Kender omkredsen
Fra : Tony Jensen

Dato : 18-11-04 18:36

Hvis man kender omkredsen på en cirkel (20cm) hvad er formlen for at finde
radius
Tak
Tony

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 18-11-04 19:01

"Tony Jensen" <Tony@getwise.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man kender omkredsen på en cirkel (20cm) hvad er formlen for at finde
> radius
> Tak
> Tony
Frem med formelsamlingen - og så er det bare at flytte lidt rundt på
bogstaverne.... Det er sund træning

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Tony Jensen

Dato : 18-11-04 21:19

Det har jeg prøvet det er derfor jeg forsøger at få lidt hjælp via dette
forum
Tony

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 18-11-04 21:24

> finde

Hvilken formel tror du at du skal bruge?

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 18-11-04 21:59

> Hvilken formel tror du at du skal bruge?
>
> Mvh,
>
> Martin Rise Christensen

Så skidt da - du får den......

Omkreds af en cirkel = D·Pi

Og D = 2*r

Så kan vi altså skrive O = 2*r*pi og hvis vi så flytter lidt rundt på
tingene så bliver det til:

O/(2*pi)=r

Så nemt er det......

Mvh,

Martin

Fra : Leo

Dato : 19-11-04 06:57

da jeg gik i skole.....og det er mange år siden, havde vi en lærer som gav
os en huskeregel.
den er vel ikke så fantastisk, men tilpas fjollet til at man kan huske
formlerne for omkreds og areal.

Der skal 2 piger til at nå rundt om et juletræ - så omkredsen er 2 * pi * r.

Og det der med areal - det er jo noget med kvadrat - så vi kvadrerer
(g)erne....pi * r^2...viptivupti, drengene kan huske formlerne, selv om de
kun tænker på det, de altid tænker på!