Jer er dybt rystet
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-10-04 22:42

over at så mange som 47% af den danske befolkning mener at den danske
befolkning mener at det at gå i skole er så ligegyldig en ting at man bare
kan tage på ferie når det passer en.

Det lover ikke godt for fremtiden

Peter

Fra : Leo

Dato : 14-10-04 06:15

Nu er det jo lidt ligegyldigt, hvad befolkningen mener om den danske
befolkning....

Hvis du derimod mener, at 47% af befolkningen har en ligegyldig holdning til
folkeskolen, er der flere elementer, der skal inddrages.

Hvor stor en del af befolkningen har umiddelbart tilknytning til
folkeskolen? Er der i statistiktallene her tale om bedsteforældre, barnløse,
forældre til børn i privatskole m.fl - så er det jo ikke relevant. Altså -
hvad dækker 'befolkningen' over?
Befolkningen indebefatter jo også eleverne - de kan siges at have fingeren
på pulsen, men deres holdninger til, hvad der er vigtigt eller ej, er måske
ikke de mest vægtige.

Hvis vi så antager, at de 47% er næsten halvdelen af alle med valid
berøringsflade til folkeskolen, så er tallet joi sig selv ikke udtryk for en
bestemt holdning - det kan tolkes på flere måder. Måske føler de ikke, at
deres børns skolegang indeholder et synligt fremadskridende forløb; måske
forstår de ikke, hvad et undervisningsforløb indebærer; måske er deres børns
særlige klasse i et forløb, der indebærer en del omlagte timer til fordel
for et eller andet "ud af huset"-tiltag, som det kan være svært at se i en
større sammenhæng....eller måske dækker det over, at forældrene er
uforstående over, at lærere kan afspadsere eller tage på ferie udenfor
skoleferierne, når de ikke selv må tage på ferie samtidig - eller måske er
det fordi det rent faktisk ikke har nogen betydning?

Dækker de 47% dem, der har den holdning til spørgsmålet - det er de jo
berettigede til at have selv om det ikke nødvendigvis betyder, at de vil
leve holdningen ud - eller dækker det den gruppe, der rent faktisk vil tage
eleverne ud?

Der er sikkert ikke nogen entydig forklaring - men tallet 47% siger ikke
noget om problemets indhold eller reelle omfang.

Fra : Zeki

Dato : 17-10-04 11:50

> Det lover ikke godt for fremtiden

Det er et udbredet fænomen, i hvert fald på den skole hvor jeg arbejder.

Jeg har fuld forståelse for at mange forældre lever et travlt og stresset
liv, hvor der ofte ikke er meget tid til at være sammen med børnene.

På den anden side, så mener jeg at der er et eller andet galt med selvsamme
forældre, hvis de kan sidde til en skole-hjem samtale og bebrejde lærerene
at deres barn er kommet bagud, fordi han/hun har været ude at rejse uden for
skolernes ferie. Jeg oplever selv forældre, der forventer at jeg sætter
ekstra ressourcer ind på deres lille pode, efter han/hun er kommet hjem
efter to uger ved en pool.

Gu' vil jeg ej. Jeg kan vedlægge nogle opgaver og bøger i bagagen inden
rejsen eller anbefale at der bliver skrevet logbog eller lignende, men at
forvente at jeg giver gratis enetimer bagefter - og dermed fravælger andre
opgaver og nedprioriterer andre ansvarsområder - kan gøre mig noget så
tosset.

Mvh Zeki

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-10-04 19:23

"Zeki" <zeki@nospam.dk> wrote in message

> Det er et udbredet fænomen, i hvert fald på den skole hvor jeg arbejder.
>
> Jeg har fuld forståelse for at mange forældre lever et travlt og stresset
> liv, hvor der ofte ikke er meget tid til at være sammen med børnene.

ja og?? Så må de jo enten lææge deres ferier i skoleferien, eller blive
hjemme i ferien og så være sammen med deres børn

> [...]
> skolernes ferie. Jeg oplever selv forældre, der forventer at jeg sætter
> ekstra ressourcer ind på deres lille pode, efter han/hun er kommet hjem

Så kan man da som forældre ikke blive mere uforskammet og udvise større
disrespekt for dit arbejde som lærer

> Gu' vil jeg ej.

nej det manglede da også bare

> [...]
> forvente at jeg giver gratis enetimer bagefter - og dermed fravælger andre
> opgaver og nedprioriterer andre ansvarsområder - kan gøre mig noget så

ja det kan jeg da godt forstå. Burg du dine kræfter på de børn/forældre, der
viser respekt for dit arbejde, og som gør hvad de kan for at få noget ud af
undervisingen

Selvfølgelig ingen regler uden undtagelser, men det er mit indtryk at mange
af ferierne der holdes uden for skolens ferie, bliver lagt på det tidspunkt
fordi rejserne er billigere, og det er imho uacceptabelt.

Peter

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 20-10-04 22:43

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> viser respekt for dit arbejde, og som gør hvad de kan for at få noget ud af
Har det med rejser at gøre?
Mener du, det er despekt at rejse udenfor skoleferierne?

> Selvfølgelig ingen regler uden undtagelser, men det er mit indtryk at mange
> af ferierne der holdes uden for skolens ferie, bliver lagt på det tidspunkt
> fordi rejserne er billigere, og det er imho uacceptabelt.
Og det er acceptabel? At have råd eller ikke have råd, det er sagen!
Hvis ellers lærerne sammen med forældrene gider at lave en "handlingsplan"
er rejser udenfor "ferierne" meget mere værdifulde end slet ingen rejser.
> Peter
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Zeki

Dato : 26-10-04 18:59

> Hvis ellers lærerne sammen med forældrene gider at lave en "handlingsplan"
> er rejser udenfor "ferierne" meget mere værdifulde end slet ingen rejser.

Ja, der er nok nogle som mener at det er mere "værdifuldt" at ligge på
stranden på Mallorca i en uge, i stedet for at modtage undervisning. Det er
også mere værdifuldt at blive hjemme fra arbejde hele dagen sammen med
kæresten, så man rigtigt kan hygge sig helt alene. Tænk dig, der er endda en
del der vil mene at det er mere værdifuldt at tage ud at bowle sammen med
gutterne, end at hente børn fra børnehaven og smøre madpakker.

Mvh Zeki

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 07-11-04 15:42

Zeki wrote:

> Ja, der er nok nogle som mener at det er mere "værdifuldt" at ligge på
> stranden på Mallorca i en uge, i stedet for at modtage undervisning.
Jeg vil spise min hat på, at det, du her siger, er vrøvl!
Forældre, der tager barnet ud p.g.a. ferie, gør det efter ansøgning.
Og de er selvfølgelig opmærksomme på at "hjemmeundervisningen" skal
overtage skole-undervisningen for en periode.
Det kommer der kun godt ud af!
Det kunne være interesant at lave en undersøgelse?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 20-10-04 22:32

Zeki wrote:

> [...]
> at deres barn er kommet bagud, fordi han/hun har været ude at rejse uden for
Ved ferie inden for skoleåret kan forældre/lærere sagtens lave en
"arbejdsplan" så kontinuiteten ikke ødelægges. Derudover vender eleverne
hjem med masser af oplevelser, der godt kan indgå i klasseundervisningen.
> Jeg oplever selv forældre, der forventer at jeg sætter
> ekstra ressourcer ind på deres lille pode, efter han/hun er kommet hjem
> efter to uger ved en pool.
Mon dog? Det er dig, der skal sætte krav! Og du skal sætte skarpe krav, når der
ferieres udenfor ferierne, og det er din opgave, fordi du er lærer, at få så
meget som muligt ud af denne situation.

> [...]
> forvente at jeg giver gratis enetimer bagefter - og dermed fravælger andre
> opgaver og nedprioriterer andre ansvarsområder - kan gøre mig noget så
Måske du griber tingene forkert an?

> Mvh Zeki
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-10-04 06:54

Zeki's utterance expressed in

> [...]
> forældre, der forventer at jeg sætter ekstra ressourcer ind på deres
> lille pode, efter han/hun er kommet hjem efter to uger ved en pool.

Jeg er da enig med dig i at det er forældrenes valg at
tage ungerne med på ferie - derfor også deres problem
at hente ind på det evt. forsømte. Problemet er at der
er en del forældre der ikke magter at støtte børnene
under ferien. Derfor vil jeg da forsøge at råde dem til
at lade være. Jeg har dog også masser af erfaringer med
børn der kommer hjem fra to ugers vinterferie og er
langt foran børnene i klassen fordi forældrene nu havde
god tid til at hjælpe dem. Selv ville jeg heller aldrig
tøve med at tage mine børn med på ferie når jeg har lyst
til det. Det er mit og mine børns liv - og der er ikke
skolepligt i dette land. Jeg mener at det ofte er større
oplevelser man får ved at rejse (nu taler jeg ikke en uge
i lalandia!) end man får i den danske folkeskole en
tilfældig grå vinteruge.

> [...]
> lignende, men at forvente at jeg giver gratis enetimer bagefter - og
> dermed fravælger andre opgaver og nedprioriterer andre ansvarsområder

Jeg er da kun enig med dig her :)

Men det er et problem. Nogle familier kan håndtere det
og andre kan ikke. Nogle børn har svært ved at falde
ind i de sociale systemer efter bare få ugers fravær
og andre klarer det til UG. Jeg holder på at det er
min pligt som lærer at vejlede forældrene i hvordan de
bedst muligt støtter deres barn i undervisningen.

Dette udelukker ikke nødvendigvis at de tager på ferie.

Samtidig kan jeg godt se problemet i at man som lærer
på den måde vil forsøge at sætte sig som dommer for
hvilke familier der bør tage på ferie, udenfor de
officielle ferier, eller ej.

/hilsner

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Bent Jensen

Dato : 21-11-04 02:24

"Lars Gjerløw Jørgensen" wrote ...

> [...]
> min pligt som lærer at vejlede forældrene i hvordan de
> bedst muligt støtter deres barn i undervisningen.

Det indledende indlæg er nu blevet så gammelt, at det er udslukt, og
jeg må derfor hægte på her.

Da jeg har gået i skole, har jeg med egne øjne og øren gjort
iagttagelser af, hvad der sker med børn, når de undergives den
sædvanlige undervisningspligt, aom i realiteten er en skolepligt.
Børnene bliver overfladiske, uengagerede og ukoncentrerede. Deres
nysgerrighed forsvinder. De mister lysten og evnen til at søge og
tilegne sig viden på egen hånd.

Skolen er ikke noget godt sted at opholde sig, hvis man ønsker at
tilegne sig viden. Hvis det var det, behøvede børnene heller ikke at
læse lektier.

For mit eget vedkommende er det såden, at hvad jeg lærte i skolen er
småting sammenlignet med, hvad jeg lærte uden for skolen - også i
skoletiden. Jeg tror derfor, jeg ville være blevet meget dygtigere,
hvis jeg ikke havde været tvunget til at tilbringe så meget tid i
skolen.

Jeg ser med sympati på, at mange forældre mener, at det er lige så
værdifuldt at tage børnene med på ferie, som det er at sende dem i
skole.

Dog mener jeg, det også er værdifuldt, at børn er sammen, laver noget
sammen og lærer at tage hensyn til hinanden. Man burde i skolen lave
ting, der er mere fællesskab i, f.eks. dans og optræden.

Bent

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 21-11-04 10:50

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse

<en masse>

Det er selvfølgelig trist, at du har haft en dårlig skolegang, det bør ingen
få.

Men at tage sin egen personlige skolegang, som nok ikke ligger inden for de
seneste år, og bruge det som argument for, hvad folkeskolen er i dag holder
ingen steder.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 21-11-04 11:43

> [...]
>
> Skolen er ikke noget godt sted at opholde sig, hvis man ønsker at
> tilegne sig viden. Hvis det var det, behøvede børnene heller ikke at

Du vil altså påstå, at vi hvis vi lukkede skolerne, så lærte børnene mere?
Kan du selv høre, hvordan det lyder? Der findes da lande, hvor det er
tilfældet for flertallet af børnene. Har de lært meget mere end danske børn?

> [...]
> skoletiden. Jeg tror derfor, jeg ville være blevet meget dygtigere,
> hvis jeg ikke havde været tvunget til at tilbringe så meget tid i

Hvad har du lært i den tid, du pjækkede?

> [...]
> sammen og lærer at tage hensyn til hinanden. Man burde i skolen lave
> ting, der er mere fællesskab i, f.eks. dans og optræden.

Det må da kunne klares i fritiden? Eller hvad?

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Bent Jensen

Dato : 23-11-04 01:42

"Niels Aage Schmidt" wrote ...

> [...]
> tilfældet for flertallet af børnene. Har de lært meget mere end danske børn?

Efter sigende er der i Danmark personer, der efter at have opfyldt
undervisningspligten på 9 år forlader skolen uden at kunne læse og
skrive. Det seneste tal, jeg læste, var 18%. Jeg tror dog, det tal er
for højt anslået. Da det er for pinligt for
undervisningsetablissementet at indrømme, at man kan være analfabet
efter at have opfyldt undervisningspligten, slører man det ved i
stedet at kalde dem "funktionelle analfabeter".

> Hvad har du lært i den tid, du pjækkede?

Desværre pjækkede jeg slet ikke i det omfang, jeg burde have gjort
det. Jeg ignorerede bare skolen og dens krav. Mens mine
skolekammerater læste lektier, læste jeg udelukkende, hvad det passede
mig at læse. Da jeg ved et nyt skoleårs begyndelse, hvor vi havde fået
udleveret nye lærebøger, blev syg af en børnesygdom og måtte holde
sengen i en uges tid, læste jeg f.eks. de nye, spændende lærebøger i
verdenshistorie og geografi fra ende til anden. Resten af skoleåret
åbnede jeg dem næppe. Mine og skolens bestræbelser var i det hele
taget ganske ukoordinerede.

Mens mine kammerater som oftest kunne dagens lektie noweledes, kunne
jeg den sjældent tilfredsstillende. Men så var der det, at mine
kammerater som oftest glemte alt dagen efter, fordi tingene i
virkeligheden ikke interesserede dem en papand. Det skulle bare
overstås. Hos mig hang det mere ved, fordi jeg, når jeg læste, læste
af interesse og nysgerrighed.

Nå, men for mere konkret at besvare dit spørgsmål om, hvad jeg lærte
uautoriseret, uden om skolen, kan jeg bl.a. nævne følgende:

(1) Fysik og kemi langt ud over folkeskolens pensum. Det interesserede
mig.
(2) Tysk. Jeg blev fortrolig med tysk og udtalen af tysk gennem
aflytning af NDR på FM. Den mulighed, at man kunne høre ægte tysk
krystalklart på FM, blev aldrig nævnt af tysklærerinden i skolen.
(3) Engelsk. Jeg blev fortrolig med engelsk gennem aflytning af
engelsksprogede radioprogrammer på kortbølge fra alverdens lande og
ved studium af amerikanske magasiner om elektronik.
(4) Elektronik og radioteknik. Jeg byggede min egen superfølsomme
kortbølgeradiomodtager, opsatte antenne og lyttede til hele verden.
(5) Morsekode. Jeg lærte at morse og fulgte med i radiokommunikation.
(Morse var meget brugt dengang til langdistancekommunikation, men nu
har man andre kommunikationsmidler.)

På et ret sent tidspunkt i skoletiden viste det sig, at en af lærerne
delte min interesse for radioteknik, og det kom til en vis forståelse
mellem os. Min interesse for elektronik medførte også, at jeg erkendte
(men desværre først på et noget sent tidspunkt), at jeg burde lære
matematik grundigt, så jeg kunne beregne elektroniske kredsløb og
meget andet.

Og så vil jeg til sidst fortælle følgende historie fra det virkelige
liv:

Thailand har sit eget sprog, thai, og sit eget skrivesystem, som er 10
gange så kompliceret at lære som det danske. Man kan se det f.eks.
her:
http://www.dailynews.co.th
Alligevel kan de fleste thailændere læse og skrive deres eget sprog.
Det er egentlig ret imponerende. Imidlertid er der et par procent, der
ikke kan.

"Hvorfor lærte du ikke at læse og skrive," spurgte jeg en sympatisk
thailandsk dame, som havde købt en fiskedam efter et liv i
forlystelsesindustrien.

"Min mor var fattig og mente ikke, det var nødvendigt for mig at gå i
skole," svarede damen. (Man skulle dengang og skal i praksis stadig
betale skolepenge i Thailand samt udgifter til bøger og skoleuniform,
etc.)

"Jamen jeg har aldrig gået i skole for at lære at læse og skrive thai,
og jeg kan alligevel læse og skrive thai," sagde jeg lidt uretfærdigt
drillende.

"Jamen du har et godt hoved," sagde damen.

"Nej, mit hoved er ikke bedre end dit. Jeg satte mig bare ned og lærte
det. Det kunne du også have gjort, hvis omgivelserne havde hjulpet dig
lidt. Men din mor troede, det var nødvendigt at gå i skole, og så blev
det ikke til noget," sagde jeg. Og jeg mente det. Damen var ganske
kvik og fornuftig. Synd og skam, at hun ikke havde lært at læse og
skrive.

> Det må da kunne klares i fritiden? Eller hvad?

Ja, men der er tale om aktiviteter, man skal være flere om, og så har
det mening at gøre det i skoletiden. Derimod er det åndssvagt at bruge
skoletiden til f.eks. at høre på en mand, der fortæller
verdenshistorie fra et kateter. Det kan man selv læse i en bog, hvis
man har lært at læse.

Bent

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-11-04 15:48

> [...]

> efter at have opfyldt undervisningspligten, slører man det ved i
> stedet at kalde dem "funktionelle analfabeter".

Du snakker udenom. Lærer børnene mere, hvis vi lukker skolerne??

> [...]
> verdenshistorie og geografi fra ende til anden. Resten af skoleåret
> åbnede jeg dem næppe. Mine og skolens bestræbelser var i det hele

Du er netop så anderledes, at du ikke kan bruges som model for, hvordan børn
normalt lærer. Vi er meget få, der kan lære med den teknik du skildrer.

> [...]
> virkeligheden ikke interesserede dem en papand. Det skulle bare
> overstås. Hos mig hang det mere ved, fordi jeg, når jeg læste, læste

Hvad så med dem, der ikke kan læse? Og med dem, der ikke er nysgerrrige?

> [...]
> (5) Morsekode. Jeg lærte at morse og fulgte med i radiokommunikation.
> (Morse var meget brugt dengang til langdistancekommunikation, men nu

Og det tror du er karakteristisk for flertallet af børn og unge??

> [...]
> (men desværre først på et noget sent tidspunkt), at jeg burde lære
> matematik grundigt, så jeg kunne beregne elektroniske kredsløb og

Skolen skal da helst også stimulere de intelligente, utilpassede elever, men
de klarer sig som regel alligevel. Du er da et godt eksempel.

> [...]
> Alligevel kan de fleste thailændere læse og skrive deres eget sprog.
> Det er egentlig ret imponerende. Imidlertid er der et par procent, der

Hvor har du den statistik fra? - At kun 2% ikke kan skrive Thai.
Er du sprogforsker, siden du kan vurdere at Thai er 10 gange så svært som
dansk.

> "Jamen du har et godt hoved," sagde damen.
>
> "Nej, mit hoved er ikke bedre end dit.

Heri har du ikke ret. Det burde du vide!

> [...]

> skoletiden til f.eks. at høre på en mand, der fortæller
> verdenshistorie fra et kateter. Det kan man selv læse i en bog, hvis

Det turde da også være en sjælden undtagelse i dagens folkeskole.
Hvis man endelig fortæller, vil det typisk være som led i en debat. Det er
lidt svært at debattere med en bog.

Og igen: Mener du stadig, at skolen bør afskaffes.
Hvor har du din viden om dagens folkeskole fra?
Det virker ikke som om du kender folkeskoleloven, moderne pædagogik og
skolens faglige indhold særlig godt.

vh Niels Aage

Fra : Kim2000

Dato : 24-11-04 11:58

> [...]
> skrive. Det seneste tal, jeg læste, var 18%. Jeg tror dog, det tal er
> for højt anslået. Da det er for pinligt for

De teorier jeg har lært fortæller at uanset hvordan man underviser eleverne,
så vil ca. 75-80% lære at skrive/læse og regne. De 18% har jeg aldrig hørt
om, jeg har tilgengæld engang læst om 6%, men det var i en avis, så jeg ved
ikke hvorfra tallet kom.

> [...]
> (men desværre først på et noget sent tidspunkt), at jeg burde lære
> matematik grundigt, så jeg kunne beregne elektroniske kredsløb og

Først og fremmest så er du jo nok et godt eksempel på en af de intelligente
elever der ikke er blevet tilgodeset i skolen, og dermed nærmere stod af,
fordi der ikke var udfordringer nok end nogen anden grund. Din sidste linie
kan dog give dig svar på hvorfor vi netop har skolen og hvorfor det ikke er
eleverne alene der bestemmer, hvad de skal lære.

> Thailand har sit eget sprog, thai, og sit eget skrivesystem, som er 10
> gange så kompliceret at lære som det danske. Man kan se det f.eks.

Hvordan når du frem til dette? Jeg kan godt se det ser svært ud, men det gør
dansk jo nok også for thaier. Er det ikke noget med at dansk er et af
verdens sværeste sprog, det mener jeg da jeg engang har hørt.

> Alligevel kan de fleste thailændere læse og skrive deres eget sprog.
> Det er egentlig ret imponerende. Imidlertid er der et par procent, der
> ikke kan.

Tallene er forkerte, men de er bedre end jeg troede:

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/th.html fortæller os at
godt 92% kan læse og skrive, samme side sætter iøvrigt Danmark til 100%,
hvilket også virker meget rigtigt. Måske skal du også have i tankerne at der
er enorm forskel på land og by udenfor den vestlige verden. Kommer man til
Istanbul står du i en moderne storby, tager du 50 km udenfor så står du i
det 1600 århundrede

> [...]
> det ikke til noget," sagde jeg. Og jeg mente det. Damen var ganske
> kvik og fornuftig. Synd og skam, at hun ikke havde lært at læse og

Nu kunne hendes mor jo nok heller ikke læse, vel?! Formentlig er dit hoved
også bedre end hendes, fordi du opvokset i et insustrisamfund, hvor læsning
og skrivning er nødvendig for at eksisterer. Det er der slet ikke i samme
grad i østen og ulande (logisk nok fordi det ikke er alle der kan det).

> skoletiden til f.eks. at høre på en mand, der fortæller
> verdenshistorie fra et kateter. Det kan man selv læse i en bog, hvis
> man har lært at læse.

Det er sjovt nok at den form for undervisning kritiseres altid (og helt
korrekt efter min mening), men ironisk nok er det netop denne
undervisningsform der er stort set den eneste på videregående uddannelser,
her iblandt seminariet. Man sidder og ryster på hovedet, når ens
didaktiklærer stod gemt bag katedaret og fortalte hvor vigtigt det var at
gøre undervisningen spændende, mens hans studerende var ved at falde død om
af kedsomhed.

Men anyway, er læreren en god fortæller kan læreren nemt gøre selv det
tørreste tavlestof til noget spændende.

mvh
Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-11-04 18:29

Kim2000 wrote:

> [...]
> godt 92% kan læse og skrive, samme side sætter iøvrigt Danmark til 100%,
Hvar er det for en side, Kim?
Kan vi blive enige om at http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/da.html
skriver:

Hvad har det med 100% at gøre?
Er du populist?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Martin Toft

Dato : 21-11-04 12:02

> [...]
> sammen og lærer at tage hensyn til hinanden. Man burde i skolen lave
> ting, der er mere fællesskab i, f.eks. dans og optræden.

Der findes faktisk en skole i Danmark hvor elverne helt selv bestemmer hvad
de vil lave, og hvornår de vil lærer noget. det er Næstved Fri Skole som er
en skole der køre efter en skoleform der er opstået på sudbury valley school
i USA. her kan elverne sagtens hvis de har lyst spille trompet dag ind og
dag ud i flere år hvis det er det de har lyst til.

Jeg er ikke enig i at det er en god form, hvor eleverne selv er ansvarlige
for deres undervisning. men jeg har lige skrevet opgave om denne skoleform,
og nogen af tingene de siger og mener, kunne sagtens tages op og bruges i
andre skoleformer.

/toft

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-11-04 12:26

"Martin Toft" <toft@tanke.fjern> skrev i en meddelelse

> [...]
> skoleform,
> og nogen af tingene de siger og mener, kunne sagtens tages op og bruges i

Du bør så sammenligne den skoleform med Summerhillskolen i Suffolk,
England - den eksisterer stadigvæk og jeg ved ikke hvilke af de to skoler
der er ældst. Summerhill opstod i 1920'er ved A.S.Neill, vistnok i Tyskland
eller Schweiz (jeg husker ikke detaljerne længere). Temaet var frihed -
hvilket man dog understregede ikke er det samme som tøjlesløshed.
--
ahw