Genoptage ridning efter styrt, men hvordan~
Fra : Charlotte Jensen

Dato : 03-11-04 18:36

Jeg blev for et år siden smidt af en hest, hvorfor ved jeg ikke. Han var
normaltvis ikke en der ville smide rytteren af.
Jeg plejede at hente ham i stalden ved siden af rideskolen, hvor jeg selv
sadlede ham op.
Når jeg altså kunne fange ham, det har han ALDRIG villet.
Timen inden jeg skulle ride ham, var der en anden rytter på ham, som ikke er
særlig rutineret. Det var også hende der havde hentet ham fra stalden den
dag.
Midt i en galop, som han altid har været lidt vanskelig at få i, blev jeg
smidt af og slog mig så jeg var helt ør i hovedet og havde mistet pusten.
Jeg havde KANON ondt i nakke og hoved i ca 1 måned efter. Jeg skridtede let
rundt bagefter. men det var min sidste undervisningstime.
Den hest har tidligere været meget vild, men skulle være blevet tæmmet. De
andre der var i ridehuset, syntes det var utroligt at jeg ikke havde slået
mig mere end jeg havde, med sådan et vildt styrt.

Der skal lige siges at jeg har redet i ca 10 år, men dette slog mig noget
ud.
Jeg har redet på forskellige heste uden at sådan noget er sket for mig før.

Mit spørgsmål er så, hvordan kommer jeg igan med at ride igen?
Jeg kan sagtens gå ud i folden og snakke med hestene, skridte og trave, men
jeg tør ikke at galopere. Jeg skal være 100% sikker på at hesten er rolig
inden jeg tør sætte mig op.
HJÆLP MIG

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 10:32

Charlotte Jensen <charlotte78@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418916fd$0$86959$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
men
> jeg tør ikke at galopere. Jeg skal være 100% sikker på at hesten er rolig

Hej jeg er nervøs rytter.

Du kan jo aldrig være 100% sikker på at der ikke sker noget - selv om hesten
er rolig.

Jeg er nok ikke den rette til at råde dig - da jeg ikke selv kan få bugt med
min nervøsitet og det er ikke kun galop. Er bange for at miste kontrollen,
at hesten går i panik og stikker af etc. Har prøvet det med styrt på asfalt
til følge i fuld spurt, hvor jeg desuden sad lidt fast i stigbøjlen og blev
trampet på. Landede heldigvis ikke på hovedet men på rumpetten . Det er
20 år siden nu.

Men mit råd er at jo længere det går, jo værre bliver det, hvis ikke du får
gjort noget ved det.

LN

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 10:42

Tilføjelse
Rider en smule på islændere nu. De er ikke så høje(ikke så langt at falde)
og så er det i det mindste svært at falde af i en af gangarterne - i tølt

LN

Fra : Anet

Dato : 04-11-04 18:51

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så er det i det mindste svært at falde af i en af gangarterne - i tølt

(klip)

Lidt sjovt for det var min tanke også da jeg læste dit indlæg Mus. Jeg er
som mange herinde ved gammel storhesterytter men har slået over på
islænderne pga. en dårlig ryg. Aldrig har hver eneste tur været sådan en
nydelse. Vi har to af slagsen. De bukker aldrig eller laver noget ballade.
Især den ene er bundstabil og jeg kan ride om det så var på en motorvej med
ham...... så hvis du ikke er bange for at prøve en ny slags ridning så prøv
en tur på uldbollerne....

--
Hilsen

Annette

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 04-11-04 12:53

"Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
men
> jeg tør ikke at galopere. Jeg skal være 100% sikker på at hesten er rolig

Hej Charlotte

Jeg har da været skvattet af en hest en hel del gange, men aldrig så grimt,
som du beskriver. Til gengæld er jeg højdeskræk, hvilket er lidt af et
problem, når man også gerne vil springe

Jeg havde en hest, som jeg stolede på, og så tog jeg ellers den meget rolige
fremgangsmåde. Jeg startede på et springhold, hvor de allesammen var meget
yngre end mig og red på ponyer. Jeg var med i starten, hvor "springene" var
af en højde, hvor hesten kunne skridte baglæns over uden problemer. I
starten var de små spring en stor, stor udfordring, og jeg var sikker på, at
jeg ville dø, hver gang jeg røg over. En hel masse (og jeg taler om MANGE)
spring senere begyndte det at blive småkedeligt. Det måtte faktisk godt
blive lidt højere. Rigtig mange spring senere nåede jeg over en meter - jeg
var pavestolt.

Jeg tror, det gik godt, fordi jeg vidste, at hesten ville springe alt, hvis
jeg også ville. Og så havde jeg en ridelærer, som jeg stolede på. Han
grinede lidt af mig, men på den fede måde og respekterede mine grænser,
samtidig med at han godt kunne presse mig lidt.

Efter en hel del år uden spring fik jeg en ny hest, som jeg også godt turde
springe på. Og der var ikke noget med at starte med en meter! Springene jeg
startede på, var lidt større end sidste gang.

Pointen med dette lange indlæg er, at jeg tror, det handler om at starte med
at have trygge rammer - en hest og en ridelærer, man kan stole på og som
forstår en. Og så er det også vigtigt at sige, hvad man vil være med til og
at man føler, at der ikke er nogen på rideskolen, der mener at det er noget
pjat. Jeg tror, at hvis man siger det som det er, så vil langt de fleste
forstå det. Hvis de ikke gør, så find en anden rideskole, hvor de forstår
det.

Som jeg forstår dit indlæg, så tør du faktisk godt kravle op på en hest, som
du stoler på og du tør også godt skridte og trave. Så hvad med bare at tage
den derfra? Find den rigtige hest, og vær den den rytter, som pt. kun
skridter og traver. Hvis det gør dig mere tryg, så få en til at trække dig
eller tage dig i longe. På et tidspunkt vil du måske blive så tryg ved det,
at lysten til at ride alene eller at galoppere overskygger skrækken. Måske
sker det aldrig - men så nyd det, som du kan

held og lykke fra tina

Fra : Benzon

Dato : 05-11-04 19:15

> [...]
det,
> at lysten til at ride alene eller at galoppere overskygger skrækken.

HELT enig: Gå efter de små succes-oplevelser - så ender du med at glemme
frygten!

Held og lykke
Lars

Fra : kenneth sørensen

Dato : 06-11-04 13:41

hej

kender godt din frygt for jeg har selv haft en hest jeg blev bange for han
lavede noget ballade men jeg blev aldrig sat af men han vidste nøjagtigt
hvad han skulle lave for at jeg ikke syntes at det var sjovt mere. jeg
solgte hesten og har ikke redet ret meget siden og kan mærke at jeg gerne
vil ride på heste jeg stoler på men ikke så gerne fremmede heste. jeg har en
3 års som jeg har haft fra føl og ham er jeg 100 procent tryg ved og det
bliver min nye ridehest.
så hvis jeg var dig vil jeg kun ride på heste som du ved du får en god tur
på og giv dig selv den tid du skal have før du galoperer igen.
held og lykke

ja jeg tilslutter mig jo de andre.

hilsen dorthe