Fra : NYK.M.Unlock

Dato : 10-10-04 11:41

Fra: "NYK.M.Unlock" <97710050@post.tele.dk>
Emne: Re: Ang at ride på off vej
Dato: 10. oktober 2004 01:16

Fra : Anet

Dato : 10-10-04 13:18

(klip)

Hun skal ride lige som bilerne kører. Altså i højre side af vejen. Desuden
er der påbud lyger og reflekser og man skal række armen ud osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : NYK.M.Unlock

Dato : 10-10-04 14:15

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (klip)
>
> Hun skal ride lige som bilerne kører. Altså i højre side af vejen. Desuden
> er der påbud lyger og reflekser og man skal række armen ud osv.

'''''er der ikke noget med alder og lignende eller må alle ride uden hensyn
til alder

hilsen Brian

Fra : Anet

Dato : 12-10-04 21:45

"NYK.M.Unlock" <97710050@post.tele.dk> skrev i en meddelelse > '''''er der
ikke noget med alder og lignende eller må alle ride uden hensyn
> til alder

(klip)

Det har jeg aldrig hørt noget om. Min datter har da redet ture alene siden
hun var 9 år på sin arabervallak.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : ST

Dato : 10-10-04 14:58

Der var i hvertfald tidligere været en miminumsalder, hvis man red alene,
prøv at checke med dit forsikringsselskab og hos det lokale politi.
mvh Susanne

Fra : Dorte & Michael

Dato : 12-10-04 14:30

Prøv Hestens Værn........
M.v.h.
Dorte.

Fra : Liz B.

Dato : 13-10-04 08:27

I det sidste nummer af Månedsmagasinet Hest kan du læse alt om sikkert
ridning i trafikken. Bla. siges:

Lovligt: at ride uden sikkerhedshjelm, at ride uden sikkerhedsvest, at ryge
mens man rider!

Ulovlig: at tale i mobiltelefon mens man rider, at ride i venstre side af
vejen, at ride i beruset tilstand, at ride uden reflekser og lygte, når det
er mørkt.

Endvidere siger Gentofte Politi at børn anses som modne til at cykel alene i
trafikken når de er 11-12 år gamle.
De anbefaler at forældre tidligst slipper deres børn løs i trafikken alene
og på hesteryg, når de er 13-14 år gamle.
(Heste er levende væsener med uforudseelige reaktioner, kontra den død cykel
ungerne selv kontrollere)
Håber at du kan brug ovenstående.

Hilsen Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-10-04 18:36

> Ulovlig: at tale i mobiltelefon mens man rider

[klippeklippeklip]

Gælder det så også hvis man har håndfri? Jeg plejer selv at stikke mobilen
op under øreklappen på min ridehjelm - VUPTI - håndfri på hesteryg.

Mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-10-04 18:52

On Wed, 13 Oct 2004 19:36:10 +0200 Trond Øyvind Hermansen wrote:

> [klippeklippeklip]
>
> Gælder det så også hvis man har håndfri? Jeg plejer selv at stikke mobilen
> op under øreklappen på min ridehjelm - VUPTI - håndfri på hesteryg.

Så vidt jeg ved betyder håndfri i lovmæssig forstand fastmonteret. Den
skal altså sættes fast på hesten og ikke rytteren.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Liz B.

Dato : 13-10-04 20:14

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

> [klippeklippeklip]
>
> Gælder det så også hvis man har håndfri? Jeg plejer selv at stikke mobilen
> op under øreklappen på min ridehjelm - VUPTI - håndfri på hesteryg.

GG - ellers aner jeg det ikke!

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 09:44

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> De anbefaler at forældre tidligst slipper deres børn løs i trafikken alene
> og på hesteryg, når de er 13-14 år gamle.

Jeg var ca. 12 år, da jeg var på ridetur, med en veninde.
Jeg red bagved hende. Hendes pony gik op på en lille skrænt ( forhøjning i
rabatten ), jeg fulgte bagefter.

Hendes pony blev pludselig forskrækket og lavede et kæmpe bukkespring. Hun
blev kastet af med hovedet først, ned på asfalten.
Jeg løb hen for, at hjælpe hende og kunne se, at hun måtte have fået en
hjernerystelse, da hun var meget forvirret og talte usammenhængende.

Jeg turde ikke tage hendes ridehjelm af, som hun heldigvis havde på. Jeg fik
hende til, at sidde ned og så kom der heldigvis en bil forbi, som jeg fik
stoppet.

Hun var indlagt i nogle dage, med en meget alvorlig hjernerystelse, men hun
kom sig heldigvis igen.
Det var gået meget værre, hvis hun ikke havde haft ridehjelm på.

Jeg vil nok foretrække, at børn ikke red alene, men helst to og to sammen.
Heldigvis kan man give børnene en mobil med i dag, hvis der skulle ske
noget. Det giver da en form for sikkerhed.
Det vil dog ikke have hjulpet min veninde, hvis hun havde været alene afsted
dengang....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-10-04 10:53

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Heldigvis kan man give børnene en mobil med i dag, hvis der skulle ske
> noget. Det giver da en form for sikkerhed.

Dét er også grunden til at jeg altid har min mobil med når jeg er ude at
ride. Så skal man bare huske, at man ikke må tale i den, medmindre den er
fastmonteret på hesten...

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 11:18

> Dét er også grunden til at jeg altid har min mobil med når jeg er ude at
> ride. Så skal man bare huske, at man ikke må tale i den, medmindre den er
> fastmonteret på hesten...

Ja, det kunne jeg se.
Det giver jo et helt nyt marked, for mobilproducenterne. Sadel eller
hovedtøj, med indbygget mobil...
Nytter bare ikke så meget, hvis man skvatter af og hesten smutter med
mobilos

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : karsten & Pia

Dato : 14-10-04 11:39

"> Nytter bare ikke så meget, hvis man skvatter af og hesten smutter med
> mobilos

Så kan man da finde en anden telefon og ringe og spørge hesten om den ikke
kunne komme tilbage og hente en.......(stort smil)........ nej det kan være
farligt at ride alene, og jeg vil da også mene børn under 14 skal have
følgeskab. Og ridehjelm må være påkrævet. Hvad voksne gør, må de selv om.

MVH Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-10-04 12:19

> [...]

> ride. Så skal man bare huske, at man ikke må tale i den, medmindre den er

gælder det ikke kun hvis hesten er i bevægelse? Jeg mener
det er jo ikke ulovligt at holde stille i en bil og tale
i telefon.

JonB

Fra : Tjinca

Dato : 14-10-04 13:43

I øvrigt en lidt mærkelig lov den med mobiltelefonen. Jeg mener, det er vel
ikke forbudt at slippe tøjlerne mens man rider? og er det vel heller ikke
ved lov påbudt at ride med hovedtøj i det hele taget (jeg yndede da som
barn, at ride en gammel vallak med kun en læderrem om halsen), så det er
måske lidt ironisk at man ikke må tale i mobil på en hest.

Tjinca

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-10-04 15:09

Tjinca wrote:
> I øvrigt en lidt mærkelig lov den med mobiltelefonen. Jeg mener, det
> er vel ikke forbudt at slippe tøjlerne mens man rider?

Hvis man er 110% sikker på at det ikke er "uforsvarligt", altså at man
kan styre hesten. Det beskrives så vidt jeg husker i lovteksten som den
klassiske "man må ikke være til unødig fare og ulempe for andre...".

> [...]
> yndede da som barn, at ride en gammel vallak med kun en læderrem om
> halsen), så det er måske lidt ironisk at man ikke må tale i mobil på

Det er vel det samme, vil jeg tro.

Man skal være istand til at føre sit "køretøj" sikkert. Det er så
besluttet centralt, at det er man ikke når man snakker i mobiltelefon.

Det med at hænderne ikke er fri er en lidt spøjs begrundelse, idet det
ikke, mig bekendt, er besluttet centralt at det er ulovligt f.eks. at
spise et æble mens man kører bil. Det med koncentrationen, derimod...

-dennis

Fra : ST

Dato : 14-10-04 23:28

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke, mig bekendt, er besluttet centralt at det er ulovligt f.eks. at
> spise et æble mens man kører bil. Det med koncentrationen, derimod...

Den med håndfri - manglende tøjler i hænder- så må rytteren på
gardehusarernes paukehest da have et problem!!
Susanne

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 15-10-04 21:53

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

[klippe-klippe]

> Man skal være istand til at føre sit "køretøj" sikkert. Det er så
> besluttet centralt, at det er man ikke når man snakker i mobiltelefon.

- men som det ser ud i dag , er det vist ikke mange, som tager sig meget af
loven om ikke at tale i mobil når man kører.

Så kan man argumentere lidt med, at det måske er en kende farligere at miste
koncentrationen når man er en stresset forretningsmand, som kører en bil med
130 eller mere i timen end når man skridter roligt afsted på sin hest.

Det ER ret sjældent man ser ryttere i galop på en trafikeret vej med en
mobil klistret til øret og kaffekruset fra Hydro-Texaco hængt på sadlen,
ikke...?

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-10-04 10:27

> [...]
>
> - men som det ser ud i dag , er det vist ikke mange, som tager sig
> meget af loven om ikke at tale i mobil når man kører.

Strisserne gør engang i mellem :)

> [...]
> at miste koncentrationen når man er en stresset forretningsmand, som
> kører en bil med 130 eller mere i timen end når man skridter roligt

Med mindre hesten hoppe ud foran en forretningsmand der kører 130 km/t.
En hest slår hårdt.

> Det ER ret sjældent man ser ryttere i galop på en trafikeret vej med
> en mobil klistret til øret og kaffekruset fra Hydro-Texaco hængt på
> sadlen, ikke...?

Jo, sørgeligt men sandt. Det ville da være et opkvikkende syn. Selvom
det sikkert er svært at føre en telefonsamtale i galop - har aldrig
prøvet :)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 14-10-04 20:55

> [...]
> ride. Så skal man bare huske, at man ikke må tale i den, medmindre den er

(klip)

Jeg har også altid min mobil med mig ude at ride. Her i foråret var jeg
afsted på vores ene hest og den anden hest gik som håndhest. Jeg skridtede,
travede og galoperede som vanligt med dem. Men der var så lige det, at de
kendte galopstien og for enden af den skal man lave først et skarpt venstre
sving og så et skarpt højresving rundt om en lade og ind igennem en gårds
staldbygning og to halmlader. Og så selvfølgelig kom håndhesten lidt for
langt frem i galoppen, og så satte hun bare afsted, og den jeg red på
fulgte med, og jeg siger Jer, at det er vildt ubehageligt, at sidde på en
hest der løber løbsk og med en håndhest ved siden af der løber lige så
løbsk. Jeg tænkte hurtigt, at hvis jeg skulle overleve de to sving på
brosten rundt om laden, så galdt det vist om at få sluppet min håndhest. Der
var ingen steder jeg kunne dreje den anden hest rundt, så jeg hev ham alt
hvad jeg kunne fra side til side og 4 meter før laden stoppede han op. Den
anden hest var kommet igennem svingene og satte kursen hjemad i fri trav.
Jeg skyndte mig at hoppe af hesten, og få ringet op til min søn på 13 år som
jeg vidste var hjemme på vores egen gård om at han skulle løbe ned på den
store vej og stoppe bilerne så Freyja ikke blev kørt ned. Og jeg skyndte mig
op på hesten igen og red hjemad. Jeg kunne se det hele hjem til min
gård.....min søn der kom løbende og stoppede alle biler og Freyja der kom
susende i fri trav over vejen.....puh....jeg behøver vist ikke fortælle, at
jeg aldrig siden har redet med håndhest afsted ud på tur......Jeg var bare
så lykkelig for at min dreng nåede og magtede at få stoppet trafikken, og
der ikke skete min hest noget. Det var fordi at mobilos var med at jeg kunne
redde det hele da det hele foregik midt i myldretiden hvor især
lastbiltrafikken er heftig der.

--
~ Hilsen
Annette ~