Fra dyrlægevagten....til eftertanke
Fra : Liz B.

Dato : 17-09-04 21:20

Nu at hestene er ved at kom ind om natten, synes jeg at man skal være
opmærksomme på følgende:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=496/sprog=1/grp=7/menu=4/

Hilsen Liz

Fra : Louise

Dato : 19-09-04 09:40

Tjah, mine går aldrig med grime hverken på fold eller i boksen
medmindre det er en speciel hest, der ikke vil fanges, så beholder den
grimen på på fold. Men jeg gør det nu mest fordi jeg synes det må være
mest behageligt for hesten at gå uden grime.

Mht at lade dem beholde grimen på, så er der jo fordele og ulemper.
Man kan sige det er en absolut fordel hvis der skulle udbryde brand,
at hesten har grime på i stalden. Og jeg vil anse det for næsten lige
så almindeligt forekommende som at en hest hænger sig i grimen.

På fold kan det være en fordel, hvis hestene af en eller anden grund
bryder ud. Det er IKKE sjovt for nogen at skulle fange en flok løse
heste, der ikke har grimer på. Samtidig kan man jo sætte en skilt i
hestens grime, så finderen ved, hvor den hører til. Jeg har i hvert
fald hørt om flere løse heste end heste, der har hængt fast i grimen.

Men tak for linket

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-04 13:42

Ja linket var dejligt at få, altid rart en gratis dyrlæge
Jeg bruger selv en gammel flosset grime på marken, som hesten i panik kan
bryde, men som den sagtens kan føres i normalt.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-09-04 15:06

Louise wrote:
> [...]
> hestens grime, så finderen ved, hvor den hører til. Jeg har i hvert
> fald hørt om flere løse heste end heste, der har hængt fast i grimen.

Vi bruger halsremme i stedet. De har den fordel (når de ikke er for
stramme) at hesten kan trække dem af, hvis den går i panik.

Slet ikke en dum løsning. Især i betragtning af, at selvom vores hseste
går i løsdrift, binder vi dem to gange om dagen til fodring i
vinterhalvåret.

Grimer bruger vi dog i forbindelse med transport, og f.eks. nye heste i
flokken.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 07:15

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote in message
> Nu at hestene er ved at kom ind om natten, synes jeg at man skal være
> opmærksomme på følgende:
>
> http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=496/sprog=1/grp=7/menu=4/

Vores heste har altid grime på i folden, men aldrig stalden.
Det med at de har grime på i folden skyldes til dels at det sidste sted de
stod var indhegningen ikke super god, så specielt shetlandsponyen kunne
rende ud.
Nu har vi selv købt ejendom, og vil lave en ordentlig fold, så der skal de
måske også gå uden grime i folden.

Men i stalden, altid uden grime.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop