Indretningsplaner
Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-11-04 12:59

Hej,

I mit daglige arbejde som arkitekt, arbejder jeg bl.a. med at indrette
bygninger som skitseprojekt, hvor jeg bruger AutoCAD 2000. Nogle gange har
jeg brug for at lægge stregraster eller en bundfarve på i de forskellige rum
(kontor, birum, teknikrum mv).

Hvordan gøres det nemmest..?

Her tænker jeg på at hvis man f.eks. bruger solid i en farve, lægger den sig
"oven på" tegningen, og man kan ikke se møbler, dørslag mv. Kan man f.eks.
lave en solid i faver der er "gennemsigtig".

Eller skal jeg tænke i andre præsentationsprogrammer, som jeg overfører min
AutoCAD plan til og viderebearbejder den mht. farver mv.

Alle input er meget velkomne..!

Martin

Fra : .Kody

Dato : 03-11-04 16:01

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg brug for at lægge stregraster eller en bundfarve på i de forskellige

Hejsa

Det kan nemt klares...

I plotteropsætning vælger du "Device and Document Settings" -->
Graphics---> Merge control, sættes til line merge.
Så kan du se linier gennem en solid raste.

..Kody

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-11-04 16:49

".Kody" <mgs@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Graphics---> Merge control, sættes til line merge.
> Så kan du se linier gennem en solid raste.

Det afprøver jeg straks....

Tak for input

---

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-11-04 17:01

Kan se at jeg kun har følgende valg under Graphics:

- Vector graphics
- Raster graphics
- True Type Text

....?

Kan ikke finde Merge Control nogen steder..?

Printeren er en HP Color laserjet

---

Fra : .Kody

Dato : 04-11-04 08:44

> [...]
> - True Type Text
>
> ...?
>
> Kan ikke finde Merge Control nogen steder..?

Tja måske er det noget med driveren

Jeg har muligheden i alle vores 4 HP printere og plottere .

..Kody

Fra : Per Corell

Dato : 07-11-04 01:26

Hi

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message news:<4188c80a$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> jeg brug for at lægge stregraster eller en bundfarve på i de forskellige rum

Nu er den nemmeste løsning måske ikke den rigtige, men såvidt jeg
forstår er der tale om 2D tegninger eller plan tegninger. Hvis du i
AutoCAD bruger Hatch eller Bhatch som det vist også hedder, kan du jo
vælge ,før du hatcher områderne at ændre højden så linierne ligger
under dine stole og andet inventar, når du så bruger Hide ,Render
eller Shade, vil det hatch mønster du har valgt, blive skjult hvis
dine stole og borde er tegnet som Solids eller Regions.

> Her tænker jeg på at hvis man f.eks. bruger solid i en farve, lægger den sig
> "oven på" tegningen, og man kan ikke se møbler, dørslag mv. Kan man f.eks.
> lave en solid i faver der er "gennemsigtig".

Ja men så må du læse lidt om Render.

> Eller skal jeg tænke i andre præsentationsprogrammer, som jeg overfører min
> AutoCAD plan til og viderebearbejder den mht. farver mv.

Så mister du hurtigt skala , altså i AutoCAD kan du jo skalere plottet
så størrelses forholdet bliver 1:20 eller hvad skala du vælger, det er
ikke altid muligt i paint programmer.

> Alle input er meget velkomne..!

P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/