XP Home på Novell 4.2
Fra : John C. Nielsen

Dato : 12-11-04 07:11

Jeg har flere PC koblet på et Novell 4.2 netværk.

Og har PC med WIN XP professionel denne løsning virker perfekt.

Men:

Kan jeg tilslutte PC med WIN XP home

Besparelsen ved WIN home er ca. kr. 800

Virker det?

Hvis ja, hvilke funktioner mister jeg?

Fra : Jesper Sommer

Dato : 08-12-04 21:14

Jeg er ikke NetWare ekspert, men jeg kan fortælle at du uanset valg af
netværks infrastruktur valg (Windows ADS, Novell, Unix, osv) har
følgende forskelle i XP Home vs. XP Pro:

1.) XP Pro erstatter den simple multi-bruger login, og tillader
avanceret styring i stedet med en sikkerhedsprofil der er baseret på en
logon server. Teknologien for logon serveren er ikke vigtig, hvad der er
mere vigtigt er, at et logon på en XP efter denne opskrift, giver din
klient en "Security Access Token" med rettigheder givet af den centrale
server. XP Home kan kun styre/forstå lokale rettigheder

2.) XP Pro rettigheder fra en logon server kan bestå af langt større
udvalg af sikkerhedspolitikker (security policies). På XP Home er det
ret primitivt hvad man kan ændre af sikkerheds politikker.

3.) XP Home tillader som default, at alle kodeord gemmes i password
filer, fordi det er "nemt" for slutbrugere at forholde sig til. F.eks.
til diverse FTP steder, Web steder, Homebanking, osv. Desværre er
sikkerhedsfilerne umådeligt nemme at hacke, og en hvilken som helst tåbe
kan med et gratisk og open-source Linux program læse alle brugernavne og
passwords gemt på denne måde. På en XP Home kan du fratage brugerne
muligheden for at gemme adgangskoder på denne måde.

4.) En PC med XP Home kan IKKE tilmeldes et Windows AD (Active Directry)
hvor selve computerens adgang til netværksressourcer styres. Dvs. du kan
ikke have en "konto" for computeren.

Der er flere forskelle, men de har ikke så meget med brugerstyring og
logon at gøre, så ovenstående er vist blandt de mest centrale

Venligst

- Jesper