Grimer
Fra : Kim S

Dato : 06-10-04 11:37

Vi har p.t. en diskussion i stalden om, hvorvidt heste skal/bør
have grimerne på i boxen om natten eller ej.
De der er imod, argumenterer bl.a. med risiko for hængning, ben fast
i grimen m.m.
De der er for, argumenterer bl.a. med at det er nemmere at få en hest
ud af stalden i tilfælde af brand, hvis grimen er på.
Begge argumenter er jo forståelige, men hvad vil være det korrekte ?
Hvad mener i ?

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-04 12:09

"Kim S" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud af stalden i tilfælde af brand, hvis grimen er på.
> Begge argumenter er jo forståelige, men hvad vil være det korrekte ?

Hej Kim

Vi har kun grimer på hestene når vi har dem under opsadling, i trailer og
når vi har hovsmed/dyrlæge.

Det med opsadling må jeg indrømme faktisk irriterer mig, og vi træner
flittigt på også at undgå den der.

I boks og på fold - ingen grime, til gengæld er de opdraget til, at vi bare
kan smide et stykke tov om nakken på dem når vi skal trække dem fra det ene
til det andet.

Principielt bryder jeg mig ikke om at de har grime på når de ikke er under
opsyn. Der er en potentiel risiko for at de kan hænge fast.

Desuden er der jo også faren for heste mishandling når de er på fold, og det
er jo ikke nødvendigt at gøre det nemmere for psykopaten end højst
nødvendigt!!

Risikoen for at de ikke kan komme ud i tilfælde af brand tjaah argumentet er
vel rigtigt, men risikoen er efter min mening minimal.

Hilsen John

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 06-10-04 12:37

Kim S wrote:
> [...]
> i tilfælde af brand, hvis grimen er på. Begge argumenter er jo
> forståelige, men hvad vil være det korrekte ? Hvad mener i ?

Vi bruger halsremme, som vel er en slags mellemting. De sidder så de for
det meste bliver på, men hestene kan trække dem af, hvis de går i panik.

Vi binder op to gange om dagen når vi fodrer, så derfor er det praktisk
ikke at skulle give alle hestene grimer eller halsremme på hver gang.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-04 12:45

"Kim S" <No@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ud af stalden i tilfælde af brand, hvis grimen er på.
> Begge argumenter er jo forståelige, men hvad vil være det korrekte ?

Jeg mener at de skal have grime af, risikoen er større for at de hænger fast
end at stalden brænder.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Kim S

Dato : 06-10-04 13:07

En meget pudsig ting:
i betragtning af, at 85% af ridefolket er kvinder, er det
sjovt, at de første 3 svar på mit indlæg er fra mænd

Takker foreløbig for synspunkterne...

Mvh, Kim

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-10-04 13:13

On Wed, 6 Oct 2004 14:07:10 +0200 Kim S wrote:

> En meget pudsig ting:
> i betragtning af, at 85% af ridefolket er kvinder, er det
> sjovt, at de første 3 svar på mit indlæg er fra mænd

Det har nok noget at gøre med at størstedelen af usenet's brugere er
mænd.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-04 13:44

"Kim S" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4163dff9$0$174

> i betragtning af, at 85% af ridefolket er kvinder, er det
> sjovt, at de første 3 svar på mit indlæg er fra mænd

Det er vel fordi vi er kvikkere end kvinderne LOL

John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-04 13:48

> En meget pudsig ting:
> i betragtning af, at 85% af ridefolket er kvinder, er det
> sjovt, at de første 3 svar på mit indlæg er fra mænd

Kvinderne er ude og rense bokse ud...................spøg til side.

> Takker foreløbig for synspunkterne...

Selv tak.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Berit Nielsen

Dato : 06-10-04 19:00

> [...]
> ud af stalden i tilfælde af brand, hvis grimen er på.
> Begge argumenter er jo forståelige, men hvad vil være det korrekte ?

Jeg har ikke grimer på mine heste hverken på stald eller fold
Tør ikke løbe nogen risiko for at hesten kommer til skade.
De kan så let få en hov ind i grimen/ halsremmen,
eller komme til at hænge fast i en ganske ubetydelig ting som altid har
været i boksen.
Og på folden ja der, skal jeg i dag være sikker på at ingen bare henter mine
heste.
Og så igen samme sikkerhedsgrunde, som i boksen.
Skulle der opstå brand, vil jeg også benytte den med reb om halsen,
det er sikkert gankse usandsynligt at man kan få fat i hestens grime
alligevel hvis flammerne raser i stalden.

Hilsen Berit
http://www.ox-arabere.dk

Fra : Heidi Falch

Dato : 06-10-04 20:22

On Wed, 6 Oct 2004 12:36:46 +0200, "Kim S" <No@mail.dk> wrote:

<snip argumenter for og imod grime på>

>Begge argumenter er jo forståelige, men hvad vil være det korrekte ?
>Hvad mener i ?

Min har ikke grime på - hverken på fold eller i boksen. Dette er egt.
primært fordi dyret har en eminent evne til at få sig viklet ud af
grimen uanset næesten hvor stramt man spænder den + hun nemt kan tages
med et reb om halsen eller en hånd under hagen og fat i skægget.

Med den psykopat der så render rundt i disse tider vil jeg slet ikke
have grime på hende ude, da jeg ikke har tænkt mig at gøre det nemmere
for ham, hvis han skal have fat i hende.

--
Knus

Trolden

Fra : Louise

Dato : 07-10-04 18:40

Mine har hverken grime på på fold eller i boksen. Dels fordi de
risikerer at hænge fast og dels fordi jeg simpelthen synes det må være
mest behageligt for dem.

Louise (som vist nok er pylret og som lige fik tid til at skrive et
indlæg mellem udmugningen og madlavningen)

Fra : Malene P

Dato : 08-10-04 06:20

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Louise (som vist nok er pylret og som lige fik tid til at skrive et
> indlæg mellem udmugningen og madlavningen)

Ét???????

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 08-10-04 14:24

(klip alt væk)

Jeg har for mange år siden taget en beslutning om at mine heste aldrig har
grime på når de er uden for mit synsfelt.
Det jeg referer til nu da var jeg vel ca. 14-15 år gammel. Jeg havde min
pony stående på et ridecenter, hvor der var både privatheste og
rideskoleheste. Der var en privathest som stod opstaldet der, og som var
lidt på opdragelse også, da ejeren ikke helt havde styr på det med, at
opdrage og ride en hest så godt. Jeg kan huske, at vi kom ud i stalden en
mandag morgen. Jeg skulle først møde kl. 11.00 i skolen, og fik så altid
dressurundervisning om morgenen. Vi fandt Belle stående i spiltov og med det
ene bagben over kæden den var bundet i. Der havde den stået i mange timer.
Vi knoklede med at få hesten fri, og fik den ud af spiltovet og ud på den
store brede staldgang. Men Ak....hesten kunne ikke bære sit eget hoved pga.
at den havde stået sådan længe. Dyrlægen kom, og der var kun en vej. Jeg kan
endnu huske skuddet da den blev slagtet, og at den blev slæbt ud i en wire
af deres bobcat som normalt blev brugt til at muge bokse med. Og vi havde et
værre arbejde med at få alt det blod søbet op, og strøet grus ud over
staldgangen. Jeg glemmer det aldrig, og derfor går mine heste aldrig med
grime hverken i stalden eller på folden.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 08-10-04 20:59

Hvordan kan det være, at min hoppe ændre karakteren fuldstændig når jeg
tager hendes grime af? Fra at være sød og omgængelig, til at give udtryk
for, at hun ikke gider have noget med mig at gøre. Det ville hun alligevel,
bare det, at ørene ligger helt tilbage. Som om hun siger: Tør hun rør med
mig når jeg ser sådan ud? Hun bider aldrig, bare ser så sur ude. Og
selvfølelig vil jeg røre med hende - altid, selvom hun ser så sur ude. Så
det nytter ikke noget. Friheden?
Ellers har hun grime på det mest af tiden, da hun er føreren i gruppen, og
hvis jeg tager hende følger de andre altid med - nemt. I stalden er den
fjernet. Hun er ikke meget for at blev fanget uden grime på marken - og
hvis nu de kom over til naboen.................!!
Normalt behover jeg kun at pifte ret højt så kommer de løbende, men hvis nu
de brud ud af marken................!! Man ved jo aldrig.

Fra : Iben Holst

Dato : 16-10-04 15:50

Mine står stadig ude i døgndrift og de har ikke grime på, når de går på
folden som ligger 20 meter fra stuehuset. Det er den fold de går mest på og
derfor går de mest uden grimer....
Men når de går de folde som ligger på den anden side og et stykke væk fra
gården, har de grimer på, i tilfældet de skulle smutte ud af folden.
Egentlig kunne de godt bruge halsremme, men hvis det er andre end mig selv
som fanger dem, så er det ikke så nemt at håndtere dem, som med en grime.

Når de skal ind om natten, har jeg denne vinter desværre kun spiltove til
dem og der får de halsremme på.

Fra : Line C.P.

Dato : 15-11-04 11:13

Hei, Kim.

Her i Norge skjedde det en stygg ulykke med hest som stod med grime på stall
for ikke lenge siden.
Hesten festet sin hov i grimen, og stod hele natten og kjempet for å komme
løs. Den hadde falt og kom ikke opp igjen da den ble funnet om morgenen.
Veterinæren ble tilkalt da hesten ikke kom på bena igjen, men den døde av
overanstrengelse etter noen timer.

Late mennesker bruker brann som argument for å ha grime på. De sparer ett
minutt om morgenen ved å slippe å sette den på. Hestens velvære og sikkerhet
MÅ komme foran slik latskap!

Mine hester bruker sjelden grime i det hele tatt. De går løs ut av stallen
og ned til folden, og løs inn igjen. Jeg bruker heller aldri grime ved
oppsadling eller lignende. Kun ved smed eller veterinærbesøk.
Og ved en og annet leietur i skogen...

Mvh Line, Norge.