldte børneattest kræver først og fremmest at den pågældende er dømt,
og det er da fint nok man undersøger den slags, men som bl.a. Arne og Anita
så korrekt skriver, så er det i praksis umuligt for en vikar at være alene
med eleverne. Det der slår mig ved din søgen er det faktum at du ikke søger
efter nogen der har været vikar i folkeskolen og dernæst spørger ind til
ansættelsesforholdet. Nej, du søger _udelukkende_ folk der, i din verden, er
ansat på forkerte præmisser. Du virker skideligeglad med om 1000 ansættes
helt korrekt - igen efter dit verdensbillede - bare der er 2-3 stykker der
er ansat "forkert" for så er der en historie, og en historie i avisen er jo
næsten tegn på man har udført et eller andet......

mvh
Kim

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-11-04 21:43

Hej Kim!

Nej, jeg spørger ikke efter folk der er blevet ansat "korrekt". Det ville jo
være det samme som at søge efter folk der overholder hastighedsgrænserne,
hvis jeg laver en historie om høj fart på en farlig vej. I første omgang må
jeg undersøge om der ER et problem, og det gør jeg ikke ved at snakke med
alle dem der ikke har oplevet et problem.

Jeg må igen understrege at der er tale om research. Jeg havde bestemt ikke
tænkt mig at skrive en historie, fordi kun en enkelt person fortæller om et
forkert ansættelsesforhold. Men hvis der nu var flere der svarede
bekræftende på mit indlæg, så ville det jo betyde, at der sikkert var noget
om historien. Så kunne man bagefter se på, om det kunne være et generelt
billede for nogle skoler. Eller måske endda kommuner. Hvad ved jeg. Men jeg
er nødt til at undersøge, om det sker. Bagefter må jeg se på omfanget /
procentdelen osv. Måske ved hjælp af en rundringing til tilfældigt udvalgte
skoler.

Det handler igen om væsentlighed. Hvis jeg - f.eks. - skrev for et
landsdækkende dagblad, ville jeg ikke skrive historien, hvis det handlede om
et enkelt eksempel, eller en enkelt skole. Men hvis jeg skrev for en lille
landsbys ugeblad, ville det måske være væsentligt, hvis det skete på
landsbyens skole.

Mvh
Lasse