Priser på maskinstation og hektarstøtte ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-04 12:39

Hej NG.

I forbindelse med købet af vores nye landejendom skal vi have gjort noget
ved jorden næste år, for at sikre at vi stadig er berettiget til
hektarstøtten.
Kender I nogle priser på hvad maskinstationer tager for at passe en mark ?

Kan man sige noget om hvor meget vi kan få i hektarstøtte ?

Det vil dreje sig om såning af ca. ½ Ha græs og dyrkning af korn i ca. 2,5
Ha.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-11-04 13:05

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> hektarstøtten.
> Kender I nogle priser på hvad maskinstationer tager for at passe en mark ?

Nej ikke rigtigt. Men det vil nok altid være billigere at få en nabo
eller lignende til at gøre det. De "rigtige" maskinstationer har tit
nogle ret afskrækkende priser, synes jeg.

> Kan man sige noget om hvor meget vi kan få i hektarstøtte ?

Sikkert, men det er mildest talt noget af en jungle. Jeg har slet ikke
overblikket, men jeg ved at der kommer nye regler nu her. Disse siger
bl.a. noget om støtte til grønarealer, som f.eks. græs.

Hidtil har man ikke kunnet få noget til græs (med mindre man ligger i et
"særlig miljøfølsomt områder" eller sådan noget. Det kan man med de nye
regler.

Til nytår "afkobles" støtten også, sådan at det ikke har noget med
produktionen men arealet pr. 1 jan. 2005 (og nogle andre datoer for
andre ting). Derfor gælder det om at have meget jord den 1. januar, for
det kan man få støtte for fremover uanset om man producerer noget på
det. (Jeg håber jeg har misforstået noget her :)

> Det vil dreje sig om såning af ca. ½ Ha græs og dyrkning af korn i ca. 2,5
> Ha.

Hvis du selv klarer ansøgning osv. osv. kan det måske godt betale sig,
men hvis en konsulent skal hjælpe kan det nok ikke.

Jeg *tror* støtten kan forventes at ligge omkring 500 kr./ha. -
ihvertfald for græs.

Jeg har også hørt tale om, at der nogle gange kræves landmåler for at
fastslå arealet.

Hvis nogen her i gruppen har reel indsigt (i modsætning til mine
gætterier) til at give et resumé af støtteregler i forhold til
hestefolk, ville det garanteret blive meget værdsat.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-04 13:11

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Nej ikke rigtigt. Men det vil nok altid være billigere at få en nabo
> eller lignende til at gøre det. De "rigtige" maskinstationer har tit
> nogle ret afskrækkende priser, synes jeg.

Det er sikkert rigtigt nok, men i næste afsnit kommer grunden.

> Sikkert, men det er mildest talt noget af en jungle. Jeg har slet ikke
> overblikket, men jeg ved at der kommer nye regler nu her. Disse siger
> bl.a. noget om støtte til grønarealer, som f.eks. græs.

En af de meget vigtige ting er at den som driver jorden i 2005 er berettiget
til støtten i årene 2005-2013.
Derfor vil vi selv drive den i 2005, også selv om det skal koste os lidt.

> Hidtil har man ikke kunnet få noget til græs (med mindre man ligger i et
> "særlig miljøfølsomt områder" eller sådan noget. Det kan man med de nye
> regler.

Det lyder da dejligt, gælder det også græsningsfolde ?

> [...]
> det kan man få støtte for fremover uanset om man producerer noget på
> det. (Jeg håber jeg har misforstået noget her :)

Er det 1.jan ?

2,5

> Hvis du selv klarer ansøgning osv. osv. kan det måske godt betale sig,
> men hvis en konsulent skal hjælpe kan det nok ikke.

Jo, hvis nu man regner med at det jo også gælder den samlede støtte frem til
2013.

> Jeg *tror* støtten kan forventes at ligge omkring 500 kr./ha. -
> ihvertfald for græs.
>
> Jeg har også hørt tale om, at der nogle gange kræves landmåler for at
> fastslå arealet.

Også hvis der er søgt tidligere ?

> Hvis nogen her i gruppen har reel indsigt (i modsætning til mine
> gætterier) til at give et resumé af støtteregler i forhold til
> hestefolk, ville det garanteret blive meget værdsat.

JA !!!!!

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-11-04 14:07

Christian B. Andresen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Det lyder da dejligt, gælder det også græsningsfolde ?

Det tror jeg.

> Er det 1.jan ?

Ja, så vidt jeg har forstået "fanger bordet" pr. årsskiftet.

Der skal vel stadig ansøges hvert år?

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-04 14:15

> Det tror jeg.

> Ja, så vidt jeg har forstået "fanger bordet" pr. årsskiftet.

> Der skal vel stadig ansøges hvert år?

Det tror jeg faktisk ikke, men jeg er ikke helt sikker.

Fra : Anet

Dato : 16-11-04 22:47

(klip alt væk)

Vi har selv 5,5 ha her til vores lille gård. Vi har selv drevet jorden i
flere år men måtte se at det gav lige så meget kroner øre mæssigt at
forpagte det af jorden ud som jeg ikke brugte til græsfolde. Det er nu en
gang nemmere at sidde inde i sofaen og have en god forpagter til at passe
jorden for en når moneterne er de samme. Det er ikke korrekt at du selv er
nød til at drive jorden i år 2005, du skal bare få lavet en tillægskontrakt
til en eventuelt forpagtningskontrakt om at du bevarer det høre støttebeløb
fra EU. Men jeg ved at mange landboforeninger ikke giver direkte rådgivning
gratis, men man kan altid ringe til dem og forhøre sig og så plejer de at
give et videre spor. Der har for nylig været møder om disse
tillægskontrakter som de kaldes her på egnen.

--
Hilsen

Annette

Fra : Liz B.

Dato : 16-11-04 22:32

Hej Christian,
Alle spørgsmål kan besvares af jeres lokale landboforeningen. Hidtil har
jeg givet ca. 600,- for udfyldelse af alle ansøgninger for hektarstøtte samt
gødningsregnskab, for min 6,3ha. Men så er der lige kontingent oveni, den
er på ca. 800,- tror jeg nok. Men pengene er godt givet ud. Jeg tror at
jeg fik ca. 2000,- pr. ha. dyrket areal - uden at se på regnskab - jeg er
også moms reg. og det er noget værre bøvl, - og har også et par Herefords
gående (ammekopræmie . Hvordan det bliver næste år, har jeg ikke gidet
sæt mig ind i - jeg får svar når alt skal udfyldes igen til forår. Spørge
lige, om ikke du skal være moms reg. for at få støtten, eller drev
landbruget. Det skal du for at købe gødning uden afgift, ihvertfald.
Pøj, pøj Liz

Fra : Liz B.

Dato : 16-11-04 22:34

Maskinstationer koster knapper, alt efter hvad du skal have lavet. Mellem
250,- og 500,- i timen!

Liz

Fra : Liz B.

Dato : 11-12-04 10:50

Hej Christian,

Gå ind på følgende link hvis du vil vide mere om græsmarker, hektarstøtte mv
til bla hestefolk. Hvis du søger lidt rundt derinde, får du flere
informationer. Der er også kursus om emnet i Aalborg den 9/2-05. Pris
650,-.

Hilsener Liz

http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle.asp?ArtID=237