Tegneren Arildskov
Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 08-11-04 18:11

Er der nogen der har oplysninger om denne tegner, som bl.a. har tegnet en
del fra Amager. Da min kæreste købte sit nuværende kolonihavehus, hang der
en tegning af huset i glas og ramme i udestuen, signeret Arildskov 1951. Jeg
har i en bog om Amager (husker ikke lige hvilken!) set et par andre
tegninger af ham men hvem var han?

Mvh

Jørgen

Fra : Torben Larsen

Dato : 09-11-04 10:47

Prøv at kontakte Lise Arildskov, hun er tegner/illustrator og er måske i
familie med den Arildskov du søger.
Hun har en hjemmeside på http://www.lisearildskov.dk/
Torben Larsen
torben-larsen(snabela)webspeed.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 12-11-04 10:41

Hej Jørgen.
Sjovt nok med dit spørgsmål ang. Arildskov, da jeg selv lige har "dyrket"
ham, eller været nysgerrig for at finde ud af hvem han var, da jeg var
kommet i besiddelse af et fotografi af et maleri, som Arildskov havde malet
i 1936 af Albæk by ved Randers.

Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker på at "din" Arildskov er den samme
som "min", men jeg er næsten sikker, så her er lidt om Arildskov.

Max Johannes Arildskov født den 17/12-1896 på Overgård ved Havndal hvor hans
far Martin Sofus Arildskov (født 24/6-1866 i Ristrup), var forvalter.
Max Arildskov er død omkring 1980 ( ifølge, en slægtning )

Overgård gods ligger ved Havndal øst for Hadsund.

Max er som nævnt født i 1896, men ud over lysten til at male har hans
hovederhverv været som soldat, i mange år. Det skulle fortrinsvis være
landskabsmalerier han har malet. Han er ikke nogen kendt maler, men har hørt
til til bedre halvdel af hobby malere. Kaptajn af reserven og kunstmaler.

I 1919 var han frivillig soldat i Estland (1918-1920) hvor han som officer
skulle have været en af de første der meldte sig, for som han skriver i
bogen " Dansk Baltisk Auxiliare Corps I Randstaternes Frihedskamp 1919" af
Max Arildskov:

"Ved oprettelsen af det frivillge danske korps var jeg den officer der først
trådte til og med en styrke på 30 mand skulle klargøre den finske damper til
at indlogere et kompagni med 200 frivillige og 14 officere under rejsen over
Findland til Estland.........osv."

Han har også deltaget senere i Svenska Legionens kampe under den russiske
Nordvestarmé,

Det sjove i historien ved hans deltagelse i 1919 er at hans far også var
med, for som Max skriver:
"Midt i min travlhed med at vise de 200 frivillige tilrette ved modtagelse
ombord den 25. marts sprang min egen far i fuld mundering til min store
overraskelse fra rælingen ned i mine arme med ordene: Ja, her har du mig min
dreng, jeg kunne ikke gå herhjemme og vide dig med i krigen i det fremmede.
Jeg bød far hjerteligt velkommen, men jeg tænkte : Et er med min egen krop
at udsætte mig for fjentlige kugler - et andet at tænke på fars indsats i
foreste linie..........osv.."
Det blev ud af beretningen til stor glæde for Max at have sin far med så han
havde en at snakke med osv. skriver han.
Hans far har jo på dette tidspunkt været 52-53 år gammel og jo ikke helt ung
som soldat.

Men det var under sin deltagelse i krigen at Max Arildskov´s liv antog
facistisk karakter sammen en del andre af de Estlandsfrivillige, særlig
tydlig var det hos Max Arildskov der i 1933-43 var regional leder i det
danske nazistparti (DNSAP) og i 1943 stiftede et eget nazistparti.
Ligeledes var der også en del medlemmer af Den Danske Finlandsbataljon der i
1940 gik ind i modstandsbevægelsen (konservativnationale) men en anden del
gik i tysk krigstjeneste (SS).

Max hørte som sagt til nazist siden højt oppe og hvordan det siden er gået
ham efter krigens slutning, evt. krigsret m.v. ved jeg ikke, da det ikke er
lykkedes mig at finde nogen ang., men måske er der andre her på siden, der
kan bidrage med noget ang.. ?
Det er også lidt mærkeligt at tænke sig at Max Arildskov er født på Overgård
hvor Flemming Juncher levede i en menneskealder (ejede Overgård gods fra
1938-1981) og var en af dem der var med til at starte modstandsbevægelsen
mod nazismen og som fik Marius Fill og den øvrige Hvidsten gruppe med i
kampen !!

Med venlig hilsen
Jean Seeberg.

jean@seeberg.dk

Fra : Michael Olsen

Dato : 12-11-04 17:51

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message

> [...]
> bogen " Dansk Baltisk Auxiliare Corps I Randstaternes Frihedskamp 1919" af

Han er nævnt sammen med faderen og en tredje Arildskov på den liste over
baltiske frivillige, som jeg har lagt på siden
http://www.voldmestergade.dk/Kilder/Baltisk/Baltisk.htm

mvh Michael Olsen
www.voldmestergade.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 12-11-04 19:32

Hej Michael.

Det var også her jeg søgte/fandt de første oplysninger om en mulig
Arildskov, inden jeg lånte materiale fra militærhistorisk bib.
samt havde kontakt til et familie medlem for at få bekræftet identitet på
maleren Arildskov var Max Johannes Arildskov.

Du skriver:
> Han er nævnt sammen med faderen og en tredje Arildskov på den liste over
> baltiske frivillige
Jeg kan nu kun se Max og hans far Martin Sofus nævnt på siden og ikke en
3.person af navnet !!
Det er samme person, Menig 444, der er udnævn til korporal og derfor står
nævnt to gange.

Løjtnant Max Johs. Arildskov (17/12-1896 Overgård Havndal). SF RDEL.

Korporal Martin Sofus Arildskov (24/6-1866 Ristrup). 444. "Gamle Arildskov."
Menig 444 Arildskov. Udn. til korporal 15/8.

Slægtsnavnet Arildskov tilhører iøvrigt to forskellige slægter i Danmark og
uden relation til hinanden.

Kan også nævne:
http://www.sa.dk/laa/brugearkivet/arkivoversigt-html/266-privat-person-a.htm

SK = Seddelkartotek. Alle arkiver er som minimum fortegnet i et
seddelkartotek på læsesalen.

Efternavn
Fornavn(e)
Erhverv
Sted
Arkivalie-
yderår
Antal enheder
Nr.
Regi-
strering

Arildskov
Max
kunstmaler, kaptajn af res.
København
1972
1
31
SK

Om der skulle være flere kunstnere med navnet Arildskov, har jeg ikke kunnet
finde ud af,
men har fundet en nævnt som: Arildskov, M. S., Parti fra Heerings gård,
Christianshavn
her passer initialerne ikke med Max Johannes Arildskov, men der kan jo være
tale om en skrivefejl !!
Det er et maleri som har været på aktion, og vurderet til 400,- incl. salær,
men højeste bud var 175,-

Hilsen Jean

Fra : Michael Olsen

Dato : 12-11-04 19:49

> [...]
> 3.person af navnet !!
> Det er samme person, Menig 444, der er udnævn til korporal og derfor står

Det overså jeg i skyndingen.

mvh Michael

Fra : Jean Seeberg

Dato : 12-11-04 20:06

Hej igen.

Nu faldt 10 øren, med de nævnte initialer, på det maleri der havde været på
aktion sidste år og ikke blevet solg, det er da faderen Martin Sofus
Arildskov der også har været maler !

Arildskov, M. S. (1870-?) Heerings gård, Christianshavn, Olie på lærred,
Signeret, 1923. Arildskov var landmand og kunstmaler. På billedets bagside
ses biografisk tekst om kunstneren. 37x28 cm.

Med hensyn til årstal ( 1870-? ) så bør det sikkert være (1866-?) og det
passer jo også med at han var landmand, da han har været forvalter på
Overgård godt da sønnen Max bliver født !!

Fra : Michael Olsen

Dato : 15-11-04 17:18

Jeg blev lige grebet af Arildskov og tjekkede i weekenden mit håndbibliotek.

I gruppen dk.binaer.historie har jeg lagt to scanninger.

Den ene er fra Bovrup-kartoteket over medlemmer af det danske nazistparti,
hvor man kan se, at Arildskov meldte sig ind allerede i 1933.

Den anden er fra Danmarks Hær, bind II, side 217, København 1934, hvor han
er nævnt med en kort beskrivelse uden foto.

Så har jeg ikke mere at berette om tegneren og officeren. Måske andre kan
tjekke, om han står i Weilbach, selv om jeg tvivler med hans politisk
belastende fortid.

mvh Michael Olsen

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 15-11-04 17:56

Tak for alle svarene.
Men hvilken tilknytning havde han til Amager siden han har tegnet en del
der?

Mvh

Jørgen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 16-11-04 02:03

Hej Jørgen.

Som jeg skrev tidlige, så fandt jeg jo ud af at faderen også havde
tegnet/malet, men når denne tegning er fra 1951 og faderen er født i 1866,
må vi gå ud fra at det er sønnen Max der er tegneren her.
Hvilken tilknytning han havde til Amager ved jeg ikke, men jeg mener han var
bosat i København, og måske har han haft omtalte havehus på Amager som
fristed.

Hvem ved hvad ens nabo har været eller er !!!

Max er som beskrevet en person med en tvivlsom fortid (DNSAP) som jeg ikke
billiger, men hvis der er andre der kan bidrage med hans historie, vil det
være spændende at høre om.

Er der ikke noget med at oplysninger fra den tid og om krigens nazister
endnu er lukket for offentligheden pga tidsfrist/frigivelse ??

Men jeg tror at han selv har indleveret oplysninger til Rigsarkivet, se
tidl. ang. arkivet, men om det er tilgængelig, ved jeg ikke.

Der er jo også samarbejdspolitikere med Scavenius i spidsen som måske bærer
et tungt ansvar for, at mange danskere lod sig besnære af den
nationalistiske ideologi !!.

Mange meldte sig ud da de kunne se hvad det førte med sig, men andre blev
til den bitre ende og troede på at det var det rigtige og det gjorde Max til
syneladende, men her har jeg ikke oplysninger nok ang.

Hilsen Jean

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 15-11-04 18:07

Hej igen
Tjekkede lige diverse bøger fra besættelsen og minsandten om han ikke
optræder i Børge Outzes 4 binds-værk Danmark under Den anden Verdenskrig.
Jeg citerer: "HIPO fik i 1945 en lille tilgang af en såkaldt "Landstorm",
som nazisten kaptajn Arildskov sammen med frikorpsføreren Martinsen havde
oprettet allerede i december 1943 alene med det formål at beskytte
nazistiske familier - og stikkere imod frihedsbevægelsens efterstræbelser."

Det er åbenbart en "rar" fætter vi her har med at gøre.

Mvh
Jørgen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 16-11-04 03:01

Hej Michael.

Det ene indlæg bekræfter jo også hans tilknytning til Randers i 30erne.

Maleriet er fra 1936.

Jeg tror jeg skal ind og se om der findes noget på Randers Lokalhistoriske
arkiv ang.

Wangs hotel 17.12.96 - 10.2 .33

Hvad betyder tallene ?

Wangs hotel har jeg hørt omtalt i Randers og Randers politi havde hovedsæde
i Vestergade under krigen, og hvor tyskerne samtidig havde hovedsæde, så
måske har han haft tilknytning her under krigen ??

http://www.historisk-randers.dk/historier.asp?hisID=2

I 1810 havde postkontoret hjemme i Vestergade, og i 1862 flyttede det til
Rådhustorvet 6, hurtigt derefter tilbage til Vestergade (i nr. 40, hvor det
nu nedrevne Vangs Hotel lå) og så igen Rådhustorvet, nu nr. 2. Siden blev
det til endnu en flytning, men fra 1922 har postvæsenet boet i den fortsat
eksisterende bygning på hjørnet af Nørregade og Klostergade.

Fra : Michael Olsen

Dato : 16-11-04 17:15

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev i en meddelelse

> Wangs hotel 17.12.96 - 10.2 .33
>
> Hvad betyder tallene ?

Det første tal er Arildskovs fødselsdag, det andet er datoen for hans
indmeldelse i nazipartiet.

Fra dit andet indlæg i et andet sted i tråden:
> Der er jo også samarbejdspolitikere med Scavenius i spidsen som måske
bærer
>et tungt ansvar for, at mange danskere lod sig besnære af den
>nationalistiske ideologi !!.

Ja, men i dette tilfælde var Arildskov altså så tidligt på færde som i 1933.
Skidt fyr.

mvh Michael Olsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 18-11-04 14:48

Hej Michael.

> Det første tal er Arildskovs fødselsdag, det andet er datoen for hans
> indmeldelse i nazipartiet.

Ja, selvfølgelig... tænkte mig ikke om.
> Ja, men i dette tilfælde var Arildskov altså så tidligt på færde som i
1933.
Helt rigtig og hans ideologi startede endda meget tidl. nok helt tilbage
til Finlandskrigen.

Kunne være sjovt at kende hans politiske stå sted i tiden efter krigen og
frem til hans død, om han foreblev inkarneret nazist og om han evt. er
blevet retsforfulgt eft. krigen !

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 18-11-04 23:32

Finlandskrigen var da først i 1939! Hans Baltikumoptræden var vel en del af
de fascistiske frikorps som prøvede at beskytte de vestlige kapitalistiske
foretagenders interesser under Den russiske Revolution som også bredte sig
til De Baltiske Stater men blev hårdt bekæmpet af de hvide. Kendt er bl.a.
Korps Westenholz.

Mvh
Jørgen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 19-11-04 13:59

Hej Jørgen
Ja jeg skrev Finlandskrigen og den er selvfølgelig 1939-40 ... kom til at
skrive sådan fordi de rejste over Finland og videre derfra.
Alting bliver ogaå opdaget

Arildskov deltog som løjtnant i det frivilige korps "Dansk Baltisk Auxiliær
Corps", der deltog i Estlands og Letlands frihedskamp 1919, efter at Estland
havde opnået autonom status i marts 1917 som følge af det russiske tsarriges
sammenbrud og den russiske revolution i februar 1917.

Jean

Fra : Michael Olsen

Dato : 23-11-04 17:55

"Michael Olsen" <mo@bt.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men i dette tilfælde var Arildskov altså så tidligt på færde som i
1933.
> Skidt fyr.

Og han var mere end en skidt fyr. Da jeg fortalte en kollega om Arildskov,
lyste han op og tog en tur i sit håndbibliotek. Her er hvad han kunne
berette:

Arildskov blev sysselleder (amtsleder) for DNSAP på Fyn. Han avancerer til
kaptajn i den danske hær, meldte sig derefter til Waffen SS og herfra går
han sammen med K.B. Martinsen til Schalburgkorpset. Hans rolle i retsopgøret
er uklar. Disse oplysninger er indtil videre uden kildehenvisninger, men
citeret fra hukommelsen.

mvh Michael Olsen