Hvad laver SOSU-Hjælper egenligt?
Fra : KT

Dato : 16-11-04 13:14

Hej
Jeg har tænkt på at tage en uddannelse som SOSU-hjælper. Jeg tænker
bare på jobs muligher, som er stor. Alligevel har jeg hørt noget om,
at dette er et hårdt arbejde siden man kommer i praktik. Jeg ved ikke,
at det er sandt eller ej, men dette gør mig bange for. Derfor vil jeg
gerne spørge nogen, der er i denne branche. Jeg håber, at nogen kan
hjælpe mig med at fortælle mig om din oplevelse. Så jeg kan overeveje
min fremtid.
På forhånd tak.
Mvh.
Kate T.

Fra : Helle Nielsen

Dato : 16-11-04 14:56

"KT" <tin@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne spørge nogen, der er i denne branche. Jeg håber, at nogen kan
> hjælpe mig med at fortælle mig om din oplevelse. Så jeg kan overeveje

Hejsa.

Ja det er hårdt arbejde men tilgengæld også meget givende og der er altid
mulighed for at få job. En sosu hjælper tager sig primært af de ældre
mennesker på plejehjem, dvs personlig pleje, rengøring for dem og pasning og
pleje. En hjælper må ikke give medicin men når du når op som assistent må du
så småt gøre lidt i det.
En hjælper kan også køre rundt i hjemmeplejen.

Jeg har selv lige søgt ind på hjælper uddannelsen men kom desværre ikke ind,
så jeg søger igen til august.

Mvh Helle

Fra : Crazy Camilla

Dato : 16-11-04 23:13

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> "KT" <tin@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej.

Først: Jeg er ikke selv uddannet indenfor dette område, men jeg har været i
praktik på en social- og sundhedsskole og kender flere med denne uddannelse.

Jeg ved det er meget hårdt arbejde både fysisk og psykisk.

Du beskæftiger dig med pasning og pleje af ældre samt syge og handicappede,
hjælpe dem på wc, vaske dem, give dem tøj af og på, hjælpe dem med at spise
osv. og det kan på trods af at der findes mange hjælpemidler være meget
hårdt fysisk når f.eks. en stor tung mand skal løftes fra sin seng over i
kørestolen osv.

Desuden er det meget hårdt dag ud og dag ind at se på mennesker der har det
virkelig skidt, især kan det være meget svært psykisk at håndtere borgere
med demens og andre former for psykiske problemer.

Dertil kommer opgaver med rengøring og andre praktiske ting.

Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er ofte dårligt og der er meget
tidspres og du vil ofte opleve følelsen af ikke at have tid nok og ikke at
slå til når du f.eks. må gå fra en borger der har det rigtig skidt, er
ensom, ked af det osv. fordi du altså har nogle andre der står og venter.

Arbejdsstederne kan f.eks. være sygehuse, institutioner (herunder plejehjem)
samt borgernes egne hjem.

Med venlig hilsen Camilla.