Hvad vejer et frieserføl på 7 mdr.?
Fra : Jacob Madsen

Dato : 25-09-04 06:18

Min kone har købt et frieserføl. som skal hentes her i slutningen af
oktober. I alt skal vi have 2 stk i traileren. Det andet frieserføl er 6 mdr
på dette tidspunkt.
Problemet er trailervægten - egenvægten er 500 kg, så de to føl må max. veje
450 kg til sammen, idet det samlede vogntogs totalvægt ellers passerer 3500
kg (VW Caravelle + Trailer)

Det er mig der skal køre og jeg vil gerne sikre mig, at der ikke er overlæs,
da det bliver en lang tur. Alternativet er at sige nej til at transportere
føl nr. 2.

Med hvad hulen vejer et føl i den alder (7 mdr. på transporttidspunktet=

Jacob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-09-04 07:59

Jacob Madsen wrote:
> [...]
> føl nr. 2.
>
> Med hvad hulen vejer et føl i den alder (7 mdr. på transporttidspunktet=

de vejer nok for meget. Spørg dem der har føllene nu. Sammenlign
evt. med pony'er af samme højde/bredde.

Du kunne jo også erhverve et trailer kort, eller bruge en anden
bil.

JonB

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 08:18

Jacob Madsen telepaterede følgende til sin PC:

> [...]
> max. veje 450 kg til sammen, idet det samlede vogntogs totalvægt
> ellers passerer 3500 kg (VW Caravelle + Trailer)

Du blander 2 ting sammen. Den faktiske vægt har INTET med B/E kørekort at
gøre...
Den faktiske vægt har kun noget med overlæs at gøre.

Prøv at indtaste oplysningerne her:
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm

Som jeg læser det er bilens totalvægt på 2.550 kg (3.500 - 500 - 450).
Hvis du skal køre med en trailer efter denne skal enten traileren have en
totalvægt på maks. 950 kg eller bilen må maks. trække 950 kg med bremser jf.
bilens reg. attest.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Anet

Dato : 25-09-04 10:07

meddelelse news:41551b93$0$46882$14726298@news.sunsite.dk...
> Jacob Madsen telepaterede følgende til sin PC:

(klip)

Ja, egenvægten på traileren kan meget vel være 500 kg men oven i den
egenvægt skal du så ligge gummimåtter, for og bagbom og reservehjul,
støtteben og næsehjul. Min trailer har en egenvægt på 595 kg og når jeg har
gummimåtte, for og bag osv......så vejer den altså 800 kg. Så det ville jeg
bestemt lige tage med i beregningerne. Som jeg ser det vil du ikke kunne
have føl nr. 2 med.

Jeg plejer ved f.eks ormekur at gå ud fra følgende formler som rettesnor.

Ponyer (dvs. under 1.48 i stangmål)
Ponyens vægt = 3,25 x gjordmål i cm (målet taget lige bag forbenene rundt om
hestens mave) - 185

Heste
Hestens vægt = 6,25 x gjordmål i cm (målet taget lige baf forbenene rundt
om hestens mave) - 625

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jacob Madsen

Dato : 26-09-04 06:46

> [...]
> totalvægt på maks. 950 kg eller bilen må maks. trække 950 kg med bremser

Ja, det ved jeg alt om - det er jo derfor jeg spørger om vægten på føllene.

Jacob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-09-04 09:57

Jacob Madsen telepaterede følgende til sin PC:
> Ja, det ved jeg alt om -

Det tror jeg ikke, men så lader vi det ligge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jacob Madsen

Dato : 26-09-04 12:56

meddelelse news:41568468$0$46888$14726298@news.sunsite.dk...
> Jacob Madsen telepaterede følgende til sin PC:
>
> Det tror jeg ikke, men så lader vi det ligge...

Det gør jeg ! Men jeg ved ikke hvad et frieserføl vejer, derfor spørger jeg
om dette. Jeg har i mit indlæg ikke lagt så meget vægt på formuleringen af
spørgsmålet for såvidt angår trailer og vægt. Derfor har jeg fejlagtigt
skrevet "overlæs". Det beklager jeg dybt over for trailerproffesoren.
Jeg dropper føl nr. 2

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-09-04 21:43

Jacob Madsen telepaterede følgende til sin PC:
> Det beklager jeg dybt over for trailerproffesoren.

Kan jeg gøre for, at 95 % af alle danskere ikke kan finde ud af reglerne
mht. B/E kørekort?
Og at jeg er bland de sidste 5 %...

Beklager at jeg prøvede at hjælpe dig.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jacob Madsen

Dato : 27-09-04 04:55

meddelelse news:415729e8$0$46885$14726298@news.sunsite.dk...
> Jacob Madsen telepaterede følgende til sin PC:
>
> Kan jeg gøre for, at 95 % af alle danskere ikke kan finde ud af reglerne
> mht. B/E kørekort?
> Og at jeg er bland de sidste 5 %...

Jeg kan bedrøve dig med, at de heller ikke kender reglerne på motorkontoret
i Randers. Min kone var inde for at ændre maks. vægten for traileren, men
det kunne de ikke se nogen fornuft i, og gjorde det kun modvilligt "hvis hun
nu altså absolut ville have det sådan".

> Beklager at jeg prøvede at hjælpe dig.

Ja, det er også helt ok.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-09-04 07:40

Jacob Madsen telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg kan bedrøve dig med, at de heller ikke kender reglerne på
> motorkontoret i Randers.

Mht. de 95 %, så er politiet desværre en stor den af dem... :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Anet

Dato : 26-09-04 22:39

"Jacob Madsen" <c@tis.dk> skrev i en meddelelse news:4156ae59$0> Jeg dropper
føl nr. 2

(klip)

Det ville jeg også gøre hvis jeg var dig

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jacob Madsen

Dato : 26-09-04 06:49

> [...]
> totalvægt på maks. 950 kg eller bilen må maks. trække 950 kg med bremser

Det er jo også det jeg skriver - ved du hvad føllene vejer, så ville jeg
være mere glad for det svar.