Frit skolevalg?
Fra : Towli

Dato : 18-10-04 10:24

Hej

Er der nogen af jer der ved om loven om frit skolevalg betyder at man kan
vælge en skole i en anden kommune? (Jeg bor i kbh og vil gerne vælge en
nabokommune).

Venligst
/T

Fra : Kim2000

Dato : 19-10-04 13:38

> Er der nogen af jer der ved om loven om frit skolevalg betyder at man kan
> vælge en skole i en anden kommune? (Jeg bor i kbh og vil gerne vælge en
> nabokommune).

Frit efter hukommelsen (vi havde det på seminariet i 2002):

Hvis den anden skole har plads og ønsker at optage dit barn, så betyder det
at dit barn kan optages. Jævnfør vores underviser kunne skolen afvise barnet
selvom der var plads til det, hvis fx barnet havde "en broget fortid"
(=problembarn (hvad man så end lægger i denne beskrivelse)). En broget
fortid vil i min bog være lig med at man fx har slået en lærer, udvist
truende adfærd overfor lærere, elever og den slags. Endelig kan man også
afvise et barn, hvis barnet kommer ud for en urimelig lang transport.

Omkostninger til transport skal du selv dække.

Endelig skal du (og barnet) selvfølgelig også have i tankerne om det er
tilfredsstillende at barnets skolekammerater bor langt væk fra bopæen.
Omvendt kan jeg vel forstille mig det handler om at dit barn går på en af de
skoler, hvor er der 90% indvandrebørn, og så ville jeg også selv uden tøven
flytte barnet, så man er sikker på det får en god skolegang (og så bliver
man sikkert flået og kaldt racist).

mvh
Kim