Newage -- hvad er det, og hvad kan det bru~
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-09-04 10:18

Er der nogen bud på hvad begrebet "newage" dækker?

Nogen spændende links til lidt visdom og smalltalk omkring dette?

Sidder du derude med viden omkring dette, så lad os dog få en debat. Gruppen
diskuteres lukket pga manglende debat og brug af gruppen, så hold dig
endelig ikke tilbage...

God fornøjelse.

Henrik, Slagelse
"Hvad rager det dèn, som er sikker på sit,
at resten af verden er ude af trit." (Piet Hein)

Fra : Jens.

Dato : 05-09-04 04:38

Henrik Vestergaard wrote:
> Er der nogen bud på hvad begrebet "newage" dækker?

ja prøv og læs her.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.newage

--
Jens.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-09-04 10:05

Jens. skrev i <413a8a38$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> den Søndag den
5. september 2004 05:38 i gruppen dk.livssyn.newage:

> ja prøv og læs her.
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.newage

Jeg *var* bekendt med fundatsen -- postede den faktisk her i gruppen den
31.8-2004 kl. 12:14.

Det jeg søgte i gruppen var *erfaringer* og *viden* blandt folk som dyrkede
"newage"...

Henrik, Slagelse
Der lige nu browser i Linux

Fra : Jahnu

Dato : 08-09-04 02:18

On Sat, 4 Sep 2004 11:17:39 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen bud på hvad begrebet "newage" dækker?

Madam Blavatsky siges at være grundlæggeren af newage bevægelsen i
1800 et eller andet. Hun tog simpelthen en masse begreber fra Vedaerne
som karnma, reinkarnation, astrologi, yoga og meditation, kom dem op i
en stor gryde og tilsatte en god portion tarot, spiritisme, åndemaneri
samt en endnu større del af sine egne spekulationer og rørte det hele
sammen til en stor pærevælling. Senere kom der andre til som fx.
Rudolf Steiner og tillagde SINE spekulationer.

Der findes også en del danske berømtheder indenfor newage af hvilke
Martinus nok må siges at være den mest seriøse. Fælles for det meste
newage er, at man ikke skelner mellem det åndelige og det mentale, som
man gerne kalder det astrale indenfor newage. Men alt kan simpelthen
være åndeligt. selv det at have en krystal siddende på sit skrivebord
kan være åndeligt. Jeg tror ikke ikke der i dag findes nogen samlet
eller klar definition på, hvad der er newage. Newage er simpelthen
alle alternative strømninger fra hele verden.

www.iskcon.com www.krishna.dk www.harekrishna.dk
www.in2-mec.com www.krishna.com

Fra : Bhatu Peter

Dato : 08-09-04 08:22

Jahnu wrote:

> [...]
> eller klar definition på, hvad der er newage. Newage er simpelthen
> alle alternative strømninger fra hele verden.

'Berømtheder'... Min mor red også på newage-bølgen for en tid. I den periode
var et argument ofte; "Jamen, Shirley McLaine, tror på det og hun er berømt,
derfor må det hun siger jo også være rigtigt!"
Min mor er blevet klogere siden... Hun har udskiftet Shirley McLaine med
George Adamski...

--
Bhatu Peter
"May all beings be blessed with happiness..."

Fra : N/A

Dato : 11-09-04 08:31

Fra : N/A

Dato : 11-09-04 08:31

Fra : Rado

Dato : 11-09-04 08:31

On Mon, 6 Sep 2004 12:45:17 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Goddag Rado
>
>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Lige præcis. Det må vi kunne rette op på med noget ny trafik, og nye
>informationer, ikke sandt?

Nu var jeg måske lidt hurtig - egentlig er det der står i fundatsen
generelt stadig aktuelt kan jeg se efter at have læst den igennem, jeg
tror jeg fik blandet det sammen med nogle andre lidt mere dynamiske
elementer af NewAge som ligger lidt uden for det fundatsen beskriver.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein