Fuld opmærksomheds meditation - hvor?
Fra : Sten Mogensen

Dato : 06-11-04 22:53

Ved nogen, hvor man kan stifte praktisk bekendtskab med "Fuld opmærksomheds
meditation" i Københavnsområdet?
Jeg har læst om Zen og meditation - og Fred Millers bog: "Tre dybe åndedrag" -, men ikke
prøvet det rigtigt. Jeg er ikke til auraer, chakraer, næseskylninger og den slags - men jeg vil
meget gerne lære gennem meditation at kunne koncentrere mig om nuet, fremfor at bekymre
mig om fremtiden.
Mvh. Sten

Fra : Poul

Dato : 07-11-04 09:53

"Sten Mogensen" <sten@sten.mogensen.name> skrev i en meddelelse

> [...]
den slags - men jeg vil
> meget gerne lære gennem meditation at kunne koncentrere mig om nuet,

MHT fuld opmærksomhed på nuet kan jeg anbefale TM transcendental meditation,
da sidstnævnte er blottet for dogmer auraer,chakraer, osv.

Fra : G.B.

Dato : 07-11-04 16:53

"Sten Mogensen" <sten@sten.mogensen.name> skrev i meddelelsen

> Ved nogen, hvor man kan stifte praktisk bekendtskab med "Fuld
> opmærksomheds meditation" i Københavnsområdet?

Her - nu!

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Bhatu_Peter

Dato : 17-11-04 10:42

Sten Mogensen wrote:
> [...]
> chakraer, næseskylninger og den slags - men jeg vil meget gerne lære
> gennem meditation at kunne koncentrere mig om nuet, fremfor at

Det som om at du skal prøve at kontakte et sted, hvor de aktivt dyrker lige
dén slags meditation. Der findes mindst to steder udenfor københavn, som kan
hjælpe dig. De er begge theravada buddhistiske. Grunden til at jeg anbefaler
lige theravada, er fordi at der i øjeblikket er generel forvirring omkring
de mange tibetanske retninger der findes i DK.

Sunnataram Buddhist Meditation Center
Rytterager 100
2791 Dragør
32 94 25 22

Thai Buddhist Temple
H.P. Hansensvej 3
3660 Stenløse
42 17 11 80 or 47 10 88 10

Det jeg kan anbefale er at tage en uges ferie på et tidspunnkt og simpelthen
opholde dig i templet i den periode, som novice (samanera). Du bliver klædt
i hvidt og lever stort set som munk blandt munkene, dog skal du kun følge 8
retningslinier imod en munks 227 retningslinier. Du bliver klædt i en hvis
robe, som indikerer, at du er novice. Du kan til enhver tid tage hjem igen
før tid, hvis du ønsker det.

Selv har jeg endnu ikke startet en meditationsgruppe, men det kunne være jeg
skulle komme igang snart.

--
Bhatu Peter
"May all beings be blessed with happiness..."