Piskesmæld og ridning
Fra : Benzon

Dato : 01-11-04 12:23

En bekendt har fået en piskesmældslæssion efter et trafikuheld... Er der
nogen her, der har kendskab eller ligefrem erfaringer med ridnings positive
eller negative virkninger på en whiplash?

På forhånd tak
Lars

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-11-04 15:20

Benzon wrote:
> En bekendt har fået en piskesmældslæssion efter et trafikuheld... Er der
> nogen her, der har kendskab eller ligefrem erfaringer med ridnings positive
> eller negative virkninger på en whiplash?

Min mor har det også. Hun har holdt en pause men er begyndt igen.
Tidligere red hun også konkurrencer, men det kan hun ikke mere.

JonB

Fra : Lene

Dato : 02-11-04 10:50

"Benzon" <benzon.sletdette@info.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen her, der har kendskab eller ligefrem erfaringer med ridnings
> positive
> eller negative virkninger på en whiplash?

Jeg fik et piskesmæld for godt 6 år siden. Jeg kan ikke længere ride med
alm. bid, kun med Hackamoore. Jeg får desuden uhyggeligt ondt i nakken, hvis
jeg fryser eller får træk, så jeg har anskaffet en halskrave, sådan en som
bruges meget af motorcyklister. Den er kanon at have på, når jeg rider.

Mvh. Lene

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-11-04 12:40

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg får desuden uhyggeligt ondt i nakken, hvis
> jeg fryser eller får træk, så jeg har anskaffet en halskrave, sådan en som
> bruges meget af motorcyklister. Den er kanon at have på, når jeg rider.

Uha uha, sådan en har jeg også -den er ganske simpelt uundværlig, jeg har
den på hver dag i hele vinteren

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 19-11-04 00:08

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:419c8937$0$86936$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Uha uha, sådan en har jeg også -den er ganske simpelt uundværlig, jeg har
> den på hver dag i hele vinteren
>
> (klip)

Jeg bruger den nu kun når jeg kører motorcykel *smiler*

--
Hilsen

Annette

Fra : JJ

Dato : 10-11-04 21:28

Vi har supergod erfaring med ridning og piskesmæld.
Vores datter fik i 2001 piskesmæld efter en trafikulykke. Genoptræning af
ryg/nakke via ridning er super!!!
Ret hurtigt fandt vi ud af at det med at ride på "hold" ikke var en succes -
der var i vores tilfælde for store udsving imellem gode og dårlige rygdage,
til at det kunne lade sig gøre med holdundervisning. Hun var bare ikke i
stand til altid at ride onsdag mellem 19 - 20.... nogen dage var bare for
uudholdelige.
Hun fik så selv hest (igen) og har så kunnet træne - og tilrettelægge
træningen alt efter hvordan ryggen/nakken havde det.
Moderat ridning på en dag med svære smerter - intensiv ridning på en god dag
osv
Pt kombinerer hun ridning med fitness - fysiurgisk massage og kranio sakral
terapi den kombination er optimal for hende.

Hilsen JJ

Fra : Anet

Dato : 10-11-04 09:49

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har supergod erfaring med ridning og piskesmæld.

(klip)

I det hele taget har ridningen en god forløsende virkning på muskler der
spænder op efter en skade. Har selv en dårlig ryg. Jeg kan ikke holde ud at
ride på heste der tager for store skridt og dermed har et stort rygsving,
men jeg kan ride på islænderne der har tøltgangarten. Har jeg en dårlig dag
hvor jeg næsten ikke kan komme ud af sengen så kravler jeg over i stalden og
sadler op og kravler (bokstavelig talt) på min søde lille hest. Efter bare
en ½ time kan jeg bevæge mig meget bedre og har ikke så forkrampet ondt
mere.

--
Hilsen

Annette

Fra : Benzon

Dato : 15-11-04 10:39

Jeg vil sige mange tak for svarene. Der er både gode og dårlige erfaringer
med ridning efter piskesmæld... Vi prøver os frem.

Lars

Fra : Anet

Dato : 15-11-04 15:52

> Jeg vil sige mange tak for svarene. Der er både gode og dårlige erfaringer
> med ridning efter piskesmæld... Vi prøver os frem.

(klip)

Ja, for det der virker over for den ene person virker måske ikke over for
den anden person.

--
Hilsen

Annette