IDE-RAID, der virker?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-11-04 13:51

En lille (Linux)server skal forsynes med to spejlede IDE-diske.

Egentligt har jeg bedst erfaring med Linux' software-RAID og mere eller
mindre dårlige erfaringer med 3Ware IDE-RAID.

Promise' RAID er slet ikke inde i billedet.

Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

--
Steen Suder

Fra : Scale

Dato : 02-11-04 15:23

> [...]
> mindre dårlige erfaringer med 3Ware IDE-RAID.
>
> Promise' RAID er slet ikke inde i billedet.
>
> Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?

Lige det modsatte; Dårlige erfaringer med software-RAID og rigtig gode
erfaringer med 3Ware-controllere...

/Scale

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-11-04 15:40

Scale wrote:

> Lige det modsatte; Dårlige erfaringer med software-RAID og rigtig gode
> erfaringer med 3Ware-controllere...

Hvilken software-RAID?

Min 3Ware var en 7450. Den er/var for det første langsommere end Linux'
softwareRAID. Dernæst fandt den på at fejle diskene lidt tilfældigt i ny
og næ uden at jeg kunne finde nogen som helst fejl på dem.

En forretningsforbindelse med otte-disk-udgaven (fyldt op med diske i
RAID5) har oplevet det samme.

--
Steen Suder

Fra : Scale

Dato : 03-11-04 12:04

Hej Steen

> Hvilken software-RAID?

Mine dårlige erfaringer er med software-raid under linux (via mdadm):
diske der lige pludselig falder ud af arrayet, dårlig diskperformance,
utrolig langsom genopbygning af mirror. Det skal dog nævnes at der på
disse maskiner kører nogle meget diskintensitive processor (både
læsninger og skrivninger)... Når en disk falder ud af mirroret, og
dermed skal genopbygges tager det på disse maskiner over 4 dage (250gb
sata diske)! Det skyldes naturligvis, at applikationerne på maskinerne
er så diskintensitive, men en hardware-løsning er vejen frem efter min
mening.

> Min 3Ware var en 7450. Den er/var for det første langsommere end Linux'
> softwareRAID. Dernæst fandt den på at fejle diskene lidt tilfældigt i ny
> og næ uden at jeg kunne finde nogen som helst fejl på dem.

Det lyder underligt. 3Ware er kendt for deres kvalitet og gode drivere.
Jeg har dog kun erfaringer med 6200-serien og raid1.

/Scale

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-04 12:24

Scale wrote:
> [...]
> sata diske)! Det skyldes naturligvis, at applikationerne på maskinerne
> er så diskintensitive, men en hardware-løsning er vejen frem efter min

Jeg har kun gode erfaringer..

Du er klar over at du kan definere en minimums-rebuild hastighed,
som systemet så altid vil forsøge på at holde (på bekostning af dine
applikationer naturligvis) ?

Hvis diske falder ud af array'et er det typisk fordi der enten er
fejl på disken, controllere, kablet eller driveren.

> Det lyder underligt. 3Ware er kendt for deres kvalitet og gode drivere.
> Jeg har dog kun erfaringer med 6200-serien og raid1.

Den 3ware jeg har virker også fint.. men desværre har jeg kun
forskellige harddiske, så jeg bruger den bare som 8 seperate
idekanaler

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Scale

Dato : 03-11-04 14:56

> Jeg har kun gode erfaringer..
>
> Du er klar over at du kan definere en minimums-rebuild hastighed,
> som systemet så altid vil forsøge på at holde (på bekostning af dine
> applikationer naturligvis) ?

Ja, du mener /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min / max? Jo, det er jeg
godt klar over, men de applikationer der kører er (som tidligere nævnt)
ret diskintensitive og forholdsvis kritiske, så speed_limit_min / max
står til default (100 / 100000). Min oplevelse er dog at en
hardware-controller kan gøre dette væsentligt hurtigere uden at det kan
mærkes alt for meget på applikationerne...

> Hvis diske falder ud af array'et er det typisk fordi der enten er
> fejl på disken, controllere, kablet eller driveren.

Ja, det skulle man jo mene - det kan dog ikke rigtigt være nogle af delene.
Det sker nemlig med forskellige diske og på flere forskellige maskiner -
og det er tilfældigt hvilken af diskene der forsvinder fra arrayet.
F.eks. kan hda ryge ud af arrayet én dag, og hdc den næste dag (efter
mirroret er genopbygget)...og så genopbygger man igen og så kan det køre
i et halvt år uden problemer på den specifikke maskine. Meget mystisk...

> Den 3ware jeg har virker også fint.. men desværre har jeg kun
> forskellige harddiske, så jeg bruger den bare som 8 seperate
> idekanaler

Hehe, det lyder som en lidt dyr løsning ;)

/Scale

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-04 16:25

Scale wrote:
> [...]
> hardware-controller kan gøre dette væsentligt hurtigere uden at det kan
> mærkes alt for meget på applikationerne...

I/O er nu engang I/O.. hvis begrænsningen er diskene så hjælper det
ikke med en anden controller..

Jeg tror nu heller ikke det er ret fikst at køre et system så meget
på grænsen af I/O-limit.

Køb en flok 15krpm-diske og en god RAID-controller med masser af
RAM, brug 0+1, så er du sikkert kørende

Btw, hvad for en level RAID kører du ?

> [...]
> mirroret er genopbygget)...og så genopbygger man igen og så kan det køre
> i et halvt år uden problemer på den specifikke maskine. Meget mystisk...

Får du nogle I/O-errors i kernel-loggen på den aktuelle maskine ?

> Hehe, det lyder som en lidt dyr løsning ;)

Nej, jeg fik controlleren foræret.. det er en gammel++ en der kun
kan finde ud af harddiske på op til 137gig og ata33.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Scale

Dato : 03-11-04 16:45

> Jeg tror nu heller ikke det er ret fikst at køre et system så meget
> på grænsen af I/O-limit.

Nej, jeg det kan jeg kun give dig ret i. Nu er det blot ikke mig der har
bestemt at det skal køre sådan - jeg skal bare drive det :(

> Køb en flok 15krpm-diske og en god RAID-controller med masser af
> RAM, brug 0+1, så er du sikkert kørende

Ja, helt enig - det ville være den optimale løsning.

> Btw, hvad for en level RAID kører du ?

RAID1

> Får du nogle I/O-errors i kernel-loggen på den aktuelle maskine ?

Nope, ingen fejl overhovedet...

/Scale

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-04 20:13

Scale wrote:
> RAID1

Hvad er det ellers? ide-diske eller scsi ? har du prøvet med lidt
normal optimering med hdparm i fald det er ide-diske.

> Nope, ingen fejl overhovedet...

Kernel 2.4.nymodens eller kernel 2.2.oldnordisk ? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Scale

Dato : 04-11-04 12:36

> Hvad er det ellers? ide-diske eller scsi ? har du prøvet med lidt
> normal optimering med hdparm i fald det er ide-diske.

Det er IDE... og nej, har ikke prøvet at rode med hdparm...

> Kernel 2.4.nymodens eller kernel 2.2.oldnordisk ? :)

Bl.a. 2.4.20-31.9, 2.4.26 og 2.6.7 for at nævne et par stykker af dem
der kører software-raid. Og de har allesammen de problemer jeg nævner.

/Scale

Fra : Kim Hansen

Dato : 02-11-04 16:12

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> En lille (Linux)server skal forsynes med to spejlede IDE-diske.
>
> Egentligt har jeg bedst erfaring med Linux' software-RAID og mere
> eller mindre dårlige erfaringer med 3Ware IDE-RAID.

Gode erfaringer med sw-raid, jeg havde en disk der døde forleden og
mdadm kunne godt finde ud af at sende et brev om det. Der var en
ask.slasdot.org om det for et par dage siden, der stod nogen gode
hints, bla. også om SMART-overvågning.

Jeg har ingen erfaringer med 3ware.

> Promise' RAID er slet ikke inde i billedet.

Nej, det er sgu spild af tid og penge :(

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Pablo diablo

Dato : 03-11-04 08:41

"Kim Hansen" <k-spam2003@oek.dk> wrote in message

> Nej, det er sgu spild af tid og penge :(

Hvorfor, jeg har gode erfaringer med Promise i en server. Det kører spejlet
og performance er god (for IDE uden skrive cache). Der har aldrig været
noget der hostede og hotplug har fungeret fint. Hvis der er en katastrofe i
vente vil jeg gerne høre om det..

/Pablo

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-11-04 10:43

"Pablo diablo" <Death@by.mail> writes:

> [...]
> noget der hostede og hotplug har fungeret fint. Hvis der er en katastrofe i

Det er muligvis fordi jeg har prøvet det på Linux, og den
Linux-understøttelse de lover er en stor fed løgn. Om det virker bedre
på MS-Windows skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Et andet problem med de billige raid-kort fra Promise er at det reelt
er software-raid, så man få alligevel belastet PCI-bus og CPU selvom
man har købt et raid-kort.

Jeg er klar over at Promise har nogen store produkter som sikkert
virker meget bedre, men jeg har bare mistet tilliden til firmaet.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kasper Holtze

Dato : 03-11-04 10:51

Kim Hansen wrote:

> Det er muligvis fordi jeg har prøvet det på Linux, og den
> Linux-understøttelse de lover er en stor fed løgn. Om det virker bedre
> på MS-Windows skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Jeg kører Debian på en maskine med en Promise SATA "RAID" controller, og
kører med 5 diske i RAID5. Det kører perfekt, og den er dejlig hurtig

// Kasper

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-11-04 11:13

Kasper Holtze <kasper@fjerndether-holtze.dk> writes:

> Jeg kører Debian på en maskine med en Promise SATA "RAID" controller,
> og kører med 5 diske i RAID5. Det kører perfekt, og den er dejlig
> hurtig

Hvordan er kernemodulerne installeret, og er det noget du booter på?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kasper Holtze

Dato : 03-11-04 22:46

Kim Hansen wrote:

> Hvordan er kernemodulerne installeret, og er det noget du booter på?

Som et modul (pdc-ultra). Og nej, jeg booter ikke på den, bruger den til
data.

// Kasper

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-11-04 00:51

Kasper Holtze <kasper@fjerndether-holtze.dk> writes:

> Som et modul (pdc-ultra). Og nej, jeg booter ikke på den, bruger den
> til data.

På grund af de præoversatte kernemoduler fra Promise kunne jeg kun få
raid-modulet ind i kernen som modul, mindst halvdelen af den tid jeg
spildte var på initrd. Det var meget vigtigt for mig at maskinen kunne
boote igen med en død disk, og det var mildest talt ret bøvlet.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-04 12:21

Kim Hansen wrote:
> Det er muligvis fordi jeg har prøvet det på Linux, og den
> Linux-understøttelse de lover er en stor fed løgn. Om det virker bedre
> på MS-Windows skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Det virker fint i Linux.. man skal bare unlade at oprette et array i
controlleren, og køre normalt software-raid (md) i Linux..

Men så kunne man naturligvis ligeså godt have sparet controlleren.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-11-04 13:20

Kim Hansen wrote:

<KLIP>

> Jeg er klar over at Promise har nogen store produkter som sikkert
> virker meget bedre, men jeg har bare mistet tilliden til firmaet.

Under Linux kan man tilgå diskene i et array direkte.
Det finder jeg ikke tillidsvækkende.

Det er dog det samme med Linux' softwareRAID, men her kan man lukke af
for denne tilgang administrativt.

3Ware tilvejebringer SCSI-devices og det er ikke muligt at tilgå diskene
direkte.

--
Steen Suder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-04 14:46

Steen Suder, privat wrote:
> 3Ware tilvejebringer SCSI-devices og det er ikke muligt at tilgå diskene
> direkte.

Jeg ved ikke hvordan det er med de nye, men ihvertfald kan man
sagtens tilgå diskene direkte på min 3ware, ihvertfald når de ikke
er tildelt et array.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-11-04 15:35

Hans Joergensen wrote:

> Jeg ved ikke hvordan det er med de nye, men ihvertfald kan man
> sagtens tilgå diskene direkte på min 3ware, ihvertfald når de ikke
> er tildelt et array.

Via et IDE-device?

--
Steen Suder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-04 16:21

Steen Suder, privat wrote:
> Via et IDE-device?

Nej nej, de dukker op som scsi-diske..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-11-04 18:00

Hans Joergensen wrote:

> Nej nej, de dukker op som scsi-diske..

OK, så er jeg mere rolig. Så er alt som det skal være

Det jeg skrev om, er at diskene /i/ arrayet er tilgængelige som alm.
flade IDE-devices (hdX på Linux).

--
Steen Suder