tempur
Fra : Mette R

Dato : 16-11-04 20:22

Jeg læste om denne madras...... kender I den ? Kan man få den så den passer
til en seng der måler 160 * 200 Cm ??

Hvad koster den, og kan man låne den som et hjælpemiddel.

Venligst Mette

Fra : Mette R

Dato : 16-11-04 20:26

Jeg fandt den her

http://www.tempur-onlineshop.dk/group.asp?group=6

Men kan man få hjælp til den, den koster jo mange tusinde kroner......

- Mette

Fra : Lotte M

Dato : 16-11-04 20:49

Mette R wrote:

> Jeg læste om denne madras...... kender I den ? Kan man få den så den
> passer til en seng der måler 160 * 200 Cm ??

Jeg har en 120 cm plejeseng, hvortil jeg har fået bevilget en
Tempurmadras. Tempurmadrassen er dog kun 90 cm bred, de resterende cm
seng er bevilget til en eventuel sovekammerat og så'n en behøver jo ikke
Tempur :-/

Da jeg fik Tempurmadrassen bevilget havde jeg haft trykproblemer i en
lang periode og de alternative muligheder jeg afprøvede fungerede ikke.
Så'n er det jo med hjælpemidler, kommunen skal bevilge det billigste og
bedst egnede produkt.

Jeg er meget glad for min Tempur, men, det /er/ en speciel madras, hvis
du har svært ved at vende dig i sengen, så vil det ikke blive lettere
med Tempurmadrassen.
--
Mange hilsner

Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Mette R

Dato : 16-11-04 21:11

Hej Lotte

Tak for dit svar - faktisk lidt skørt, og måske er det en vane - men jeg
bruger da meget mere en 90 cm at sove på, jeg ligger i midten af sengen så
der er plads til at ligge i mærkelige stillinger, fordi det ikke altid er
til at ligge i samme stilling. Jeg kan egentligt godt vende mig i sengen,
der er ikke problemer, men jeg læste at den letter trykket, og at man ikke
vender sig så meget om natten, som man gør normalt. Fordi min hofte er
blevet så dårlig de sidste måneder så vågner jeg faktisk rigtig tit når jeg
vender mig - det betyder jeg er træt og uoplagt for jeg har svært ved at
falde i søvn igen når jeg først er vågnet, for så er det jo af smerter.
Derfor tænkte jeg at tempur kunne hjælpe mig. Mine læger, både min
reumatolog og min praktiserende siger...vi ved jo du ikke bliver afhænig og
kan styre dit forbrug, så du tager bare det medicin du har brug for - og her
taler vi Kodein, Morfin og Nozinan (Nozinan er for at sove igennem om natten
(10 mg), sammen med morfin virker det som stærkt smertestillende, og vel
egentligt afslappethed, så jeg kan få sovet) Men det er jo ikke sundt bare
at spise piller, og det ved jeg, de ved lægerne jeg ved - så hvad kan man
gøre...prøve at undersøge muligheder der kan afhjælpe.

Orv det blev langt :) Er det ergoen der bestemmer om man kan få
madrassen/topmadras.

- Mette

Fra : Lotte M

Dato : 16-11-04 21:39

Mette R wrote:

> [...]
> der er plads til at ligge i mærkelige stillinger, fordi det ikke altid er

Jeg ligger hvor jeg bliver lagt, så i det lys er det logisk med de 90
cm, men det er altså ikke så fedt at være min sengekammerat, hmm i hvert
fald hvad madrassen angår.

> [...]
> falde i søvn igen når jeg først er vågnet, for så er det jo af smerter.
> Derfor tænkte jeg at tempur kunne hjælpe mig.

Hvis lægen anbefaler trykaflastning, så vil du angiveligt have lettere
ved at få bevilget en madras.

> [...]
> at spise piller, og det ved jeg, de ved lægerne jeg ved - så hvad kan man
> gøre...prøve at undersøge muligheder der kan afhjælpe.

Smertebehandling - det er et svært emne. Jeg er selv kronisk
smertepatient og har efterhånden erkendt, at medicin er nødvendig,
herunder at en fast medicinplan, med passende smertedækning, giver det
bedste resultat.

> Orv det blev langt :) Er det ergoen der bestemmer om man kan få
> madrassen/topmadras.

Det er forskelligt, men ofte er det ergoterapeuter eller
fysioterapeuter, der har bevillingskompetancen vedr. hjælpemidler og
forbrugsgoder.

PS kan jeg ikke lokke dig til at kigge på
- det er ikke så svært og dine svarindlæg bliver meget lættere at
læse

--
Mange hilsner

Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Mette R

Dato : 16-11-04 21:56

> [...]
> smertepatient og har efterhånden erkendt, at medicin er nødvendig,
> herunder at en fast medicinplan, med passende smertedækning, giver det

Ja, min læge ville give mig Contalgin, men jeg nægtede - jeg bliver
deprimeret af for meget medicin, og det vil jeg ikke igen. Det er ikke så
meget mig selv det går ud over, men mine omgivelser, men det er også nok

> PS kan jeg ikke lokke dig til at kigge på
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> - det er ikke så svært og dine svarindlæg bliver meget lættere at
> læse

Ups, kender det godt :) Jeg tog mig bare ikke sammen, undskyld - jeg har
skrevet på usenet siden 1997, så det bør selvfølgelig ikke ske for mig at
jeg laver noget rod - nogle gange kikser det dog alligevel :D

Jeg vil ringe til min læge i morgen, og se om han er til at komme i tale
med, det er vel bedst med reumatologen fremfor den praktiserende ???

- Mette