Underlig spisevane
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 18-10-04 07:56

Vi har nyligt fået en DV/haflinger blanding på 3 år, som er rigtig
dejlig.

Han har dog en forunderlig spisevane, idet han nærmest slår med
hovedet når han har mulen nede i truget. Han giver nogle ordentlige
hovedryk opad, måske for at finde det "rigtige" i foderet, men det kan
alligevel godt ligne en eller anden form for "krampe/spasme" han viser
ikke andre underlige symptomer. Han kan dog godt finde på også at stå
og sparke/skrabe kraftigt med forbenene også når han får foderet.

Foderet består af hel havre, müslimix og grøntpiller.

Er der nogle som kender til denne opførsel, ikke fordi jeg tror det
kan laves om på, men det ville være fint at høre om andres
oplevelser.

Mvh
Birgitte

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-04 09:37

"Kurt Pedersen (slet Y48JE)" <tranget@Y48JEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedet når han har mulen nede i truget. Han giver nogle ordentlige
> hovedryk opad, måske for at finde det "rigtige" i foderet,

Hej Birgitte

Vi har tre heste, en af dem er virkelig "foder nyder", hun æder langsom, og
omhyggeligt, giver sig god tid - men hun er også klart førehesten i flokken
og har derfor ikke noget at skynde sig for - hun bestemmer jo også alt på
folden.

Så er der følle bølle, som nu er blevet en plag, hun har aldrig været særlig
underkastet hierakiet i flokken, og lader sig egentlig ikke skræmme af
førehesten, hun æder sit foder som det passer hende - grådigt, men dog.

Endelig er der Malou, hun ligger meget under for førehoppens driven rundt,
og hun æder på nøjagtig den måde som du beskriver, hun spreder foder ud over
det hele, og giver sig ikke tid, men hun er jo også vant til at skulle
"snyde" sig til at æde på folden når "overmokken" vender ryggen til.

Det er i hvertfald den forklaring vi har "digtet" på deres forselige vaner.

Hilsen John

Fra : Lene

Dato : 18-10-04 13:26

> [...]
> hovedryk opad, måske for at finde det "rigtige" i foderet, men det kan
> alligevel godt ligne en eller anden form for "krampe/spasme"
Klip.
> Mvh
> Birgitte

Det er der mange heste, som gør. Det svarer til føllet, som puffer yveret i
irretation, i håb om at det får hoppen til at ligge mælken ned hurtigere.
Nogle føl og plage bliver ved et stykke tid efter de er vendt fra når de
bliver fodret, men nogle fortsætter som voksne. Det er helt ufarlig, blot en
vane. Nogle mener det er udtryk for at hesten er vendt fra for tidligt,
andre at de er vendt fra for sent.

I kan eksperimentere med at give mere hø inden hesten får sin mad, eller
flere mindre foderuddelinger om dagen.

Eneste Obs er grøntpiller, de kan give spiserørsforstoppelse. En hest med
spiserørsforstoppelse laver nogle hoste/synke kramper for at få foderet ned.
I langt de fleste tilfælde glider fodret så af sig selv. Men det kan blive
rigtig grimt, hvis det ikke gør.

Mvh. Lene

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-10-04 16:54

"Kurt Pedersen (slet Y48JE)" <tranget@Y48JEprivat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er der nogle som kender til denne opførsel, ikke fordi jeg tror det
> kan laves om på, men det ville være fint at høre om andres
> oplevelser.

Jeg synes ofte jeg oplever heste, som bare ikke kan få maden hurtigt nok
ned. jeg synes det lyder meget plausibelt, at det skulle være lidt det samme
som at puffe til yveret. Det samme med at skrabe med benene når de spiser -
det ser jeg også ret ofte, synes jeg. Det lader til at være en dårlig vane -
i hvert fald har jeg lige oplevet et føl, som har lært det af en anden hest
i løbet af en fire dages tid.

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 18-10-04 19:05

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vane -
> i hvert fald har jeg lige oplevet et føl, som har lært det af en anden

(klip)

Især heste af racen Frederiksborg har det med enten at løfte det ene forben
eller skrabe med det ene forben alt imens de spiser. Jeg har oplevet det med
alle de tre frederiksborger jeg har haft.

hilsen

Annette

Fra : john

Dato : 19-10-04 19:07

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Især heste af racen Frederiksborg har det med enten at løfte det ene
> forben eller skrabe med det ene forben alt imens de spiser. Jeg har
> oplevet det med alle de tre frederiksborger jeg har haft.

Jeg tror der må være noget om det, vi har ½frederiksborger, og den står
skisme også som en jagthund der har taget stand når den spiser, og det er
der ingen af de to andre heste i stralden der gør.

John