Akupunktur foreninger i DK?
Fra : Herman Persson

Dato : 19-11-04 19:56

Hvilke foreninger, organisationer eller andet af akupunktører findes i
Danmark, og hvilke(n) stiller størst(e) krav til medlemskab? Jeg tænker som
evt. kommende patient

---

Fra : Bjarne Krog

Dato : 20-11-04 00:23

On Fri, 19 Nov 2004 19:55:58 +0100, "Herman Persson"
<Hr.Mandspam@mail.dk> wrote:

>Hvilke foreninger, organisationer eller andet af akupunktører findes i
>Danmark, og hvilke(n) stiller størst(e) krav til medlemskab? Jeg tænker som
>evt. kommende patient

Der er 4 foreninger.
1 for lægerne
2 som sætter krav til deres medlemmers kunnen
1 der samler dem der vil være med i en sammenslutning

Aller 4 foreninger har gode akupunktøre.

Dog ville jeg som patient vælge en af de 2 der sætter krav til deres
medlemmer.
Det er PA og DA

PA er Praktiserende akupunktører. www.aku-net.dk
Er den ældste af de 2, og der er flest medlemmer.

DA er Danske Akupunktører. www.danske-akupunktoerer.dk
Er en udspringer af PA, folk der blev trætte af PA, og mener at det er
sundt med konkurrange.

Kravene til de 2 er næsten ens, de stræber begge efter at deres
medlemmer skal kunne blive RAB registreret (RAB = Ragistreret
Alternativ Behandler)

Hvis du vælge en fra disse 2 foreninger skulle du kunne regne med at
få en akupunktør med tingene i orden.

Hvis man sammenligner kravene for at være medlem af lægernes, skal man
være læge, og have taget et kursus på 60 timer, men hos PA og DA skal
man minimum have 300 timers undervisning, udover de obligatoriske
timer inden for anatomi, fysiologi og sygdomslærre.
DA og PA har undervisning i den gamle traditionelle Kinesiske
behandligs metode, som hedder TCM, hvor lægerne bruger noget man kan
kalde for trikkerpunkt-akupunktur, jeg har set i et ugeblad at en
kinesisk akupunktør kaldte deres form for akupunktur for
"kogepunkts-akupunktur" og grunden til dette er at de kun sætter nåle
i for at afhjælpe symptomet, og de andre prøver at bekæmpe årsagen til
lidelsen.

Så tjek ud hvor der er en af de 2 andre i nærheden af dig selv.

Selv ville jeg anbefale dig DA, men jeg er også selv medlem af DA, så
jeg kan jo være lidt farvet af den grund, men nu har jeg givet dig
lidt info, som ikke er farvet, men har prøvet at være så reel som
muligt.

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 22-11-04 19:19

"Bjarne Krog" <nospam@blivrask.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> DA er Danske Akupunktører. www.danske-akupunktoerer.dk
> Er en udspringer af PA, folk der blev trætte af PA, og mener at det er

Mange tak for dit omfattende svar. Jeg vælger selvfølglig en fra ovenstående
foreninger.

Hilsen Herman.

---

Fra : Tina Fjellander

Dato : 24-11-04 23:00

Det er PA, Praktiserende Akupunktører. Du kan finde dem på nettet.
Men...... man kan sagtens være en rigtig dygtig akupunktør uden at være
medlem af PA!
PA's kontingent er netop steget til 16.000,- årligt. Det er mange penge og
ikke noget jeg
eller ret mange af de elever jeg pt læser med vil deltage i.

Fra : Herman Persson

Dato : 25-11-04 04:36

"Tina Fjellander" <tina-fjerndette@fjellander.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> ikke noget jeg
> eller ret mange af de elever jeg pt læser med vil deltage i.

Det lyder voldsomt, for DA ser ud til at have et kontingent på 1.600!

En god bekendt har anbefalet www.sundkinesisk.dk
Som han har gode erfaringer med. Er der nogen, der har godt eller skidt at
sige om dem?

Hilsen Herman.

---

Fra : Bjarne Krog

Dato : 29-11-04 23:06

>En god bekendt har anbefalet www.sundkinesisk.dk
>Som han har gode erfaringer med. Er der nogen, der har godt eller skidt at
>sige om dem?

>Hilsen Herman.

Hmmm der blev spurgt om hvilke Akupunktur forening i DK.....

Jeg har da de første 75 jeg vil anbefale.... kommer an på hvor man
bor og hvad man fejler

---