hvad er formlen ???
Fra : Tony Jensen

Dato : 15-11-04 16:41

Jeg kender diameteren (20cm) men hvad er formlen for at finde radius.
Mange tak for hjælpen
Tony

Fra : Leo

Dato : 15-11-04 16:53

Ved du, hvad radius betyder - og ved du, hvad diameter betyder?
Og hvor mange radiuser er der på en diameter?

Fra : Tony Jensen

Dato : 15-11-04 17:27

hvis du er interesseret i at hjælpe så gør det.
Ja jeg ved hvad radius & dia er

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 15-11-04 17:37

"Tony Jensen" <Tony@getwise.dk> skrev i en meddelelse
> hvis du er interesseret i at hjælpe så gør det.
> Ja jeg ved hvad radius & dia er

Det lyder altså ikke som om du er helt klar over hvad de to begreber dækker.

Radius er en linie, der starter et vilkårligt sted på periferien og ender i
centrum, diameteren er en linie, der starter et vilkårligt sted på
periferien, går gennem centrum og ender på periferien. (sådan lidt populært
udtrykt)

Med disse oplysninger bør det ikke være vildt svært, at sætte en formel op.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Martin Toft

Dato : 15-11-04 21:55

Diameter er tværsnittet af en cirkel

radius er afstanden fra midten til kanten af en cirkel

dvs at radius er det ½ af diameteren altså diameter / 2

hilsen
toft

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 16-11-04 18:40

Tony Jensen wrote:
> Jeg kender diameteren (20cm) men hvad er formlen for at finde radius.
> Mange tak for hjælpen
> Tony

Hej Tony,
Først vil jeg anbefale dig at finde radius, kaldet r.
Radius er afstanden fra centrum (midten) til cirklen.

Når du har fundet den, så skal du bruge at omkreds
er 2*PI*r, hvor PI er ca. 3,14 eller ca. 22/7, eller
endnu mere nøjagtigt, hvad du finder på din lommeregener.

Lad os gentage formlen hurtigt Tony!
Lyder det ikke nærmest som "to piger"?

Og det er omkreds, du skal finde?
Hvor mange normalpiger, kan du omkredse med dine arme?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Nille

Dato : 16-11-04 18:39

"Tony Jensen" <Tony@getwise.dk> wrote in message
> Jeg kender diameteren (20cm) men hvad er formlen for at finde radius.
> Mange tak for hjælpen
> Tony

Du skal dividere diameteren med 2, så har du radius. Radius er altså det
halve af diameteren.

/Nille