Ny her i gruppen...
Fra : Dirty_Kent\(-:

Dato : 23-08-04 10:16

Hejsa folkens...
Da jeg er helt ny i denne gruppe, har jeg et stort spørgsmål til alle...

Da min far har fået lungekræft, hvor kan jeg så bedst henvende mig til at få
hjælp til mig & min mor ?
- Ja og min far far den sags skyld...

Har du/I nogle gode/dårlige erfaringer mht. dette... min kære mor, vil helst
ikke med i noget, da hun siger...
Ingen skal vide hvordan vi har det, mit svar er da så flg. VI er ikke de
eneste i verden der har én i familien der har fået lungekræft...
ESVÆRRE... )-:

Jeg søger hjælpe grupper, psykolog eller andet der //måske// kan hjælpe med
at få tankerne på ret kurs igen...
link og tlf. nr. ville være dejligt...

På forhånd tak fra fra Bornholmeren...
--
Supporter Kent(-:
www.dirtyboots.dk

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 23-08-04 10:28

"Dirty_Kent(-:" <oz1km@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Da min far har fået lungekræft, hvor kan jeg så bedst henvende mig til at

> hjælp til mig & min mor ?
> - Ja og min far far den sags skyld...

Kræftens Bekæmpelse kunne være et godt bud.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Christina

Dato : 23-08-04 10:45

Dirty_Kent(-: wrote:
> [...]
> de
> eneste i verden der har én i familien der har fået lungekræft...

Det er nemlig rigtigt, og det hjælpe bestemt ikke at skamme sig, eller være
flov over det, tværtimod hjælper det at få tankerne og følelserne snakket
igennem og "få sat på plads"...

> Jeg søger hjælpe grupper, psykolog eller andet der file://måske// kan
> hjælpe med at få tankerne på ret kurs igen...
> link og tlf. nr. ville være dejligt...
>

> På forhånd tak fra fra Bornholmeren...

Det kommer i såfald an på hvor I bor...har du søgt på google med jeres
bydel? Hvad med kræftens bekæmpelse, de må kunne hjælpe jer? Eller en alm.
psykolog i nærområdet, måske en familieterapeut I kunne gå til sammen?

Det er en svær situation for jer alle at være i, og jeg håber I alle finder
den hjælp I har behov for...

Fra : Dirty_Kent\(-:

Dato : 23-08-04 15:27

tak for svar også til Børge...

"Christina"
> Det er nemlig rigtigt, og det hjælpe bestemt ikke at skamme sig, eller
være
> flov over det, tværtimod hjælper det at få tankerne og følelserne snakket
> igennem og "få sat på plads"...
Nej det der med at skamme sig, eller putte det væk, det er ikke godt, for så
går man med det inden i...
DET skal ud & helst i går (-: hurtigts muligt....

ja det er ikke sjovt, men men men - det er til at leve med, mor tager det
mesttungt, de har jo også været sammen i små 40 år...
SÅ det er klart at hun ikke er glad for situationen... Hvem er mon det i
alles tilfælde, det er jo altid NABOen der rammes, men her er VI altså den
NABO )-:

Jen en psykolog eller terapeut, ville nok være det rigtige, ved bare ikke
hvad min mor ville sige til det, hvis jeg kom hjme til dem med sådan een...
Hmm... Nå men jeg har da fået lidt at tænke på så tak for info...

Vi er fra Bornholm...

der er ellers ikke meget gang i den her gruppe )))-:
Eller ER emnerne FOR personlige at skrive om....???
Hmm...

--
Hilsen fra
Supporter Kent(-:

Fra : Christina

Dato : 23-08-04 20:09

Dirty_Kent(-: wrote:
> [...]
> for så går man med det inden i...
> DET skal ud & helst i går (-: hurtigts muligt....

Nemli' - inden det bliver _for_ tungt at bære på...

> [...]
> SÅ det er klart at hun ikke er glad for situationen... Hvem er mon
> det i alles tilfælde, det er jo altid NABOen der rammes, men her er

Det er aldrig sjovt for ægtefællen, og hun må tumle med mange store ting, så
kan du få hende til at få snakket med nogen om de ting, vil det være godt
for hende - hvis altså hun vil, ellers skal hun heller ikke tvinges til
det...det er en stor sorg, også selvom din far ikke er død. Hun bliver nok
lige nu, konfronteret med mange ting, som kan skræmme hende....Du lader til
at tage det *pænt* ville du kunne snakke med hende? Spørge ind til hvad hun
går og tænker over, om der er noget hun gerne vil tale om....Eller prøv at
søg på sorgreaktioner, og se om der evt. er noget I kan bruge - og evt.
snakke sammen om...

> [...]
> ikke hvad min mor ville sige til det, hvis jeg kom hjme til dem med
> sådan een... Hmm... Nå men jeg har da fået lidt at tænke på så tak

Det er aldrig godt at lave en aftale uden hun ved det, det kan være *for
meget* for hende, alt for grænseoverskridende. Snak med hende om det, og se
om du kan få hende til at få lyst til at snakke med nogen....hvis man ikke
vil, skal man heller ikke...

> Vi er fra Bornholm...

Ok, der kender jeg ikke lige nogen, men det må være til at finde ud af. En
god ting er at ringe og snakke med dem personligt først, fortælle hvad det
handler om, og om det er noget de har erfaring med, og mener de kan hjælpe
med...

> der er ellers ikke meget gang i den her gruppe )))-:

næææ..

> Eller ER emnerne FOR personlige at skrive om....???

Måske, jeg ved det ikke - Vi kan jo kun opfordre folk til at skrive hvis de
har lyst

Fra : Else Holm

Dato : 23-08-04 20:28

"Christina" <Christin(remove)@os.dk> skrev i en meddelelse

>klip>

Der er ikke rigtig nogen, der har spurgt til, hvordan din far tager
det! Kan han og din mor tale om det, at han er blevet syg, eller
lukker han helt af?

Min far fik lungekræft, da han og mor havde været gift i ca. 45 år,
men de fik indbyrdes snakket det igennem - når far havde besøgende,
sagde han selv, at han havde fået kræft - og begge mine forældre havde
et meget afklaret forhold til det, at far havde fået kræft.

Hvis din far lukker helt af, ville jeg i dit sted forsøge at få din
mor til en psykolog/terapeut el. lign. Hvad med præsten? Han kunne
måske også bane vejen for, at de fik talt sammen om det. Det kunne
også være deres huslæge, især hvis han kender dem godt!

Jeg ønsker det bedste for jer alle.

--
Else

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-08-04 09:07

Dirty_Kent(-: wrote:
> [...]
> ikke hvad min mor ville sige til det, hvis jeg kom hjme til dem med
> sådan een... Hmm... Nå men jeg har da fået lidt at tænke på så tak

hvad med selvhjælpsgrupper ?? altså grupper hvor folk der selv sidder i
situationen kan dele erfaringer og støtte hinanden?

> Vi er fra Bornholm...

http://www.selvhj-gr-bornholm.dk/
fandt linket her, hvor der blandt andet står at der er forberedelse til en
selvhjælpsgruppe for kræftramte og at der er et netværk for pårørende til
kræftramte.... måske i kan få startet en regulær gruppe op?

> der er ellers ikke meget gang i den her gruppe )))-:
> Eller ER emnerne FOR personlige at skrive om....???
> Hmm...

jeg tror at gruppen her er så tyndt befolket fordi folk sjældent har de
samme problemer på samme tid, og derfor kommer her lidt i perioder.....
synes det er trist.....
desuden er det (som jeg tidligere har sagt herinde) også svært for mange at
bedømme lige præcis hvad de skal sige til de der skriver herinde, for ikke
at gøre yderligere skade.....

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Dirty_Kent\(-:

Dato : 24-08-04 17:53

Tak for alle svar, jeg har (igen) fået lidt nyt at tænke på, nu skal jeg så
bare se om de gamle er med på
det, hmm det håber jeg...
gode link i har sendt til mig - fint - dem har jeg kigget på & vil gøre det
igen (-:
selvhj-grupper, ja det ku godt tænkes...

FSJ god side (-:

Til Else, far & mor snakker meget godt sammen, men der er dage hvor det går
hende rigtig meget på... klart nok....
Sådanne dage, ku være gode at ha nogle folk udefra til at snakke med
hende...

> Knus, Sabina
> Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en
> mail hvis du er interesseret ;)
Jeg må ikke ha kat her i "det gule palæ" men jeg kan da høre ad med andre
jeg kender (-:
Er -du- her fra Bornholm?

Ja det er jo ikke nemt at gi gode råd, vi har jo hver især en mening om det
med sorg & krise....

Endnu engang tak til alle, jeg ligger lidt i baggrunden & "lytter" på jer...

--
Mange Hilsner fra
Supporter Kent(-:

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-08-04 21:17

Dirty_Kent(-: wrote:
> [...]
> gode link i har sendt til mig - fint - dem har jeg kigget på & vil
> gøre det igen (-:
> selvhj-grupper, ja det ku godt tænkes...

det er da et forsøg værd ;) især hvis i allerede har erkendt at i ikke kan
klare det selv..... ellers er der jo også mange onlinegrupper man kan bruge
til at snakke med, hvis man har det lidt svært med face2face....

> Jeg må ikke ha kat her i "det gule palæ" men jeg kan da høre ad med
> andre jeg kender (-:
> Er -du- her fra Bornholm?

nej det er jeg ikke.... det er "blot" min signatur ;)

> Ja det er jo ikke nemt at gi gode råd, vi har jo hver især en mening
> om det med sorg & krise....

netop..... nogle har brug for trøstende ord, og andre har brug for et los i
røven.... det er hvad der gør det så svært med sådanne grupper, fordi den er
så bredspektret.....

> Endnu engang tak til alle, jeg ligger lidt i baggrunden & "lytter" på
> jer...

jeg synes faktisk hellere du skulle skrive lidt om dine tanker og følelser
her..... det kan jo være du kan hjælpe en anden i din situation, som ikke
har modet til at komme frem af busken.....

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 08-05-05 20:50

hej!
jeg mistede min mor til lungekræften sidste år, og jeg opsøgte unge og sorg.
De har terapigrupper, som jeg virkelig synes har hjulpet. Jeg ved ikke om de
har noget på Bornholm, men prøv at gå ind på deres hjemmeside og kig. de har
også en telefon man kan ringe til hvis man har brug for at snakke..

ungeogsorg.dk

Hilsen Elsebeth

Fra : FSJ

Dato : 23-08-04 20:35

> Jeg søger hjælpe grupper, psykolog eller andet der //måske// kan hjælpe
med
> at få tankerne på ret kurs igen...
> link og tlf. nr. ville være dejligt...

http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/taet+paa+en+kraeftpatient/paarorende/index1.asp