Råd om matemaik-undervisning
Fra : Soeren

Dato : 18-08-04 11:28

Hej,

Jeg er 34 år og har arbejdet med softwareudvikling i 15 år. Jeg har taget en
datanom uddannelse, men da jeg aldrig har gennemført en studentereksamen, er
min matematiske viden meget lille, og det kunne jeg godt tænke mig at gøre
noget ved.

Jeg vil gerne tilegne mig en viden inden for matematik, der svarer til en
matematisk/fysisk studentereksamen, og jeg vil gerne have papir på at have
tilegnet mig denne viden.

Selv om min viden er lille, har jeg flair for det, og jeg er da også ret
vant til at tænke i den form for logik gennem mit arbejde. Hvis jeg kan
finde en uddannelse, der kan tage hensyn til dette, vil det være at
foretrække.

Jeg er lidt på bar bund, så alle råd om relevante uddannelsesinstitutioner
og anden information modtages med stor interesse. Jeg bor i Hillerød, så det
skal helst være Nordsjælland eller København.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 11:38

Soeren <nospam@nospam.com> wrote:

> [...]

> og anden information modtages med stor interesse. Jeg bor i Hillerød, så det
> skal helst være Nordsjælland eller København.

Der findes gymnasiale suppleringskurser, som på et år kører dig op til
højeste studentereksamensnivaeu i matematik og fysik, og som også
indeholder obligatorisk nivaeu i kemi. Jeg er dog ikke sikker på om du
kan optages på dem - det afhænger helt af din uddannelse [du er jo
datanom].

Derudover kan du tage en fuld studentereksamen på to år på
studenterkurserne. Da du bor i Hillerød vil det nærmeste være Gentofte
Studenterkursus, som ligger ved Hellerup Station. Det er dog en
privatskole, så det koster gysser at deltage [du kan også tage det som
enkeltfag; så er det 300 kroner for matematik og 100 kroner for
efterfølgende fag, og så tage det over to år].

Et alternativ er Frederiksberg Studenterkursus som er en offentlig
skole, og altså gratis for fuldtidselever. Ligger ved Solvang
metrostation, så det ligger altså knap en halv time længere væk.

http://www.gsk.dk/fs.php?id=P2

http://www.frberg-kursus.dk/

Du skal dog være opmærksom på at der lige er startet et nyt skoleår ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Soeren

Dato : 18-08-04 12:02

Hej Per

Tusind tak for dit svar. Jeg glemte desværre at tilføje, at jeg skal kunne
gennemføre uddannelsen om aftenen ved siden af et fuldtidsarbejde, og jeg
kan ikke finde informationer på de omtalte hjemmesider om, at de også
udbyder fag om aftenen.

Tager jeg fejl?

På forhånd tak

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 12:10

> [...]

> gennemføre uddannelsen om aftenen ved siden af et fuldtidsarbejde, og jeg
> kan ikke finde informationer på de omtalte hjemmesider om, at de også

Jeg ved positivt at det det tidligere har været muligt at tage en fuld
studentereksamen på Frederiksberg Studenterkursus /om aftenen/, og
dermed naturligvis også enkeltfag. Jeg kan ikke forestille mig at det
skulle have ændret sig.

Prøv at kontakte skolen. Telefonnummeret må fremgå af deres hjemmeside -
og her kan du så tale med en studievejleder.
--
Per Erik Rønne

Fra : Soeren

Dato : 18-08-04 22:09

Hej Per

Igen, tusind tak for hjælpen, men Christians forslag er lige i skabet - som
skabt for mig.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-08-04 13:02

"Soeren" <nospam@nospam.com> posting:

>Jeg vil gerne tilegne mig en viden inden for matematik, der svarer til en
>matematisk/fysisk studentereksamen, og jeg vil gerne have papir på at have
>tilegnet mig denne viden.

Se fx http://www.vucnordsjaelland.dk/800/ (Hillerød)
eller http://www.kvuc.dk/default.asp?r=4
hvor der fx er C-, B- og A-niveau fra kl. 17 og frem.

Udover dette, så var det måske også en ide for dig at selvstudere
lidt diskret matematik, hvilket der gymnasielt ikke er så meget
fokus på.
Se fx http://www.itu.dk/KursusBase/index.php?body=VisKursus&id=1261
eller http://www.ruc.dk/natbas/kurser/MatematikE/ eller
http://www.kurser.dtu.dk/presentation/presentation.asp?&menulanguage=dk&coursecode=01016-2

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Soeren

Dato : 18-08-04 22:10

Hej Christian

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg skulle bruge.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-09-04 16:36

Da du bor i Hillerød - kan jeg varmt anbefale Hillerød Handelsskole. Der er
mulighed for at tage forskellige niveauer om aftenen - jeg var selv
oprindelig sproglig student - og der var et forløb, hvor man på 1 år fik
niveau c + b.

Så kontakt Hillerød Handelsskole - muligvis er det Erhvervsakademiet
Nordsjælland.

Med venlig hilsen

Henrik Hansen