Spåner +levering
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 06-09-04 16:29

Hejsa til alle

Hvad giver I for spåner?
Hvor finder jeg de billigeste og bedste i Syd og Midtjylland?
Jeg er lidt træt af at give over 70 kr for en balle spåner, som endda støver
ret meget, ved min udlejer.

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Danske Bank: "Gør det du er bedst til. Det gør vi.
Mig: "Jeg er slet ikke tryg ved en bank der gør det, JEG er bedst til.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-09-04 16:45

Pernille Lauridsen wrote:

> [...]
> Hvor finder jeg de billigeste og bedste i Syd og Midtjylland?
> Jeg er lidt træt af at give over 70 kr for en balle spåner, som endda støver

Kan du virkelig ikke bruge halm? Spåner udtører hovene, og dermed
virker venepumpen ikke så godt, og det er mere sandsynligt med sko
problemer, sågar det at du skal have sko på.
Min hest stod for mange år siden på halm, så blev den flyttet
til et sted med ridehal, og der havde de kun spåner. Resultatet
kort tid efter dette måtte hesten have sko på da den var ømtået
i skoven. Fornylig er vi fraflyttet det sted da det blev til
selvpasser. Nu står vi igen på halm, og nu kan den gå uden sko.
Jeg vil aldrig nogen sinde stå på andet end halm, og hvis hesten
ikke kan tåle halm bør der slet ikke avles på den, for at
fremavle heste der kan tåle halm.

JonB

Fra : Louise

Dato : 07-09-04 09:19

Prøv at gå ind på www.heste-nettet.dk og kig under markedspladsen. Så
lige der var en, der solgte spåner i store partier, men jeg regnede
ikke prisen efter, så det kan du jo gøre

Louise

Fra : Lene

Dato : 07-09-04 12:27

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
Klip.
hvis hesten
> ikke kan tåle halm bør der slet ikke avles på den, for at
> fremavle heste der kan tåle halm.

Holdbarheden på hesten og dens avlsværdi har intet med strøelsen at gøre.
Både halm og spåner findes i så mange kvaliteter, at man ikke kan
generalisere at det ene er bedre eller dårligere for heste i al
almindelighed. Både halm og spåner kan give problemer med støv, svamp,
hoste, allergi, sur stråle, hovbylder, kolik, osv. osv. Meget afhænger
nemlig af kvaliteten, indholdet af støv, indholdet af fugt, samt den
generelle staldpraksis fx. hvor tit og hvormeget man egentlig muger ud, hvor
tykt et lag strøelse man giver.

Lidt forenklet kan man sige sådan:
Holdbarheden er en kombination af gener, træning, pasning, mangement.
Avlsværdien afhænger i høj grad af hestens race. Er det fx. præstationsavl,
så er præstationerne det man går efter. Både hos individet og stammen.
Præstationerne ligger i generne, fremelskes af træningen, og er afhænig af
den rette heste-ejers gode pasning og mangement.

Når man så matcher hingst og hoppe, så søger man at opveje de svage sider,
styrke de stærke, og så ellers passe på ikke at parre en mus med en elefant.

Mvh. Lene
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-04 15:45

Lene wrote:

> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> Klip.
> hvis hesten

> Holdbarheden på hesten og dens avlsværdi har intet med strøelsen at gøre.

det burde den ikke, men min erfaring siger mig at strøelsen kan udtørre
hovene, og hvis de er tørrer holder de dårligere. Det med avlen var for
at fremavle en hest der bedre kan tåle spåner end de nuværende.

JonB

Fra : Lene

Dato : 07-09-04 16:00

> Lene wrote:

Klip.
> det burde den ikke, men min erfaring siger mig at strøelsen kan udtørre
> hovene, og hvis de er tørrer holder de dårligere. Det med avlen var for
> at fremavle en hest der bedre kan tåle spåner end de nuværende.

Tørre hove er mere skrøbelige.
Jeg tror de fleste seriøse avlere er pinligt bevidste om, at fire stærke ben
med gode hove er alfa og omega for en hest. Men derfra og så til at gøre det
til et avlsmål, at hestene skal kunne stå på meget tørrer spåner...... Det
tror jeg ikke vil slå igennem.

Knus Lene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-04 16:15

Lene wrote:

> [...]
> til et avlsmål, at hestene skal kunne stå på meget tørrer spåner...... Det

øv, for spåner er ellers mere praktisk, specielt inde i byen.

JonB

Fra : Lene

Dato : 07-09-04 17:06

> Lene wrote:
Klip.
> øv, for spåner er ellers mere praktisk, specielt inde i byen.

Ja, men der er da også andre alternativer, fx kan du prøve thorobed. Vi har
ikke prøvet det selv, men Stutteri M M har gode erfaringer med det.

Knus Lene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-04 20:07

Lene wrote:

> [...]
>

> Ja, men der er da også andre alternativer, fx kan du prøve thorobed. Vi har
> ikke prøvet det selv, men Stutteri M M har gode erfaringer med det.

Det lyder meget godt indtil man læser det her:
"Thorobed forebygger udvikling af ammoniak i mindst 8 uger. Dyrene står
altid helt tørt pga Thorobeds unikke sugeevne"

Hvilket jo nok også vil udtørre hovene :/

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-09-04 13:55

> [...]

> hovene, og hvis de er tørrer holder de dårligere. Det med avlen var for
> at fremavle en hest der bedre kan tåle spåner end de nuværende.

Min hest har stået på spåner i 3 år nu -uden nogen form for problemer! Vi
bruger mange spåner, vi muger hver dag, og spånerne er ALTID hvide (rene)
Skoene bliver på, ingen hosten eller noget som helst med dårligt blodomløb.
Bare en glad hest i en lækker boks

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jynis

Dato : 08-09-04 07:00

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Danske Bank: "Gør det du er bedst til. Det gør vi.
> Mig: "Jeg er slet ikke tryg ved en bank der gør det, JEG er bedst til.

Prøv at spørge om pris og kvalitet hos Dan briket i Thorning. Jeg tror
ikke det kan gøres meget biligre end 70 kr , spånernes pris plus fragt plus
moms . Hvis du selv kan hente sparer du selfølgedig fragten.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : pops2

Dato : 09-09-04 14:57

> [...]

> ikke det kan gøres meget biligre end 70 kr , spånernes pris plus fragt plus
> moms . Hvis du selv kan hente sparer du selfølgedig fragten.

Hejsa!
Jeg havde spørgsmålet oppe for nyligt - i forbindelse med kaniner,
godt nok, men alligevel - vi kan få en balle hos den lokale Andel
(Århusegnens)til 59 kroner ... det er 27 kg. Hilsen Pernille Borchmann
- ww.kaninburet.dk