Vikarer tjekkes ikke
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 10-11-04 12:10

Hej med jer.

Jeg undrer mig lidt...

Kan det virkelig passe at enhver kan blive vikar i en folkeskoleklasse sådan
uden videre? De jeg kender der har prøvet det, har kun lige snakket kort med
en form for skoleleder om det, og så er de ellers blevet sendt lige ud i
det!

Kan det virkelig passe? At vikarer hverken skal vise straffeattest, bevis
for at kunne undervise på et eller andet plan, eller bare en lille smule
pædagogisk tæft?

Mvh
Lasse

Fra : Per Rønne

Dato : 10-11-04 13:13

Lasse Rønlev <40610633@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
> for at kunne undervise på et eller andet plan, eller bare en lille smule

Næh, ingen af de ting skulle jeg ikke vise da jeg for skoleåret 2002/3
blev ansat som lærervikar i Københavns Kommune, idet jeg dog naturligvis
havde fotokopier af eksamensbevis med for min embedseksamen {datalogi,
engelsk} fra Københavns Universitet + papir for mit gennemførte
pædagogiske kursus med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 10-11-04 15:42

> Næh, ingen af de ting skulle jeg ikke vise da jeg for skoleåret 2002/3
> blev ansat som lærervikar i Københavns Kommune...

Øhh.. Vil det sige at du SKULLE vise det, eller ikke skulle vise det?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-11-04 16:09

> Øhh.. Vil det sige at du SKULLE vise det, eller ikke skulle vise det?
> (INGEN af de ting skulle jeg IKKE vise...)

Jeg fik ikke besked på at vise det; jeg afleverede automatisk de kopier,
som jeg fandt relevante. Ved en skriftlig ansøgning per snail-mail ville
jeg have sendt fotokopier med ansøgningen.

Vi var i øvrigt tre faste vikarer, med delvist fast skema. Én med en
grundskolelæreruddannelse, som kun ville køre deltid {havde eget firma},
en cand.scient. {mig} og en cand.mag.

Vi var alle fagligt kvalificerede til at undervise i de fag, vi havde,
selv om det naturligvis kan være svært at lægge faglighed ned i en
undervisning hvis man først får at vide fem minutter før første time,
hvilke op til seks timer man skal have, med klasser og fag fordelt på
alle klassetrin fra 1. til 10., og med alle fag repræsenteret. Medmindre
der foreligger nogle opgaver fra den faste lærer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 10-11-04 19:40

Det er skolelederen alene, der bestemmer om en vikar må undervise i bestemte
fag og klassetrin!
Jeg kender temmelig mange grønne studenter, som er blevet vikarer frisk fra
gymnasiet. Man sørger dog som regel for, at de ikke i længere perioder
kommer til at undervise i afgangsklasser i prøvefagene.
PS: I 1961 var jeg som grøn student cykelvikar i København og havde alt
muligt forskelligt. Systemet har ikke ændret sig!

hilsen Niels Aage

Fra : Anders Riishøj

Dato : 10-11-04 23:34

Jeg er nybagt student, og har også fungeret som vikar i folkeskolen og det
er uden at have vidst noget som helst. Dog var der her tale om min gamle
folkeskole, så de fleste af lærerne kendte mig i forvejen og ledelsen
ligeså. Jeg ser det ikke som et problem på skolen hvor jeg var, da jeg ved
de kun "ansætter" folk de har kendskab til i forvejen. Men som nævnt, så
kunne jeg ligeså godt have været pædofil, og så er 8.c til matematik jo guf.
Egentlig føler jeg problemet ligger hos det kære regering, da langt de
fleste skolen køre med så stramme budgetter, at det ikke er råd til
kvalificerede vikarer. Min pointe er, at jeg er sikker på de elever jeg har
haft, har lært mere af mig på trods af min manglende erfaring, end at have
fået fri som var alternativet.

Anders Riishøj

Fra : Lene Mejlby

Dato : 11-11-04 15:53

> [...]
> med en form for skoleleder om det, og så er de ellers blevet sendt lige ud

Jeg arbejder i øjeblikket som tilkaldevikar på et par skoler. Jeg sendte en
ansøgning hvor jeg redegjorde for hvorfor jeg mente at lige netop jeg skulle
være egnet til at undervise og anmodede om en evt samtale med
skolelederen/den pædagogiske leder. Jeg har kun været til samtale et enkelt
sted, og der har jeg endnu ikke undervist (Fordi jeg har haft andre aftaler
når de har ringet efter mig). På de skoler jeg indtil videre har været ude
på, har jeg ikke været til samtale med lederen forud for min første opgave.

> Kan det virkelig passe? At vikarer hverken skal vise straffeattest, bevis
> for at kunne undervise på et eller andet plan, eller bare en lille smule
> pædagogisk tæft?

Nej, det kan ikke passe. På trods af det jeg skrev ovenfor... De skoler jeg
har været ude på har været meget plaget af fravær, så der har simpelthen
ikke været tid til at tage en ansøger ud til samtale inden første
engagement. Men jeg har skullet vise papirer på uddannelse samt medbringe en
ren straffeattest! Helst første gang jeg var ude, men ellers næste gang! Og
jeg er næsten sikker på at de desuden anmoder politiet om den særlige
"børnestraffeattest (eller hvad den nu hedder). Det gør de i hvert fald når
de fastansætter lærere i enten fuldtidsvikariater eller alm.
lærerstillinger.

Mvh Lene