Autocad 2000.
Fra : Bboss

Dato : 10-09-04 20:48

Jeg er fuldstændig ny i dette Forum, så måske er det det forkerte sted jeg
retter mit spørgsmål til.
Vi er et mindre firma i glasfiberbranchen, der disponerer over Autocad 2000,
men har ikke selv over den nødvendige "mannpower" til at udføre vores
konstruktionstegninger m.v..

Hvor finder man f.eks. en ingeniørstuderende ell. lign. der på timeløn vil
påtage sig sådanne opgaver.

Bboss@get2net.dk

Fra : GK

Dato : 11-09-04 01:47

"Bboss" <bboss@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konstruktionstegninger m.v..
>
> Hvor finder man f.eks. en ingeniørstuderende ell. lign. der på timeløn vil

Nu kan konstruktionstegninger jo være mange ting sådan teknisk set ..
kunne du ikke uddybe hvad det er du skal have tegnet og i hvilket omfang
m.h.t timer ...
Hvad er det for emner ,,, er det støbeforme./. både /.. sejlskibe eller
små/store emner i alle mulige faconer ?????
Hvad kræver du af de tegninger som skal tegnes ..hvor skal tegningerne
bruges i produktionen
Det udløser jo mange spørgsmål .. der er meget stor forskæld på at tegne
en tegning til e.k.s
en landbrugs smed der skal lave en stor port i jern.. kontra tegninger til
et formværktøj i stål til plaststøbning (sprøjtestøbning) hvor der skal
tages hensyn til fremstillings prosessen ..''
opbygningen af formen ..hvad skal CNC fræses/drejes/ gnistes./bores/slibes .
o.v.s
I hvilke række følge skal klodser /formplader/kulisser/kærnetræk femstilles
for at undgå problemer ... tolerancer /svindprocenter på materialet / o.v.s
,,

Mvh gk

---

Fra : Bboss

Dato : 12-09-04 14:02

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
femstilles
> for at undgå problemer ... tolerancer /svindprocenter på materialet /

Vi kan i nogle tilfælde af vore kunder blive bedt om, at løse en
designopgave, der medfører konstruktion af negativer til støbeforme som vi
derefter selv fremstiller i glasfiber. Tidligere blev disse negativer
fremstillet af en modelsnedker i træ, men udviklingen går mere imod at de
fræses ud på en stor fræser (Externt arbejde), men vi skal levere nogle
tegninger eller en visiualisering som kunden kan bruge i sit
beslutningsgrundlag før man siger "go" til projektet, hvorefter fræsefirmaet
er i stand til, at konvertere vore Cad 2000 tegninger til de nødvendige 3D
formater. I forhold til mange andre produktioner, er tolerancer forholdsvis
store - vi taler ikke om 1000 dele millimeter, men nærmere + - 1 - 2
millimeter.

Men i de fleste tilfælder drejer det sig ligeså meget om, at det af
konkurrencemæssige årsager fremover vil blive nødvendigt at vi erstatter
vores håndskitser af nødvendige ståldele til den lokale smed, med mere
professionelle tegninger, der kan benyttes til indhentning af tilbud både
lokalt og fra udlandet.

Vi er primært underleverandører til temmelig store danske virksomheder, og
fra dem modtager vi som regel tegning på, hvordan det enkelte emne skal se
ud, og med dimensioner og tolerencer herpå.

Både af hensyn til kunderne, og vores interne rutiner, vil vi gerne udbygge
disse tegninger til at specificere den aktuelle laminatopbygning med, hvilke
glasfibermåtter m.v. der skal benyttes i de enkelte områder, samt indlægge
kvalitetscheck i støberutinerne.

Emnernes størrelse er meget forskellige, men der er typisk tale om fra få m2
til måske knap 10 m2.

De fleste emner kræver en efterbearbejdning med enten slibning - boring af
huller, eller indstøbning af ståldele.

Mht. til timer er det næsten umuligt at sige noget nærmere om, - indtil vi
har nået vore interne mål mht. kvalitetsstyring, vil det naturligvis kræve
flest timer, og efterfølgende vil det mere blive vedligeholdelse.

MVH

Bboss@get2net.dk

Fra : Per Corell

Dato : 14-09-04 13:12

Hi

"Bboss" <bboss@get2net.dk> wrote in message news:<41446c6f$0$245$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> "GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> jeg
> 2000,

> vil

Tja, -- og hvor finder i en der har erfaringen til ikke blot at lave
det i forestiller jer, men bruger den viden pågældende forhåbentlig
har _oveni_ hvad man forventer en studerende har, til at foreslå en
relevant og bedre løsning på et aktuelt problem eller en latterlig
arbejdsgang.

> [...]
> formater. I forhold til mange andre produktioner, er tolerancer forholdsvis
> store - vi taler ikke om 1000 dele millimeter, men nærmere + - 1 - 2

Eh, ----- det er godt nok lidt af et krav ,altså at skrotte
tolerencerne ;))
Men som jeg ser jeres behov, handler det altså om visualisering ; så
må i bare passe på ikke at gøre som arkitekterne, altså lave de fine
tegninger efter hytten er bygget, fordi kan man overhovedet ikke bruge
tegningerne til noget andet end at sælge projektet. For en del år
siden havde jeg et par småbåde på en båd udstilling i tyskland og på
en stand nær ved min havde et værft fået en matematik professor til at
tegne en temmelig ordinær sejlbåd med hvad jeg fandt ud af var 2D CAD
hvor alle troede der var tale om avanceret 3D. men faktum var at hvor
jeg kunne tegne en 3D model og trykke på en knap for at få pladerne
udfoldet, havde dette firma blot fået omskrevet de tradisionelle
metoder sådan, at det havde kostet 350000 Dm. blot for tegningerne af
denne båd ----- tegningerne til en anden båd ville koste det samme
hvor jeg blot skulle tegne en ny 3D model og igen trykke på knappen.
Vi talte desværre ikke så meget sammen efter jeg havde vist ingenøren
hvordan jeg udfoldede en båd der lignede deres temmeligt meget ,- på
stedet medens de kiggede på.

> [...]
> vores håndskitser af nødvendige ståldele til den lokale smed, med mere
> professionelle tegninger, der kan benyttes til indhentning af tilbud både

Håndskitser ?

> Vi er primært underleverandører til temmelig store danske virksomheder, og
> fra dem modtager vi som regel tegning på, hvordan det enkelte emne skal se
> ud, og med dimensioner og tolerencer herpå.

Altså 2D ?

> [...]
> glasfibermåtter m.v. der skal benyttes i de enkelte områder, samt indlægge

Eh færdig skåret med en skære plotter ?

> Emnernes størrelse er meget forskellige, men der er typisk tale om fra få m2
> til måske knap 10 m2.

Jamen er panelernes styrke altid nok ---- altså er alle emner blot "æg
skaller" fordi det er hvad der kommer ud af den tradisionelle
støbeform, eller rettere ; tror du ikke at i netop er begrænset af den
teknik i jo bruger og hvor plug og form koster en bondegård ? -----
Jeg mener ,selvom det kan være svært at forestille sig kan en masse af
den dyre 3D fræsning faktisk erstattes af simpel 2D udskæring af
fundamenter til panels , mit spørgsmål er altså om i ikke netop er på
vej ind i samme blindgyde som vi ser andre steder og hvor de smarte
CAD tegninger bruges til at sælge ikke til at producere i en direct
link , fra 3D model til emne.

> De fleste emner kræver en efterbearbejdning med enten slibning - boring af
> huller, eller indstøbning af ståldele.

Jovist, men det hjælper vel hvis man kan erstatte store overflader med
f.eks. færdig støbt plader med en pæn side ?

> Mht. til timer er det næsten umuligt at sige noget nærmere om, - indtil vi
> har nået vore interne mål mht. kvalitetsstyring, vil det naturligvis kræve
> flest timer, og efterfølgende vil det mere blive vedligeholdelse.

Prøv at kigge på min gamle Cyber-Boat site der har overlevet hos Yahoo
hvor jeg efterhånden har mere end 1200 medlemmer ------ men lad nu
være med at være skråsikker og konservativ, faktisk kan jeg
argumentere for at du kan skrotte 3D fræseren de 3 ingenører og
professoren samt spare en halv bondegård i skum materiale der aligevel
skal finpudses poleres og videre bearbejdes, ved simpelthen at skabe
et sammenflettet honeycomb fundament for flader der kan fast støbes
med en pæn side ; skåret i 2D istedet for 3D .

Ideen kan bruges til mange forskellige ting og er baseret på simpel
plade materiale men kan nemt kombineres og så er der tiltrods for at
materialerne skæres 2D ,faktisk tale om temmeligt avanceret 3D. FAA
det amerikanske luftfarts tilsyn fremhæver faktisk metoden som "en
attraktiv og innovativ ny byggemetode til mindre fly typer".

Please check ;
http://groups.yahoo.com/group/Cyber-Boat/

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

P.C.