Linux og krænkelser
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-10-04 18:09

Skoleverdenen må ikke anvende ulovligt materiale- det vil sige at hvis
skoleverdenen anvender linux, så overtræder den tilsyneladende loven.
Det må være konklusionen af at et firma, der lever af den slags
undersøgelser, har dokumenteret at Linux' kildekoder overtræder ikke mindre
end 283 patentrettigheder - herunder rettigheder fra IBM og Microsoft.

Microsoft har meddelt at open source er en trussel mod firmaets bundlinie
(regnskab), og det kan derfor betyde at MS kan rejse sag mod de firmaer, der
distribuerer linuxversioner med de nævnte kildekoder.

Men hvis det er korrekt, så kan skolerne naturligvis ikke benytte software,
der er ulovligt - skolerne kan naturligvis være i god tro, men jeg kan da
godt forestille mig at man siger: dette program må ikke anvendes -evt. "i
sin fulde udstrækning", da det er ulovligt distribueret -eller andre
narrestreger.

Det bliver interessant at se, hvordan udviklingen går hen - IBM har sagt at
de ikke vil forfølge sagerne, men MS har ikke skrevet noget sådant, så vi
kan måske vente nogle retssager her - og skolerne bliver - eller kan
live - sorteper i dette spil.
Endnu et godt argument for ikke at gå i gang med Linux og dermed gå en
usikker fremtid i møde.

--
ahw

Fra : Søren Hansen

Dato : 26-10-04 22:32

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> live - sorteper i dette spil.
> Endnu et godt argument for ikke at gå i gang med Linux og dermed gå en

Du har fuldstændig ret i, at det kan være et problem, hvis det software,
man bruger, krænker andres patenter. Det er set en del gange, både i
relation til open source og "traditionel" software. Også Microsoft har
siddet på anklagebænken i forbindelse med patentstridigheder. Se bare en
lang række eksempler på
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=microsoft+patent+infringement

Jeg har ikke set, at dokumentationen for de 283 patentbrud er
offentliggjort. Hvor har du set det?

Bemærk, at undersøgelsen blev foretaget for et firma, der lever af at
forsikre imod følger af, at ens open source software bliver ramt af
patentstridigheder.

Derfor kan det selvfølgelig godt være rigtigt, og Dan Ravicher, der har
stået for undersøgelsen er også rolig i sin konklusion, når han siger,
at det er et fuldt forventeligt resultat af ethvert program på størrelse
med linux-kernen.

De interesserede kan evt læse
http://computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24576
http://www.internetnews.com/dev-news/article.php/3389071

Jeg kan kun læse sagen som en argumentation for at man skal benytte sig
af egenudviklet software, eller benytte sig af software, hvor man kan
forvente at et evt "patent-ramt" element hurtigt vil blive rettet til at
omgå patentet. Jeg vil foretrække det sidste, og jeg har personligt en
erfaring med at open source miljøet generelt er hurtige til at få rettet
eller fjernet "ulovlig" kode.

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 27-10-04 22:22

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> end 283 patentrettigheder - herunder rettigheder fra IBM og Microsoft.

Det er ikke konklusionen?
Konklusionen er: "Linux potentially infringes 283 patents"
Derudover er software patenter i EU stadig uafklarede og der er p.t. *ingen*
patentulovligheder forbundet med at bruge linux.
> Microsoft har meddelt at open source er en trussel mod firmaets bundlinie
> (regnskab), og det kan derfor betyde at MS kan rejse sag mod de firmaer, der
> distribuerer linuxversioner med de nævnte kildekoder.
Når man selv bor i et glashus...
Dybetalerkenspatenter så som:
"At sende billeder over internettet"
"At bruge subdomains"
brydes også af MS og MS-brugerne, og det er stort set UMULIGT at
skrive en hjemmeside, uden at bryde et tåbeligt amerikansk patent
(hvilket, endnu ikke, her i EU er ulovligt) så som f.eks.: At have
websider med en samling af overskrifter, der samtid er hyperlinks.

> Men hvis det er korrekt, så kan skolerne naturligvis ikke benytte software,
> der er ulovligt
Det er som sagt ikke ulovligt!
> [...]
> godt forestille mig at man siger: dette program må ikke anvendes -evt. "i
> sin fulde udstrækning", da det er ulovligt distribueret -eller andre
Ja, men OSS-folkene, har en stor disciplin for at (for)blive indenfor
"lovens rammer". Et enkelt firma SCO har i lang tid haft en sag kørende
mod OSS (IBM, Redhat) for "tyveri" af unixkode. Denne sag går umådelig
dårligt for SCO, der p.g.a. smuldrende beviser, skrantende nærmer sig
sin konkurs.

> [...]
> de ikke vil forfølge sagerne, men MS har ikke skrevet noget sådant, så vi
> kan måske vente nogle retssager her - og skolerne bliver - eller kan
Vi mangler at se nogle retsager. Af de 186 patenter omhandler kun 27
MS. Og ingen er p.t. relevante i Europa.

Omtalte rapport er lavet af garagefirmaeten Source Risk Management, Inc.
dannet i 2003 med formål at profitere på at rådgive ang. "risikoen"
ved OSS. Dette gør firmaet med samme republikanerstrategi, som Bush
og co. anvender ang. masseødelæggelsesvåben i Irak.

> Endnu et godt argument for ikke at gå i gang med Linux og dermed gå en
> usikker fremtid i møde.

Endnu en gang sludder og vrøvl fra ahw!

> --
> ahw