linux og raid
Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 16:24

jeg er ny med det med server, skal købe en ny comp til internet server om
nogle uger, vil bare spørge om linux kan bruge raid?

Ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-04 16:28

Ole wrote:

> jeg er ny med det med server, skal købe en ny comp til internet
> server om nogle uger, vil bare spørge om linux kan bruge raid?

Som udgangspunkt, ja.

Please be more specific.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 16:49

> Som udgangspunkt, ja.
>
> Please be more specific.

det eneste jeg har hørt er at en raid kan lave en kopi af den ene harddisk
og lægge den over på den anden, det jeg er ude efter er om der findes
software der kan administrere raid så man kan skifte over til en anden
harddisk hvis den ene går ii stykker?

Ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-04 19:33

Ole wrote:

> det eneste jeg har hørt er at en raid kan lave en kopi af den ene
> harddisk og lægge den over på den anden, det jeg er ude efter er om

Det findes i hardware til ingen penge idag.

> der findes software der kan administrere raid så man kan skifte over
> til en anden harddisk hvis den ene går ii stykker?

Det klarer hardwaren selv - det er OS-uafhængigt.

Jesper G. Poulsen

Fra : news.tele.dk

Dato : 02-12-04 11:10

Jeg ville helt klart anbefale at køre software raid.
Hvis du kører hardware RAID og controlleren står af ... så
har du et problem hvis du ikke kan købe dem mere.....

Hvis du kører redhat så læs flg. som fortæller hvorledes du konverterer
en ikke raid partition til raid:

http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-7.html#ss7.6

Hvis opgaven bare er at kopiere en disk over til en ny, vil jeg dog
ikke bruge RAID til det. Bare brug dump/restore (man dem) eller
evt. dd eller cpio (kræver lidt mere erfaring).

mvh,
Carsten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-12-04 15:13

news.tele.dk wrote:

> Jeg ville helt klart anbefale at køre software raid.
> Hvis du kører hardware RAID og controlleren står af ... så
> har du et problem hvis du ikke kan købe dem mere.....

Software-RAID er ineffektivt ift. hardware-RAID. Software-RAID spilder
ressourcer og det kan give problemer med god ydelse på et ATA-system
(ATA har det bedste forhold mellem pris og plads).

Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-12-04 15:30

Jesper G. Poulsen wrote:
> Software-RAID er ineffektivt ift. hardware-RAID. Software-RAID spilder
> ressourcer og det kan give problemer med god ydelse på et ATA-system
> (ATA har det bedste forhold mellem pris og plads).

Overstående er kun sandt hvis vi snakker om en ægte hardware-RAID
som fx. 3ware's controllere.. Promise' billige RAID-controllere er
dårligere end Linux' egen software-raid.

Men igen, hvis controlleren står af og du ikke kan købe en magen
til/har backup af konfiguration på diskette så har du tabt.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-12-04 18:25

Hans Joergensen wrote:

> Men igen, hvis controlleren står af og du ikke kan købe en magen
> til/har backup af konfiguration på diskette så har du tabt.

Man laver da backup, uanset at man har RAID, gør man ikke?

Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-12-04 18:34

Jesper G. Poulsen wrote:
> Man laver da backup, uanset at man har RAID, gør man ikke?

Jo, men ikke alle tænker på at man skal have backup af
RAID-controllerens opsætning (inklusive de arrays der er bygget)
hvis den står af...

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-12-04 02:12

Hans Joergensen wrote:

> Overstående er kun sandt hvis vi snakker om en ægte hardware-RAID
> som fx. 3ware's controllere.. Promise' billige RAID-controllere er
> dårligere end Linux' egen software-raid.

Og i mange tilfælde er ydelsen af f.eks. 3Wares controllere heller ikke
særlig imponerende. Jeg har haft en 3W-7450 og testede den f.eks.
opsætninger og i ingen af testene var den hurtigere end Linux eget
SW-RAID. Det var relativt hurtige diske (WDC 1200JB m/8MB cache), Intel
serverboard etc.

Jeg mangler dog at prøve ICPs controllere.

--
Steen Suder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-12-04 14:10

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> opsætninger og i ingen af testene var den hurtigere end Linux eget
> SW-RAID. Det var relativt hurtige diske (WDC 1200JB m/8MB cache), Intel

Til gengæld virker 3ware-driveren i linux ret stabil, jeg bruger
selv en gammel 3ware-controller uden RAID, da alle diskene på den er
forskellige.
De 8 IDE-kanaler yder faktisk ganske okay uden at belaste systemet
ret meget når diskene bruges.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-11-04 17:30

Ole wrote:
> jeg er ny med det med server, skal købe en ny comp til internet server om
> nogle uger, vil bare spørge om linux kan bruge raid?

Hvor meget siger distribueret checksum, striping, hotspare, paritet,
spejl, RAID5, RAID4, RAID1, RAID0, RAID rebuild dig, når konteksten er
RAID som du spørger om?

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 10:13

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget siger distribueret checksum, striping, hotspare, paritet,
> spejl, RAID5, RAID4, RAID1, RAID0, RAID rebuild dig, når konteksten er
> RAID som du spørger om?

ikke noget

Ole

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-11-04 20:32

Ole wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

Så vil jeg nok anbefale dig at bruge Google til at finde en
grundlæggende introduktion til RAID. Det vil give dig meget bedre
muligheder for at vurdere hvad du skal bruge og hvad fordele og ulemper
er ved de forskellige måder at køre RAID på.

Jo; Linux kan køre RAID og det på flere forskellige måder.

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 01:12

> [...]
> forskellige måder at køre RAID på.
>
> Jo; Linux kan køre RAID og det på flere forskellige måder.

ok, tak

Ole

Fra : TGD

Dato : 06-11-04 04:51

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev i en meddelelse
> jeg er ny med det med server, skal købe en ny comp til internet server om
> nogle uger, vil bare spørge om linux kan bruge raid?

Der er sågar software RAID så kan du sparer de penge.

Fra : Svend

Dato : 09-11-04 06:10

Ole wrote:
> jeg er ny med det med server, skal købe en ny comp til internet server om
> nogle uger, vil bare spørge om linux kan bruge raid?
>
> Ole

Køb en 3ware ctrl på 3ware.dk, en god performance mæssig løsning, også
hvis du ikke har tjeck på alle detaljer.

--
Svend

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 17-11-04 17:40

Svend wrote:

> Køb en 3ware ctrl på 3ware.dk, en god performance mæssig løsning, også
> hvis du ikke har tjeck på alle detaljer.

ikke mere :/

Fra : Scale

Dato : 18-11-04 10:29

> ikke mere :/

Nej, de er lukket i mellemtiden - men www.proconsult.dk og www.shg.dk
har stadig diverse 3ware-controllere...

/Scale

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-11-04 13:02

Scale wrote:

> Nej, de er lukket i mellemtiden - men www.proconsult.dk og www.shg.dk
> har stadig diverse 3ware-controllere...

http://www.3ware.com -> henviser til http://www.conta.dk

Jesper G. Poulsen

Fra : news.tele.dk

Dato : 02-12-04 11:13

Køb endeligt IKKE Adaptec...
Jeg har spildt 7000 kr på et lorte kort fra dem...
Yderligere har jeg fået meldinger fra en masse personer
som har samme performance problem som mig...
Mit gæt er at alle deres nyeste controllere sutter røv...

/Carsten