Knæproblem
Fra : Zirfelt

Dato : 07-09-04 11:16

Hej igen.
Jeg har en bette shetter på ca. 2 år. For et par måneder siden låste hans
ene bagben pludselig. Dyrlægen sagde at nogle shetter har problem med at
bagbenene kan låse, men at han vil vokse sig fra det. Vi fik det "låst op"
ved at bakke med ham. derefter var der ikke noget i 14 dage. Men nu kommer
det ret jævnligt. Og det bliver svære at få det låst op igen. Er der nogle
af jer her inde der har prøvet noget lignende? Og hvad gjorde i? Er det fair
overfor hesten at den skal leve med at den ikke kan gå rigtigt så tit?

--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Lene

Dato : 07-09-04 11:34

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
Klip.
Er der nogle
> af jer her inde der har prøvet noget lignende? Og hvad gjorde i? Er det
fair
> overfor hesten at den skal leve med at den ikke kan gå rigtigt så tit?

Jeg har set det ved en traver (unghest). Den havde stået stille i boks pga
skade, og derfor ikke fået den fornødne motion mens den voksede. Den blev
opereret og kom sig helt.
Mens det stod på virkede hesten meget besværret og forpint, - så nej, jeg
synes ikke det er fair, at en hest skal gå med sådan noget.

Mvh. Lene
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Anet

Dato : 07-09-04 13:00

> [...]
fair
> overfor hesten at den skal leve med at den ikke kan gå rigtigt så tit?

(klip)

Jeg har prøvet det med en unghest som også låste det ene bagben. Men
efterhånden som han fik motion hver dag gik det væk og nu er han efterhånden
en ældre hest og har aldrig haft problemer med det siden sin ungdom. Men jeg
ville da klart få hesten undersøgt grundigt også så den ikke skal have ondt
af det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : karsten klaaby

Dato : 07-09-04 17:22

"> > af jer her inde der har prøvet noget lignende? Og hvad gjorde i? Er det
> fair

Min veninde har også en shette-hoppe som er født med et ligenende problem,
hun fik at vide af dyrlægen at enten voksede den fra det eller også gøre den
ikke (aflivning), hoppen er nu tre år, og her det sidste år er det kun sket
en gang, hvor det som føl var oftere, ergo er den ved at vokse fra det, når
din nu er 2 og har det meget hyppigt, så ville jeg umiddelbart sige det nok
var kommet for at blive, men tag en alvorlig snak med dyrlægen.

MVH Pia

Fra : Zirfelt

Dato : 07-09-04 18:03

Tak for alle jeres svar. For tre timer siden, da jeg kiggede til ham, var
kodeleddet hævet, som om han havde vredet rundt. Efter en snak med dyrlægen,
har jeg besluttet mig til at han ikke skal leve for min skyld, ikke når det
er så slemt. I morgen tidlig bliver den trukket om bag gården og slagtet af
min mand. Han er heldigvis vant til at aflive dyr og slagte.
Jeg har derfor lige været ude og købe en bette hoppe på 1½ år.
Et snøft fra Irene

Fra : Lene

Dato : 07-09-04 18:57

> [...]
> min mand. Han er heldigvis vant til at aflive dyr og slagte.
> Jeg har derfor lige været ude og købe en bette hoppe på 1½ år.

Hvis du er ked af at miste hesten, så kan en lille ukompliseret operation
gøre det.

Mvh. Lene

Fra : Louise

Dato : 07-09-04 20:34

Jeg har hørt om det før (fortrinsvis islændere) og det siges at hvis
hesten motioneres rigeligt og helst i varieret terræn, så kan man
mindske problemet meget. Hesten skulle vist ikke have ondt, når det
sker og ofte forsvinder det med alderen.

Har du mulighed for at gøre folden mere bakket og sørge for at han har
legekammerater, så han bliver holdt i gang og ikke bare står og
hænger, så ville det nok hjælpe en del.

Ud fra hvad jeg har hørt er det ikke aflivningsgrund, men undersøg ved
en dyrlæge, der har oplevet nogle eksempler.

Louise

Fra : PiaJ

Dato : 08-09-04 07:25

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_knaeskalsfast
haeftnin.html

Der står om "lidelsen" på ovenstående link, og at det ofte kan trænes væk.

:Pia

Fra : Agelby

Dato : 08-09-04 14:13

> [...]
fair
> overfor hesten at den skal leve med at den ikke kan gå rigtigt så tit?

Hej Irene,

Min nieces unghest (5 år) har det samme (lidelsen har rent faktisk et navn -
som jeg selvfølgelig ikke kan huske på stående fod), ifølge dyrlægen er det
en helt normal lidelse hos ungheste, det kan afhjælpes ved et par kilesko
samt optræning af musklerne (bakketræning o.l.)
At Lorenzo først har fået det nu, 5 år er vist en lidt sen alder at få det
i, skyldes at han er begyndt at vokse igen efter at min niece overtog ham.

Hvis ikke det er for sent, kan du prøve at ringe til Helle på Højelse
Dyreklinik.

Venlige hilsner
Mette Agelby