Forbedring af fold
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 18-10-04 07:43

Vi har fået lavet en løsdriftstald til vore to heste - og de elsker
det!!

Desværre har det vist sig at der er tendens til at der omkring
indgangen til stalden bliver dannet mudder som både er træls at se på,
men også generende for hestene at bevæge sig igennem.

Vi har prøvet at lægge rødt sand i for at det ikke skal være rent
muld, men med disse regnfulde efterårsdage har vist sig at give
problemer alligevel.

Er der nogle der har oplevet det samme (sikkert) men som også har
fundet en LØSNING til problemet.

Mvh
Birgitte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-10-04 08:23

Kurt Pedersen (slet LQLFB) wrote:

> [...]
> problemer alligevel.
>
> Er der nogle der har oplevet det samme (sikkert) men som også har

skærver? dræning? lav en "vej" væk?

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-10-04 10:36

Kurt Pedersen (slet LQLFB) wrote:
> Vi har fået lavet en løsdriftstald til vore to heste - og de elsker
> det!!

DET kan jeg godt forstå.

> Desværre har det vist sig at der er tendens til at der omkring
> indgangen til stalden bliver dannet mudder som både er træls at se
> på, men også generende for hestene at bevæge sig igennem.

Ja, med heste er mudder svært at undgå. Og problemet er desværre oftest
selvforstærkende, fordi des mere hestene træder jorden op des hårdere
bliver den. Og så kan vandet ikke synke i jorden, og der er lagt op til
endnu mere mudder :/

Én ting man kunne gøre var at grave jorden af. Derefter lægge et drænlag
af større sten, med et solidt lag vejgrus ovenpå. Vejgrus forbliver
(forhåbentligt) stabilt og kan dermed optage vandet.

Men et problem der sandsynligvis opstår, er at hestene uanset hvad I
lægger på vil lave et nyt jordlag ovenpå. I løbet af få år får hestene
bidraget godt og grundigt til et jordlag med deres gødning. (Men to
heste må begrænse dette problem en del).

En sidste mulighed er at lægge fliser. Dem kan man nemlig feje, og der
kan vandet (til en hvis grad) løbe ned imellem fliserne. Vi lægger
fortovsfliser (60x80 cm. - små 100 kg.). De ligger udemærket, selv i en
enkelt række til en sti.

> Vi har prøvet at lægge rødt sand i for at det ikke skal være rent
> muld, men med disse regnfulde efterårsdage har vist sig at give
> problemer alligevel.

Ja, og hestene vil nok rode det op uanset mængden af sand. Vejgrus ville
nok være vedre på kort sigt.

> Er der nogle der har oplevet det samme (sikkert)

En løsdrift uden mudder? Sådan én kunne jeg godt tænke mig at se :)

> men som også har
> fundet en LØSNING til problemet.

Alt efter hvor meget man vil gøre ud af det kan man også kombinere
ovenstående i forskellige områder, alt efter hvor "trafikerede" de er.

Og det er jo også altid at lægge dræn i jorden. Det kræver bare en
overflade der kan transportere vandet ned til drænet og ikke optrampet
jord med traktose.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-10-04 16:58

Dennis Thrysøe wrote:

> [...]
>
> Og det er jo også altid at lægge dræn i jorden. Det kræver bare en
> overflade der kan transportere vandet ned til drænet og ikke optrampet

jeg kom lige i tanke om at jeg har set nogle græsplæner med et
plastikgitter indbygget. Det blev brugt til at parkere biler på
en gang imellem, og ellers var det normalt græs.
Måske man kunne gøre det samme med heste?

JonB

Fra : Marlene

Dato : 18-10-04 11:46

"Kurt Pedersen (slet LQLFB)" <tranget@LQLFBprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indgangen til stalden bliver dannet mudder som både er træls at se på,
> men også generende for hestene at bevæge sig igennem.

Snip

Jeg skulle faktisk lige til at skrive det samme indlæg Når jeg går
igennem mudderet, er det lige før, jeg sidder fast og kan faktisk ikke få
mine ben med mig! Så jeg er også meget interesseret i forslag

Mvh. Marlene.

Fra : Louise

Dato : 19-10-04 09:39

Jeg kender nogle, der havde samme problem, dog bare på vejen fra
stalden og ud til folden, så deres problem område er selvfølgelig ikke
nær så udsat for hestehove som Jeres løsdriftsstald.

Nå, men til sagen De skrabede det øverste lag jord af med
gravemaskine og fyldte op med groft flis. Det fungerer helt utroligt
godt og der er altid tørt. Men mudderet skal væk først og der skal et
godt lag flis på. Men ellers vil jeg mene at man skal skrabe jorden af
(øverste lag) og så lægge stabilgrus på.

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 22-11-04 11:14

Hej
Vi er ved at lave vores stald klar. Det bliver også løsdrift - jeg havde
egentligt ikke tænkt på problemet før nu. Vi har masser af flis og kunne
godt bruge den løsning, men jeg er da lidt bange for at man bare udskyder
problemet? Hvad sker der, når flisen bliver til muld og hvad med det, der
kommer ovenpå fra hovene?

Den idé, der til taler mig mest, må være fliser med mellemrum af f.eks.
aquadræn (en slags riste, der benyttes til bl.a. indkørsler. Fliser kan
blive glatte (?), men med riste imellem burde det ikke blive et problem.
Fliser kan fejes og ristene kan tages og så der kan "muges ud" nede i
kanalen. Aquadræn kan også tilsluttes et rugulært dræn, men det bliver
sikkert fyldt op efterhånden, så dén løsning vil jeg ikke vælge hjemme.

Men dette er spontant - og ikke videre gennemtænkt.

/kim

Fra : Liz B.

Dato : 22-11-04 11:34

"Kim Rasmussen"
> [...]
> kanalen. Aquadræn kan også tilsluttes et rugulært dræn, men det bliver
> sikkert fyldt op efterhånden, så dén løsning vil jeg ikke vælge hjemme.

Hej Kim,
Jeg kender en som byggede deres stald om - de brugte drænriste som du
omtaler - og fortrudte bittert - det virket bare ikke, så der var
oversvømmelse hele tiden. Møg og halm, mudder og sand, blokerede risten og
kanalen. Hvordan ville det så være udenfor? Bedre at skrabe mudderet væk og
så bruge noget der duer, fx sten, stabilgrus, beton.

Liz

Fra : Anet

Dato : 22-11-04 12:03

> "Kim Rasmussen"

(klip)

En tanke der slog mig da jeg læste dit indlæg. Du går lidt baglæns nu i
forhold til dyrevelfærden. For der tager man netop riste væk og giver mere
strøelse også selv om det er mere besværligt at holde rent. Jeg ville
absolut ikke gøre som du foreslår. Vi har lagt noget betongrus uden for
indgangen og det suplerer vi så op igen og igen men det er nemt og billigt.
Og så en gang eller to om året tager vi vores minigraver og muger løsdriften
med den. Der vil altid være noget mudder hvor der er heste i løsdrift men
man kan nemt begrænse det. Og så er der det at betongrus og vand ikke så let
giver muk på hestenes ben som jord og vand gør. For jord og vand binder sig
fast på hestens ben og det andet stryger nemt af igen.

--
Hilsen

Annette

Fra : Marlene

Dato : 22-11-04 13:57

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

Vi har lagt noget betongrus uden for
> indgangen og det suplerer vi så op igen og igen men det er nemt og
billigt.

Snip

Jeg har tænkt på det samme (vi har det på vor private grusvej, og det er
utroligt stabilt), men har så tænkt, at gruset/betonstykkerne nok ville gå
op i hovene. Men det sker måske ikke? Har du været ude for det?

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-11-04 12:35

Kim Rasmussen wrote:
> [...]
> problemet? Hvad sker der, når flisen bliver til muld og hvad med det, der

Jeg tror heller ikke at flis nødvendigvis er den idelle løsning. Det
bliver også glat i regnvejr.

> Den idé, der til taler mig mest, må være fliser med mellemrum af f.eks.
> aquadræn (en slags riste, der benyttes til bl.a. indkørsler.

Den kan jeg tilslutte mig.

Indtil videre er vores mest effektive våben i krigen mod mudderet fliser
lagt som stier, som hestene af sig selv bruger.

Vi har også drænet jordfoldene osv., men det har en meget begrænset
effekt, da hestene mudrer overfladen op på 14 dage. Derefter kan vandet
kun ret dårligt trænge igennem overfladen.

Større flisearealer skal selvfølgelig drænes (eller skråne), som du nævnt.

> Fliser kan
> blive glatte (?),

Jeg tror ikke det er noget problem. Vi har f.eks. vores den ene flok
gående på et større areal med støbt betonbund. Det er ikke voldsomt
glat, men selvfølgelig lidt mere glat end mudder man synker 10 cm. ned i.

> [...]
> kanalen. Aquadræn kan også tilsluttes et rugulært dræn, men det bliver
> sikkert fyldt op efterhånden, så dén løsning vil jeg ikke vælge hjemme.

Det tror jeg godt man kunne, f.eks. med en passende bund af fibertex og
evt. sand. Det skal selvfølgelig passes for at blive ved med at dræne.

-dennis