Valg af program; Inventor, Solid Works, So~
Fra : John C. Nielsen

Dato : 19-11-04 09:24

Hvilket program er bedst til maskintegning?

Inventor

Solid Works

Solid Edge

Vurdering ønskes af anvendelse, og hvor nemt det er at lære at anvende
programmerne.

Programmet skal anvendes til at fremstille produktionstegninger og
isometriske afbildninger til reservedelstegninger.

Og hvad er svaret når følgende priser tages i betragtning

Inventor ca. kr. 75.000

Solid Works ca. kr. 65.000

Solid Edge ca. kr. 25.000

De oplyste priser har jeg på "anden hånd" jeg håber de er rigtige!

Jeg har ikke brug for pladeudfoldning

Det vil nok være svært at skaffe 75.000

Er der andre realistiske alternativer?

Fra : Thor

Dato : 19-11-04 16:34

"John C. Nielsen" <johntorsted@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Solid Works ca. kr. 65.000
>
> Solid Edge ca. kr. 25.000
>
> De oplyste priser har jeg på "anden hånd" jeg håber de er rigtige!

Hej John.

Dit spørgsmål er noget besværligt at besvare, da jeg tror at programmerne
hver i sær har deres fortrin.
Jeg har i flere år tegnet i Inventor, og kunne pt. ikke tænke mig andet, da
det er et nemt program at anvende for begynderen, men har mulighederne for
den øvede. Det eneste jeg ønskede mig bedre ved Inventor, var et lidt bedre
udfoldningsmodul, som kunne udfolde andet end det der umiddelbart kan laves
i en bukkemaskine, f.eks. det at kunne beregne dybtræk og andre ting. Men
den "sygdom" har de vist alle sammen, bortset fra ProE og Catia, som ligger
i en helt anden prisklasse.
Jeg kan kun sammenligne med Solidworks som jeg har benyttet i et par år, i
et tidligere job. Så det er svært at sammenligne en tidligere version af SW
med den nyeste i Inventor. Jeg har dog set SW demonstreret, som det ser ud i
dag, og det jeg har set, imponerer mig ikke når man til dagligt arbejder med
Inventor.
Det jeg kan råde dig til at gøre, er at kontakte leverandørerne af de tre
programmer, og invitere dem til at demonstrere programmerne. De kommer
næsten før du har lagt røret. Tro mig, de er sultne, for de er nemlig i krig
På den måde kan du skille bukken fra fårene, og forhåbentligt se hvad
der passer dig bedst.
Mht. til de priser du angiver, så tror jeg ikke at de er helt rigtige. Jeg
mener at vide at SW og Inv. ligger meget tæt på hinanden prismæssig. Omkring
65-66.000 kr. og umiddelbart vil jeg mene at det lyder urealistisk billigt
for SE, men jeg ved det ikke.

Mit bud er Inventor, indtil jeg ser at SW kan præstere noget bedre. Men som
det er med religion, sådan er det også med cad-programmer. Følg dit
instinkt, for der er ingen der kan råde dig uvildigt.

Thor.

Fra : Søren Hansen

Dato : 22-11-04 08:13

Jeg er bruger af Solid Edge og det ruller bare derud af, og specielt hvis du
skal bruge det til reservedelstegninger, så har SE et kanon værktøj til at
explodere en tegning, og så er det meget meget nemt at starte med.

Mvh Søren Hansen

Fra : Bob James

Dato : 29-11-04 14:11

> [...]
> det er med religion, sådan er det også med cad-programmer. Følg dit
> instinkt, for der er ingen der kan råde dig uvildigt.

Tja.
Jeg er enig med Thor. Det er svært at vurdere. Jeg har arbejdet en del med
både SolidWorks og Inventor. De har vær især en række fordele, så det er
svært at vurdere hvad der er bedst for dig. Inventor er lidt nemmere at gå
til sammenlignet med SW. Til gengæld er Inventor lidt tung i den måde den
fungerer på. Største ulempe er at den regner ALLE features igennem hver gang
du laver selv en lille ændring. Det tager lang tid.... Det problem mener jeg
ikke SW har. Det er i hvert fald noget du skal undersøge!

Ellers er begge super gode programmer, hvor du kommer langt, også
sammenlignet med Pro/E og Catia!

Mvh.

Thomas

Fra : ib

Dato : 28-11-04 02:38

On Fri, 19 Nov 2004 09:23:58 +0100, John C. Nielsen wrote:

> [...]
>
> Solid Works ca. kr. 65.000
>
> Solid Edge ca. kr. 25.000
>
> De oplyste priser har jeg på "anden hånd" jeg håber de er rigtige!

Hi
Kender du VariCAD ?? Det ser ud til at være et godt program.
Med er pris på 3750 Kr. er det da ihvertilfælde billigt.
- er der nogler der bruger VariCAD her ???

Ib.