forebyggelse af besøg af hestemishandleren
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-09-04 18:45

Formålet med denne tråd er at samle gode ideer til forebyggelse af besøg
af hestemishandleren. Disse ideer kan være samlet i kategorier så som:
sikring      gøre det sværer at komme ind til hestene
detektion      opdage når nogen går ind til hestene
genkendelse      bagefter kunne genkende hvem det var

Eksempler på ovenstående kategorier kan være:
lås         sikring
alarm      detektion
video genkendelse ( + lidt detektion, hvis man kikker)
hund      sikring + detektion

Det er svært at sikre folden, men ikke umuligt, derfor vil jeg
kort lige nævne nogle muligheder:
hund der ikke jagter hestene
alarm med usynligt laserlys der så brydes
video overvågning der bruger noget software til at detektere
at der er mennesker på folden, eller bare "ikke heste"
+ et specielt kamera der kan zoome ind til genkendelse.

Stalden er langt langt lettere at sikre, hvilket nok er derfor
at vedkommende ikke er gået der ind endnu. De fleste af os vil
helst ikke låse vores stald af hensyn til brandfaren. Eller låse
hesten inde i boksen. Tilgengæld kan man sætte en alarm op. Denne
alarm slås til når sidste mand m/k forlader stalden, og lukker,
men ikke låser døren. Skulle det ske at stalden brænder, så kan
døren sagtens åbnes, den er jo ikke låst, det eneste der så sker
er at alarmen starter, men det gør jo ikke noget, for jo flere
der kan redde hestene ud af stalden, jo bedre. Man kan jo stadig
gå ind i stalden selvom alarmen lyder.

Et sådant alarm system kan udvides med et videokamera, således
at man kan se hvem der satte alarmen igang.

Besværet ved et alarm system er at man skal slå det fra når man
går ind i stalden, eller faktisk helst før. Dette kan ske med
en nøgle, eller en kode, eller et elektronisk kort, eller...
Og alarmen skal slås til igen bagefter.

Hvad koster det så?
Man kan naturligvis købe et professionelt alarmsystem, men
i virkeligheden behøver det ikke være så dyrt. Mit bud er
at det kan gøres for under 500 kroner.
Hvis man kikker på en elektronik hjemmeside som fx. www.brinck.dk
så koster et magnet kontakt set til døre eller vinduer 25 kroner
eller 29 til skjult montering. Selve alarmen fås for 124,- eller 189,-
så skal du bruge en kasse til alarmen, samt nogle ledninger,
samt måske noget der larmer, det fås fra 79 kroner. Her skal
du nok tænke på hestene, at de ikke skal stå i alt for meget
larm, men det skal stadig larme nok til at det påkalder sig
opmærksomhed.

Hvis man ønsker det er der masser af muligheder for at udbygge
systemet, fx. med video optagelse, samt alarmering af mennesker
via sms, email, et telefon opkald, osv. Evt. kunne man få en
securitas vagt ud forbi.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-04 10:18

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message
> [...]
> sikring gøre det sværer at komme ind til hestene
> detektion opdage når nogen går ind til hestene

500 W halogen lamper som lyser ind over folden, og som tændes af sensorer
som aktiveres af personer som kommer nærmere end 1-2 m.
Desværre vil en kat eller lign. sikkert også tænde dem.

> [...]
> går ind i stalden, eller faktisk helst før. Dette kan ske med
> en nøgle, eller en kode, eller et elektronisk kort, eller...

Hvis alarmen er styret af en trådløs sender (ID brik) så udstyrer man bare
dem som lovligt så gå i stalden med en sådan, og detektorer ved dørene.

> Hvad koster det så?

Desværre alt for meget.

> [...]
> du nok tænke på hestene, at de ikke skal stå i alt for meget
> larm, men det skal stadig larme nok til at det påkalder sig

Muligt, man burde da overveje det.

> [...]
> systemet, fx. med video optagelse, samt alarmering af mennesker
> via sms, email, et telefon opkald, osv. Evt. kunne man få en

Specielt det sidste koster.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-09-04 10:50

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> som aktiveres af personer som kommer nærmere end 1-2 m.
> Desværre vil en kat eller lign. sikkert også tænde dem.

helt sikkert, derfor sætter man et infrarødt kamera op, og kører
noget software der genkender mennesker. Og er der så et menneske
tændes projektøren. Dette er dog hidtil uden for almindelige menneskers
række vidde.

> Hvis alarmen er styret af en trådløs sender (ID brik) så udstyrer man bare
> dem som lovligt så gå i stalden med en sådan, og detektorer ved dørene.

Det er smart, men det koster.

> Desværre alt for meget.

> Muligt, man burde da overveje det.

Ja, så meget koster det jo heller ikke.

> Specielt det sidste koster.

ja, men hvad er værdien af din guldklump for dig?

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-04 11:18

> Ja, så meget koster det jo heller ikke.

Det har du ret i, og det skal også undersøges.

> ja, men hvad er værdien af din guldklump for dig?

Helt rigtigt, og da vi lige har købt landejendom (ikke overtaget endnu) skal
vi da til at tænke på hvad vi skal gøre.
Jeg regner med at der skal overvågningskamera op i stalden, evt med start
hver gang døren åbnes, det er stadig idéer som skal gennemtænkes.

Men det er godt du bringer det på bane, fordi nogle kan komme med gode
løsninger som andre aldrig kunne tænke på selv.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-10-04 07:46

> [...]
> noget software der genkender mennesker. Og er der så et menneske
> tændes projektøren. Dette er dog hidtil uden for almindelige menneskers

Vi har købt det trådløse kamera som var på tilbud i Bilka til 499,-.
Jeg må sige at det er imponerende til prisen.
I totalt mørke ser billedet på skærmen ud som var det dagslys, så det bliver
spændende at få det sat op i stalden.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jynis

Dato : 28-09-04 15:06

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> systemet, fx. med video optagelse, samt alarmering af mennesker
> via sms, email, et telefon opkald, osv. Evt. kunne man få en

Jeg tror det er en ide at kontakte Peteropfinder, måske han har en billig og
nem løsning. Hans kan findes på www.peteropfinder.dk
Han kan forøvrigt heller ikke lide mennesker der ikke behandler dyr
ordtenlig.
Mvh.
--
Jytte Petersen.