Undervisning i engelsk om Kina
Fra : Anita

Dato : 18-11-04 22:17

Jeg har en 7. klasse til engelsk. De planlægger sammen med deres klasselærer
en tur til Kina (næste år). Klasselæreren vil gerne at engelskundervisningen
inddrages i arbejdet med Kina som emne, hvilket jeg meget gerne vil bakke op
om - og så er det jo tilmed spændende. Men hvordan gør jeg lige det?

Der er gang i noget korrespondance med elever i Kina, men de kinesiske
elever er 60 i en klasse, så det bliver sansynligvis ikke vildt personligt.
Det er oplagt at vi arbejder med korrespondancen i engelskundervisningen.
Jeg tænker e-mail, snailmail julehilsner og måske video-hilsner.

Men hvad mere kan vi lave? Jeg tror det er for svært (og måske også for
kedeligt) at finde fx. avisartikler eller hjemmesider om Kina (på engelsk)
og lade dem arbejde hermed, men hvad synes I andre?

Målet er at eleverne skal lære noget om Kina samtidig med at de bliver
dygtigere til engelsk. Jeg synes kombinationen er lidt svær og jeg
forestiller mig, at jeg får svært ved at finde ret meget decideret
undervisningsmateriale om emnet.

Gode forslag modtages med tak.

Venligst Anita

Fra : Bent Jensen

Dato : 21-11-04 16:04

"Anita" wrote ...

> [...]
> inddrages i arbejdet med Kina som emne, hvilket jeg meget gerne vil bakke op
> om - og så er det jo tilmed spændende. Men hvordan gør jeg lige det?

Du opdeler emnet i områder såsom f.eks. familiepolitik i Kina,
ejendomsret i Kina før og nu, beskæftigelsesforhold og vandring fra
land til by i Kina, forbrydelse og straf i Kina før og nu, hvad skete
der under den såkaldte kulturrevolution, osv. og fordeler emnerne
blandt eleverne. Du beder eleverne læse om China på det
engelsksprogede wikipedia.com og derpå holde foredrag om de enkelte
emner, om muligt på engelsk.

Bent

Fra : Anita

Dato : 21-11-04 20:30

Bent Jensen wrote:
> [...]
> blandt eleverne. Du beder eleverne læse om China på det
> engelsksprogede wikipedia.com og derpå holde foredrag om de enkelte

Tak for dit forslag. Jeg kendte godt wikipedia, men om den er for svær for
eleverne må komme an på en prøve.

Venligst Anita