Budget
Fra : M&M

Dato : 14-09-04 18:22

Hej!

Jeg overvejer at købe egen hest.

Hvad skal jeg tage med i "prøve"-budgettet?

Hilsen Camilla

Fra : Malene P

Dato : 14-09-04 18:51

"M&M" <none@none.none> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg overvejer at købe egen hest.
>
> Hvad skal jeg tage med i "prøve"-budgettet?

Endnu en hest! Alternativt prisen for opstaldning -en hest skal IKKE gå
alene. Hertil udgifter til foder, smed, dyrlæge, udstyr til hest og rytter,
udgifter til læ, vand og . Kig lidt tilbage i gruppen -der er masser af
tråde, der handler om det samme. Se også hos dyrenes beskyttelse, hestens
værn, dansk rideforbund og på hestenet. Dit spørgsmål er relevant og derfor
ofte stillet, så start med at kigge dig omkring.

med venlig hilsen
Malene P

Fra : M&M

Dato : 14-09-04 19:04

> Endnu en hest!

øhmn... ja

Alternativt prisen for opstaldning -en hest skal IKKE gå
> alene. Hertil udgifter til foder, smed, dyrlæge, udstyr til hest og
rytter,
> udgifter til læ, vand og .

De punkter har jeg med, men efterlyser egentlig nogle cirkapriser fra
østjylland ang. vaccinationer og smed..

> [...]
derfor
> ofte stillet, så start med at kigge dig omkring.

Synes ikke google giver ret mange svar, men jeg vil bestemt bruge de sider
du skriver.

> med venlig hilsen
> Malene P

Tak for svaret Malene

Hilsen Camilla

Fra : Tjinca

Dato : 14-09-04 20:04

Så vil jeg gerne lige spørge, hvad det koster at fodre en aktiv hest, både
sommer og vinter?

Fra : Lene

Dato : 14-09-04 21:36

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så vil jeg gerne lige spørge, hvad det koster at fodre en aktiv hest, både
> sommer og vinter?

Hvor aktiv, kalder du for aktiv? Er det fuldblod vi snakker eller?

Mvh. Lene

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 14-09-04 22:02

"M&M" <none@none.none> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg overvejer at købe egen hest.
>
> Hvad skal jeg tage med i "prøve"-budgettet?

Her er mit budget for den hest jeg lånte i et år, og som stod på en
rideskole i nærheden af Århus - og føj! hvor var det egentlig dyrt, da jeg
regnede efter

Opstaldning på rideskole: 1450 kr.
smed (fire sko - smed vist af de dyrere): 900 kr. per gang - cirka hver
anden måned = 450 kr.
vaccination: ? (ikke på min regning)
undervisning: 400 kr.
buskort: 450 kr.

I alt: 2750 kr.

Hertil kom indkøb af diverse hesteting og lapning af de gamle - dækkener,
tæpper, sadel osv. Og så blev han klippet et par gange i løbet af vinteren -
jeg havde lånt en klipper, men hvis man skal købe det, tror jeg de plejer at
tage et par hundrede...

Så er der selvfølgelig dyrlægeregninger, som er variable på den træls
måde...

Nu kan det helt klart gøres billigere, hvis man ikke er efter ridehal,
undervisning osv, men det kommer jo lidt an på, hvad man vil...

mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-09-04 10:10

Tina Christoffersen wrote:

> [...]
> regnede efter
>
> Opstaldning på rideskole: 1450 kr.
> smed (fire sko - smed vist af de dyrere): 900 kr. per gang - cirka hver

hvorfor havde du sko på alle 4 ben ?

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 15-09-04 13:52

On Wed, 15 Sep 2004 11:09:31 +0200 Jon Bendtsen wrote:

> hvorfor havde du sko på alle 4 ben ?

Er det ikke normalt man har det?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-09-04 14:10

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Er det ikke normalt man har det?

næh, det plejer da kun at være forskoene.

JonB

Fra : Anet

Dato : 15-09-04 15:12

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> næh, det plejer da kun at være forskoene.

(klip)

Vores ene hest kan simpelthen ikke gå uden bagsko også. Dels fordi han blive
ømtået på baghovene også og dels fordi de slides alt for meget, og vi gider
ikke vente på at hoven vokser ud for at kunne ride tur i naturen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-09-04 17:01

Anet wrote:

> [...]
> ømtået på baghovene også og dels fordi de slides alt for meget, og vi gider
> ikke vente på at hoven vokser ud for at kunne ride tur i naturen.

okay. Der er andre muligheder end standard jernsko (der iøvrigt påvirker
venepumpen).

Tilbage lige i starten af juni måned fik min hest trådt en forsko af.
Smeden kom dagen efter, og alle var glade, indtil den trådte den anden
sko af. Inden smeden kunne komme igen så havde den ude på folden trådt
den første sko af en gang til, så nu havde den en flosset hov, og en
meget flosset hov. Smeden kunne intet gøre, der kunne ikke skoes eller
noget.

Heldigvis var hesten ikke halt, kun ømtået, så vi skridtede med den.
Lige indtil vi stødte på disse "kondisko" til heste:
   http://www.easyboot.nu/
eller evt. via
   http://www.easyboot.com/

Vi købte et par fra sverige, men da de havde ferie, og var udgået
for den størrelse jeg skulle bruge, så gik der lige en måneds tid.
Dermed fik vi dem først i august. Men de var godt nok lækre. Efter
montering så var hesten slet ikke ømået mere, og vi er mægtig glade.

Imens er hovene dog vokset ud, og smeden har kunnet beskære hesten
så den nu kan gå helt uden sko. (før stod den på spåner, nu på halm).
Derfor rider vi den så uden disse kondisko, da det er det nemmeste.

Anbefaling:
-----------
Alle bør have en der kan bruges som reserve sko skulle der ske noget
med hovene, eller de almindelige sko.

Folk bør overveje at droppe almindelige jernsko, og ride kun med disse
"kondisko", da de ikke skulle påvirke venepumpen overhovedet, og ivert-
fald slet ikke lige så meget som jernsko, der vist skulle stoppe vene-
pumpen helt.

Bemærkninger:
-------------
Kondiskoene kan fås med mordaks under, det har jeg ikke prøvet, men
gør det nok snart, og jeg prøver ivertfald til vinter, da man skulle
kunne ride på is og sne med disse sko uden klumper under hovene.

Kondiskoene skal monteres ved hver ridning, og demonteres igen. Hesten
går dermed barhovet i boksen og på folden.
Montering tager mig lige under 2 minutter pr. sko, hvilket er total
tid, dvs. fra jeg griber fat om skoen, og den strop der skal bruges
til montering. Denne sætter jeg om en rem på skoen, løfter hoven og
putter skoen på. Sætter hoven ned igen, trækker i stroppen, chekker
at skoen sidder korrekt, og træder låse mekanismen ned. (jeg har kun
prøvet på forbenene).
Demontering er meget meget nemmere, det tager mig under 15 sekunder,
fra jeg har grebet en flad skruetrækker, brugt den til at åbne lukke
mekanismen foran på skoen ved at stikke skruetrækkeren ind under, og
så gribe om begge sider. Derefter løfter jeg hoven, og stikker skrue-
trækkeren ned/op langs siden af hoven indtil den er i bund. Derefter
er det bare at vippeskruetrækkerens håndtag ud og væk fra hesten.
Derved kommer skoen af. Derefter samler man skoen op.

Lige i starten tabte jeg skoene 3 gange, alle gange hvor jeg galloperede
hurtigt. 2 gange var op af bakke, 1 gang i mudder. Efter at jeg spændte
lukke mekanismen ENDNU strammere, så har jeg ikke tabt dem igen, selvom
jeg har redet for at prøve, dvs. mudder, gallop, spring, ... De bliver
på.

Skoen sidder fuldstændig på hoven. Den skal ikke op i hårerne. Bagerst
er der en gummestrop der skal trækkes op langs hoven i bag, men ikke
op til det bløde område lige før hårerne, men den skal alligevel ret
langt op. Det er mit bud at en af grundene til tabet af skoene har været
fordi den ikke har været trukket langt nok op.

Jeg har set en tilsvarende, men formodentlig ældrer model i Heri
rideudstyr i Lynge nordvest for København. Den var vist grøn? og
så ikke ud til at være lige så god som min.

Mine har kostet 465,- SEK pr. styk, + 100,- til forsendelse,
hvilket giver en pris på ca. 700 danske for 2.
De er dog billigere at bestille fra USA, hvor de koster:
39,95$ (jeg mener jeg har set dem til 32,95$ et andet sted)

http://www.valleyvet.com/ct_detail.html?PGGUID=2e87c602-7b6a-11d5-a192-00b0d0204ae5

i følge www.x-change.dk koster 33 USD 197 DKR. Så kommer der forsendelse
oven i, hvilket er ukendt, men næppe mere end 33 USD (hvad jeg gav for
2. day priority mail med FEDEX fra USA til DK og den var der 2 dage
efter (godt nok nogle computer varer, meeeeen)). Derudover kommer der
importmoms, der er 25%, fordi usa ikke er et eu land. Samt et
fortoldnings gebyr til "postvæsnet", for administrations omkostninger
ved tolden. Du kan dog også gøre det selv. (det er muligt at der udover
importmoms er told på varen).
Alt i alt, ca. samme pris som fra Sverige.

Jeg har brugt mine i en lille måned, hvor hesten er redet hver dag,
også på skovstier bestående af små granitsten, flintesten, slagger,
og andet godt. Samt ridebaner. Jeg synes ikke de er slidt i nævne
værdig grad. Fabrikanterne skriver selv at de holder mindst 3 gange
så lang tid som jernsko, men pga. af at min hest nu kan gå uden, har
jeg valgt at spare de der 4 minutter og 30 sekunder (montering og
demontering), derfor kan jeg ikke sige noget om holdbarheden, ud over
at de ivertfald har holdt den måned jeg har brugt dem. Og så er man
ikke afhængige af at smeden ikke har tid til at komme.

Jeg har fået kommentarer fra en smed, der som forventet ikke ville
bruge dem, kun jernsko duede. Det skal han jo sige, disse sko tager
brødet ud af munden på ham, da smeden kun skal beskære hoven, og da
hesten går barhovet på fold og i boks er det meget tænkeligt at den
der slider hovene naturligt, så der slet ikke skal bruges smed?

Jeg fandt amerikansk hjemmeside fra en kvinde der havde redet
distanceridning med disse "kondisko" i alt slags terræn. Jeg mener hun
skrev at hun havde redet 10.000 miles i dem (altså, ikke i et par).

JonB
ps: jeg opdaterer nok snart min hjemmeside pony.dk og fortæller omkring
disse "kondisko"

Fra : Anet

Dato : 16-09-04 15:08

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

(klip det hele væk)

Har du vejet disse Easyboots kontra en almindelig hestesko. For også vægten
skal jo med i den samlede vurdering. Jeg har kigget lidt på billederne af
easybootsene og syntes ikke at det umiddelbart tiltaler mig at lukke en hov
inde og snøre og spænde. Normalt vil man jo gerne have en så stor og bred
hov som mulig, for jo større en flade hesten står på jo mere er der til at
give efter for.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-09-04 15:34

Anet wrote:

> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
>
> (klip det hele væk)
>
> Har du vejet disse Easyboots kontra en almindelig hestesko. For også vægten

jeg har ikke vejet dem, men umiddelbart er mit bud at de vejer ca.
det samme som jernsko. Jeg kan prøve at huske at veje en i morgen.

> skal jo med i den samlede vurdering. Jeg har kigget lidt på billederne af
> easybootsene og syntes ikke at det umiddelbart tiltaler mig at lukke en hov

Den er ikke lukket inde mere end den er lukket inde med en jernsko

> inde og snøre og spænde. Normalt vil man jo gerne have en så stor og bred
> hov som mulig, for jo større en flade hesten står på jo mere er der til at
> give efter for.

enig, men jeg kan ikke forstå hvorfor du mener at den er lukket
inde og spændt sammen? Selve skoen er jo af gummi, og wiren
sidder fra front til side, tilbage til fronten ind i armen,
til den anden side, og tilbage til fronten. Wiren kan næppe
give sig så meget som gummiet, men dele af gummien ligger i
folder på siden, så det må kunne give sig lidt.

Det bedste er naturligvis hvis hesten kan gå barhovet, men
mit bud er at hvis den ikke kan det, så er easyboot et bedre
valg end jernsko. Både med hensyn til hesten, men også økonomisk
da easyboot holder længere end jernsko (fordi easyboot
kun monteres ved ridning).

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-09-04 21:18

Anet wrote:

> [...]
> skal jo med i den samlede vurdering. Jeg har kigget lidt på billederne af

Nu har jeg vejet mine. De vejer 400 gram pr. styk, og skoene
er en size 3. (13,5 cm til 14,5 cm brede hove).
Jeg ved dog stadig ikke hvad en jernsko vejer, så hvis nogen
kan veje sådan en? (og notere størrelsen)

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-09-04 21:33

Jon Bendtsen wrote:

> Nu har jeg vejet mine. De vejer 400 gram pr. styk, og skoene
> er en size 3. (13,5 cm til 14,5 cm brede hove).
> Jeg ved dog stadig ikke hvad en jernsko vejer, så hvis nogen
> kan veje sådan en? (og notere størrelsen)

jeg fandt et site der skriver:
"En typisk jern sko med størrelse 0 vejer ca. 300 gram. En tilsvarende
støvle størrelse 0 vejer ca. 250 gram.

En typisk jern sko med størrelse 1 vejer ca. 370 gram. En tilsvarende
støvle størrelse 1 vejer ca. 330 gram."

http://www.naturhov.dk/

Der omhandler en anden slags gummisko end dem jeg har.

JonB

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 15-09-04 17:43

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> hvorfor havde du sko på alle 4 ben ?

Det ved jeg ikke - det havde han bare, så det blev han ved med

mvh. tina