Tegninger over staldinventar søges
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-04 14:37

Hej NG.

Da vi endelig har fået vores egen landejendom skal der jo laves bokse i
stalden.
Derfor tænkte jeg at jeg ville se om man kunne svejse nogle
staldinventarelementer selv.

Jeg er en habil svejser (CO2) og kan få galvaniseret det svejste til rimelig
pris.

Er der nogen der har nogle tegninger som man kan bruge til at lave det efter
?

XPOST: dk.fritid.dyr.hest, dk.marked.privat.dyr.hest (da der jo også er et
element af efterlysning)

FUT: dk.fritid.dyr.hest (da jeg tror det bliver til en god diskussion om
hvordan sådan noget skal se ud / fungere)

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-10-04 16:29

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Da vi endelig har fået vores egen landejendom skal der jo laves bokse
> i stalden. Derfor tænkte jeg at jeg ville se om man kunne svejse
> nogle staldinventarelementer selv.

Jeg går også med tanker om at lave nyt staldinventar til vores løsdrift
(ihvertfald den ene af to i første omgang).

Jeg har ikke nogen konkrete planer, men jeg forestiller mig at lave et
forværk med lodrette bjælker.

Det hele skulle laves i 2-tommer jernrør, og svejses sammen med en over-
og en underligger. Til sidst skulle det boltes i gulv og loft med en
halv meter "hul" over og under forværket.

Er der nogen der har erfaring med hvad den bedste afstand er mellem
lodrette rør, som skal holde hestene (og føl) inde, men lade dem æde ud
igennem?

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-04 12:06

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Jeg går også med tanker om at lave nyt staldinventar til vores løsdrift
> (ihvertfald den ene af to i første omgang).

Jeg vil gerne lave noget lign.:

http://www.staldinventar.dk/heste-2.htm

> Jeg har ikke nogen konkrete planer, men jeg forestiller mig at lave et
> forværk med lodrette bjælker.

Eller de træplader som bruges til trailere ?

Her er specs på dem ovenfor:

http://www.staldinventar.dk/specifik-hest-2.htm

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-10-04 13:55

Christian B. Andresen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Jeg vil gerne lave noget lign.:
>
> http://www.staldinventar.dk/heste-2.htm

Ja, det ser også godt ud. Men det vil ikke kunne bruges i vores situation.

> Eller de træplader som bruges til trailere ?

Det skal være tremmer, idet hestene skal fodres på ydersiden. Derfor
skal jeg have fundet det rigtige mål, som en hest kan spise igennem, men
ikke gå igennem.

Tak, men ikke aktuelt.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-10-04 23:27

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> pris.
>
> Er der nogen der har nogle tegninger som man kan bruge til at lave det efter

nej men, sørg for at lave plads til at komme ind med en bobcat.

Mine forældre har lige bygget en ny stald i en hal her sidste år,
og de har brugt plastikbrædder, hvilket skulle have den fordel at
de ikke rådner. De er lavet lige som andre brædder med not og fer,
og er meget lette at samle.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-04 08:56

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> nej men, sørg for at lave plads til at komme ind med en bobcat.

I bokssen ?
Der bliver skydedøre i ca. 1,2 m bredde.

> [...]
> og de har brugt plastikbrædder, hvilket skulle have den fordel at
> de ikke rådner. De er lavet lige som andre brædder med not og fer,

Hvor køber man dem og hvad koster de ?

Jeg havde tænkt mig at bruge de samme krydsfinér plader som bruges i
trailere og hestetrailere.

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-10-04 11:33

Christian B. Andresen wrote:

> I bokssen ? Der bliver skydedøre i ca. 1,2 m bredde.

Det er også rigeligt. Ihvertfald til de ikke-allerstørste minilæssere.
Vi bruger en åbning på ca. én meter til at muge ud i den ene løsdrift.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-04 10:59

> Det er også rigeligt. Ihvertfald til de ikke-allerstørste minilæssere.
> Vi bruger en åbning på ca. én meter til at muge ud i den ene løsdrift.

Nu får vi højest 4 bokse så det kan vist klares med fork og trillebør

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-10-04 12:10

Christian B. Andresen wrote:

> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> rimelig

> efter

> I bokssen ?
> Der bliver skydedøre i ca. 1,2 m bredde.

også på gangen uden for så den kan komme ind.

Jeg skal lige spørge far.

JonB

Fra : Anna Rasmussen

Dato : 15-10-04 11:24

> Er der nogen der har nogle tegninger som man kan bruge til at lave det
> efter
> ?

På dette link kan du downloade en større afhandling om de danske
anbefalinger til indretning af hestestalde:
http://web.agrsci.dk/djfpublikation/index.asp?action=show&id=627
Den er dog ret stor at downloade (8Mb)

Den er skrevet af de danske forskere der arbejder mest med heste velfærd og
adfærd. Den er særdeles omfattende og omhandler både selve indretning og
ventilation og en hel del om hvorfor de anbefaler som de gør.

Hilsner
Anna

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-04 11:29

"Anna Rasmussen" <annaras@dsr.kvl.dk> wrote in message

> [...]
> adfærd. Den er særdeles omfattende og omhandler både selve indretning og
> ventilation og en hel del om hvorfor de anbefaler som de gør.

Det er meget fint, men det jeg søger er mere hen af hvordan skal siderne
helt specifikt se ud, tekniske tegninger om dimensioner etc.

Men ellers tak

--
mvh/rg. Christian
Jeg bruger