Server-dimensionering ?
Fra : Michael

Dato : 29-08-04 22:00

Hej.

Vi er igang med et 3.-4. semester projekt på datamatiker-uddannelsen, hvor
vi er ved at lave et post-system til en større dansk fagforening.
For at få en idé om hvad det egentlig vil koste i hardware, har vi prøvet at
kigge lidt på noget ibm-hardware.
meeeen...én ting er at sammensætte sin egen private pc, rent
hardware-mæssigt, noget anden er når der skal kobles 240 brugere på, i et
lokalt netværk.
Så er det lidt svært at få en fornemmelse af hardware-kravene.
Ikke desto mindre er vi kommet frem til at vi skal bruge 2 ibm-servere der
hver skal håndterer en MS SQL Server 2000 der kører transaktions-replikering
med den anden, og samtidig virke som fil-server.
Hver ibm-server skal kunne håndterer alle 240 brugere (i tilfælde én af dem
går ned), der henter billed-filer (indskannet post) fra 1 af de 2
sql/fil-servere.
På hver af de 2 servere vil der bliver installeret en
java-server-applikationen, der bl.a. skal bruges som cache for
sql/billed-filer. På fagforeningens netværk køres også ip-telefoni.
Der indskannes ca. 500 Mb filer pr. dag fra hver lokal-afdeling der uploades
til én af sql/filserverne via java-server-applikationen.
Det væsentlige er ikke hvad mærke det er (fagforeningens it-administrator
sværger til ibm), men mere om hardwaren kan håndterer presset.
Der vil være en øget belastning et par timer om morgenen, hvor en stor del
af brugerne, henter post/billed-filer samt der indskannes post.

Vil 1 server med nedenstående konfiguration kunne håndterer 240 brugers
belastning som beskrevet?
( er en P4 2.8 Ghz nok ? nok ram? harddisk hurtig nok?)

IBM eserver xSeries 206 8482 - P4 2.8 GHz
512 MB (installeret) / 4 GB (maks.) - DDR SDRAM - ECC - 333 MHz - PC2700
RAID ( Ultra320 SCSI )

3 stk. Ekstra ram:
IBM hukommelse - 1 GB x 1 - DIMM 184-PIN - DDR
400 MHz ( PC3200 )
ECC
CL3

x stk. Harddiske :
IBM hard drive - 146.8 GB - Ultra320 SCSI
Hard drive - hot-swap
146.8 GB
Ultra320 SCSI
4.7 ms søgetid
10000 rpm

Fra : Mover

Dato : 01-09-04 19:58

"Michael" <agentmikie@cFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CL3
>
> x stk. Harddiske :
> IBM hard drive - 146.8 GB - Ultra320 SCSI

Med fare for at blive beskyldt for alt muligt synes jeg lige jeg vil spørge
om det ikke er sådanne opgaver man vill bruge en datamatiker til? Altså til
at løse opgaven ikke spørge i forskellige nyhedsgrupper? Det svare lidt til
at skrive 'blæk regning' af

Men hvorfor ikke gøre som i det virkelige liv - spørg leverandøren. I dette
tilfælde vil IBM sikkert gerne hjælpe.

Fra : Michael

Dato : 12-09-04 23:58

> [...]
til
> at løse opgaven ikke spørge i forskellige nyhedsgrupper? Det svare lidt

tjaee...vores problem er nu mere at vi mangler erfaring med at dimensionerer
servere.
Termer som "store tabeller", "meget trafik" o.s.v. er relativt svære at få
greb om, når mangler erfaring.
Jeg synes en stor tabel er en tabel med 1000 rows. Mon en MSSQL MVP med 20
års erfaring synes det samme ?
Hvad han/hun definér som en "stor tabel" er nok lidt anderledes end min.

Jeg er ikke interesseret i en "løsning der bare lige kan skrives af".
Derimod en vurdering af hvad vi selv har fundet frem til. Måske endda et par
gode råd.
Det er ulogisk, ja ligefrem dumt, at tro at fordi man har et eksamensbevis,
så er man for klog til at lytte til de folk,
der er eksperter på et givent område.
Og nu har jeg iøvrigt ikke et eksamensbevis endnu ;)

Og det skal bemærkes at selve projektet som sådan ikke skal indholde noget
om server-dimensionering/hardware,
men vi ser det som en naturlig del at opstille et forslag til hardware, for
de forskellige software-løsninger, vi opstiller, samt omkostninger i
forbindelse med disse.

> Men hvorfor ikke gøre som i det virkelige liv - spørg leverandøren. I
dette
> tilfælde vil IBM sikkert gerne hjælpe.

Ja, det er oplagt, men jeg stoler nu mere på en uafhængig vurdering.

Med venlig hilsen
Michael.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 22:55

> [...]
> vi er ved at lave et post-system til en større dansk fagforening.
> For at få en idé om hvad det egentlig vil koste i hardware, har vi prøvet

Jeres karakter afhænger nok mere af hvilke overvejelser i gør jer ved valg
af hardware, end om jeres bud på en passende server er "lige i øjet".

Så hvis i vil score point, så del opgaven op, lav nogle forudsætninger, list
de ting op i ville tage hensyn til o.s.v.
Hvad i så kommer frem til er ikke så afgørende. I undervises ikke i
hardware, i undervises i metoder...
Og i vil blive bedømt på dette grundlag. Hvis man bare kunne spørge i en
nyhedsgruppe er det vel spild af tid...

Men jeg har da alligevel lidt kommentarer nedenfor...

Slutteligt foreslår i så at man starter med at sætte 20 eller 50 brugere på
systemet for at måle svartider og finde eventuelle flaskehalse.

> [...]
uploades
> til én af sql/filserverne via java-server-applikationen.

I glemmer at skrive om der er 2 eller 20 afdelinger...

> [...]
> belastning som beskrevet?
> ( er en P4 2.8 Ghz nok ? nok ram? harddisk hurtig nok?)

Det skal da være Xeon...

> IBM eserver xSeries 206 8482 - P4 2.8 GHz
> 512 MB (installeret) / 4 GB (maks.) - DDR SDRAM - ECC - 333 MHz -
PC2700
> RAID ( Ultra320 SCSI )

Merprisen for en server med mulighed for Dual CPU er vel ikke så pokkers
meget dyrere...

> 3 stk. Ekstra ram:
> IBM hukommelse - 1 GB x 1 - DIMM 184-PIN - DDR
> 400 MHz ( PC3200 )
> ECC
> CL3
>
> x stk. Harddiske :
> IBM hard drive - 146.8 GB - Ultra320 SCSI
> Hard drive - hot-swap
> 146.8 GB
> Ultra320 SCSI
> 4.7 ms søgetid
> 10000 rpm

Til databasebrug (og mail) kan det være smart at vælge flere mindre
harddiske i stedet for få store.
Til filserveren er det fint nok med færre store diske.
Hvis i ønsker at konsolidere, kan i jo stadig blande ( 4 diske til database,
4 diske til filserver, 2 diske til system )

Konfigurationen af harddiske bliver nok sværere end valg af CPU. (2 Xeon
CPU'er koster det samme som én 146 GB disk)

Hvis i vælger at bruge flere servere ( i foreslår to ) skal i huske en
loadbalancer foran.

Måske skulle i vælge at opdele serverne efter funktion da en filserver
stiller ganske andre krav end en databaseserver.

Husk UPS og redundant PSU
Husk Backup (og regn på tiden den tager, det kan blive et problem at nå en
backup af en større filserver på en nat)

Rune

Fra : Martin Mollerup

Dato : 02-09-04 20:36

Er det 240 bruger på en PC eller 240 bruger på 240 Pc'er, hvor mange er på
ved max. belastning, sidder der 100 og surfer eller bliver der arbejder med
store filer.

Mollerup