'Oversigt - gratis softwareprogrammer til ~
Fra : Henning Kampmann

Dato : 03-10-04 07:34

For mig at se, mangler der et samlet oversigt vedrørende
PC-programmer, som undervisere kan anvende inden for de
forskellige fagspecifikke områder.

Da jeg stillede spørgsmålet i en anden tråd, kom der blot et
enkelt forslag frem, nemlig et fra Klaus C:

Fag
Matematik

Klassetrin 1-3

Program
'Den lille tabel'

Sprog
Dansk

Styresystem
Windows

Link
http://www.hedensted-skole.dk

Kender du et program, eller har du lavet et program, som andre
frit må anvende i deres undervisning, så beskriv det lige her i
tråden - og meget gerne opstillet som vist her. På forhånd tak.

Spillereglerne er enkle: 100% gratis - uden mystiske
'gradbøjninger' af det ord! Ingen tidsbegrænsning mht. brugen.
Ingen reklamer. Ingen kommerciel 'smartness'.

Vil I være med?

Venlig hilsen

Henning Kampmann

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-10-04 10:10

"Henning Kampmann" <brug_adressen_i mailen@obs.dk> skrev i en
meddelelse news:qh5vl0l1vkmluehehue9nqfud8t1vn7hm5@4ax.com...
> [...]
> 'gradbøjninger' af det ord! Ingen tidsbegrænsning mht. brugen.
> Ingen reklamer. Ingen kommerciel 'smartness'.

Se, det er et initiativ man kun kan være tilfreds med - i stedet
for det ævl med at folkeskolelærerne skulle udvikle programmer
eller gå ind for linux, så ville efterspørgslen komme af sig
selv, så er dette initiativ da i det mindste noget i den rigtige
retning.
Jeg er ikke så overbevist om at det er tilstrækkeligt, men da
konceptet er et windows styresystem (vel at mærke det sidste
nye), så er der i det mindste nogle muligheder man kan se på.

Lad os så få disse gratis programmer ud, lad os vurdere dem på
skolerne og lad os så offentliggøre, hvis de ikke lever op til de
fagmål og formål, der findes i skoleloven -

Især er jeg tilfreds med den passus med:

100% gratis - uden mystiske 'gradbøjninger' af det ord! Ingen
tidsbegrænsning mht. brugen. Ingen reklamer. Ingen kommerciel
'smartness'.

Så skulle du bare tilføje: mulighed for gratis opdateringer og
patches.

--
ahw

Fra : Henning Kampmann

Dato : 03-10-04 13:52

Kære Karl

On Sun, 3 Oct 2004 11:09:48 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<karl@utroligsmart.dk> wrote:

> [...]

Sådan skal det nu ikke læses. Meningen fra min side er, at man
lige skriver hvilket OS programmet kan køre under, og hvilket
sprog brugerteksten er skrevet på.

Næh, det syntes jeg nu ikke, skal være et krav. Vi skal have så
mange programmer frem i lyset som muligt - uden at gøre det
firkantet.

Venlig hilsen

Henning

catlineVÆK@edb.dk (lige væk med væk først)

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 05-10-04 00:32

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> linux, så ville efterspørgslen komme af sig selv, så er dette initiativ
> da i det mindste noget i den rigtige retning.
ÆVLEBÆVLE!
> Jeg er ikke så overbevist om at det er tilstrækkeligt, men da konceptet
> er et windows styresystem (vel at mærke det sidste nye), så er der i det
> mindste nogle muligheder man kan se på.
Idiot!
> Lad os så få disse gratis programmer ud, lad os vurdere dem på skolerne
> og lad os så offentliggøre, hvis de ikke lever op til de fagmål og
> formål, der findes i skoleloven -
Det er da trælst!
Men måske Hindsgaul kommer og støtter op om din kreativitet?

> Især er jeg tilfreds med den passus med:
SKÅL!

> 100% gratis - uden mystiske 'gradbøjninger' af det ord! Ingen
> tidsbegrænsning mht. brugen. Ingen reklamer. Ingen kommerciel 'smartness'.
HIK!
Personligt foretrækker jeg italiensk. HIK!

> Så skulle du bare tilføje: mulighed for gratis opdateringer og patches.
>
> --
> ahw
Og den er til ære...

Med venlig hilsen HIK
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Martin

Dato : 05-10-04 02:28

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ÆVLEBÆVLE!

Der er da godt nok en sjofel måde at nedgøre andres holdninger på, hvad er
det der nager dig? kan du ikke komme ud med dit budskab uden at det skal gå
udover andre?

> Idiot!

Nu må du god tnok til at styre dig!
Prøv at tænk lidt over dit sprogbrug!, det er da ikke en måde at behandle en
anden persons holdninger på.

> Det er da trælst!
> Men måske Hindsgaul kommer og støtter op om din kreativitet?

Hvorfor skal du konstant drage andre og gamle tråde ind i dine beskidte
svar??

> SKÅL!

Jeg fandt lige det her link måske det kan hjælpe dig http://www.shalom.dk/,
så kan vi andre måske undgå at din problmer, ødelægger en ellers rigtig god
nyhedsgruppe.

> HIK!

ja hvad skal jeg sige andet end: BLIV VOKSEN!

> Personligt foretrækker jeg italiensk. HIK!

Jammen så brug din tid på det!

MVH
Martin

Fjern landet i email adr

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 05-10-04 03:42

Martin wrote:
> [...]
> det der nager dig? kan du ikke komme ud med dit budskab uden at det skal gå

Jo da! Lad os få en debat!
Og jeg forstår umiddelbart, at du synes, at AHW's besvarelse er god?
Og hvorfor synes du egentlig det? Knævrer han eller argumenterer han?

Hvad synes du?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 05-10-04 04:23

Martin wrote:
> [...]
>

> Nu må du god tnok til at styre dig!
> Prøv at tænk lidt over dit sprogbrug!, det er da ikke en måde at behandle en

Prøv dog i stedet, at styre AHW!
(Skulle jeg hellere have råbt: "Godt brølt løve!")

Læs tråden og vurder selv om AHW overhovedet selv kan følge tråden?
Jag synes stadig at "idiot"-påmærkningen er rammende!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Henning Kampmann

Dato : 05-10-04 16:59

Hej

On Tue, 05 Oct 2004 01:32:16 +0200, Jørn Hedegaard Povlsen
<j_h_p@tiscali.dk> wrote:

> [...]

Som ovestående svar vist viser, er er blandt visse ingen
interesse for at få de gratis programmer frem i lyset. I stedet
forsøger man lidt 'mindrebegavet' (må endeligt ikke opfattes
nedladende - blot konstaterende) at fylde tråden med så megen
ævl, at selv den mest tålmodige må sige fra.

Heldigvis har 'nettet' jo glimrende muligheder for at blive fri
for den slags personer, nemlig ved at anbringe dem i
'kill-filteret'!

Klaus C har allerede vist vejen og er kommet med det første link,
så nu skal I blot følge op, blot vil jeg foreslå, at vi gør det
en anelse anderledes:

Har du et link til et program, der kan bruges i undervisningen,
og som opfylder disse krav:

100 % gratis
fri, ubegrænset brugsret
ingen reklamer

så skriv lige

1. Programmets navn
2. Fagområde
3. Skønnet klassetrin
4. OS som programmet forudsætter / er skrevet til
5. Brugerfladens sprog (dansk, engelsk ell. ...)
6. Evt. personlige kommentarer vedrørende anvendelighed, kvalitet
ell. lign.

Disse oplysninger mailer du til mig på catlineVÆK@edb.dk (efter
at du først har fjernet VÆK). Til gengæld vil jeg love dig, at du
omkring den 1. i de næste 6 måneder vil modtage en samlet
oversigt, vedrørende samtlige programmer jeg ad denne vej får
kendskab til.

Lyder dette som en 'fair deal'?

Og til Jørn Hedegaard Povlsen, 'Plonk'.

Venlig hilsen

Henning Kampmann

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-10-04 22:32

> Og til Jørn Hedegaard Povlsen, 'Plonk'.

Det har jeg gjort for længe siden - jeg gider ikke at læse hans udgydelser -
nu forstår du måske hvorfor?

--
med venlig hilsen
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 06-10-04 16:57

> [...]
> 5. Brugerfladens sprog (dansk, engelsk ell. ...)
> 6. Evt. personlige kommentarer vedrørende anvendelighed, kvalitet

Godt intiativ, jeg skal nok holde udkig, og vil formentlig snart kunne sende
et par links.

> Og til Jørn Hedegaard Povlsen, 'Plonk'.

Ja, der er simpelthen ingen anden udvej, selvom jeg hader at plonke folk

mvh
Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 21-10-04 00:15

Henning Kampmann wrote:
> [...]
> omkring den 1. i de næste 6 måneder vil modtage en samlet
> oversigt, vedrørende samtlige programmer jeg ad denne vej får

Du kan plonke, alt hvad du vil!
Men her, kan der da findes nogle:
http://edu.kde.org/

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-11-04 14:59

Hej Henning
Hvordan er det gået med de gratis undervisningsprogrammer på dansk?
Har du en liste klar?

hilsen Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 05-10-04 04:57

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
>
> Lad os så få disse gratis programmer ud, lad os vurdere dem på skolerne
> og lad os så offentliggøre, hvis de ikke lever op til de fagmål og
Hvad holder dig tilbage AHW?
Der findes jo masse af programmer:
se evt:http://www.lugod.org/presentations/kidslinux/kidslinux.pdf
Lad os få en debat!
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 05-10-04 05:29

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> Jeg er ikke så overbevist om at det er tilstrækkeligt, men da konceptet
> er et windows styresystem (vel at mærke det sidste nye), så er der i det
Gab!
prøv evt. at se på:http://www.cygwin.com/
hvorefter de fleste OSS-programmer også kan bruges under
det, "mest moderene windows styresystem"
Men hvad så? Hvis nu ikke, det mest moderne windows styresystem, er
alle tiders?

Hvis nu det "mest moderne windows styresystem" gør gamle PC'ere
uanvendelige?
Hvis nu det er meget simpelt at implementere en linux-server,
så hvorfor ikke?

Næsten alle skoler har i dag en web-linux-servere. At konsekvent
udelukke linux fra undervisningssituationen er uholdbart

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 05-10-04 04:41

Henning Kampmann wrote:
> For mig at se, mangler der et samlet oversigt vedrørende
> PC-programmer, som undervisere kan anvende inden for de
> forskellige fagspecifikke områder.
Det har du fuldstændig ret i!
Undervisningsprogrammerne er for det meste BP:
(BP=BaljePis!) der klamt og ildelugtende
er gemt inde i ophavsrettigheder, således, at intet kan
anvendes hjemme!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen