Blanding der skal blendes
Fra : par fra jylland

Dato : 12-08-04 19:16

Hej

Jeg har hørt at man kan få sunde fedtstoffer ved knuse sesamfrø,
hørfrø,mandler og solsikkekerne. Jeg har prøvet det i dag smager udmærket,
men hørfrøene og sesamfrøene er for små til min minihakker, hvordan får jeg
dem knust på anden vis?

Mvh Ranner

Fra : Preuthun

Dato : 12-08-04 20:26

"par fra jylland" <ranner@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men hørfrøene og sesamfrøene er for små til min minihakker, hvordan får

Hejsa.
Pas lidt på ikke, at overdrive det der med solsikkefrøene. Der er cadmium
fare, hvis du spiser meget. Jeg kan desværre ikke lige huske hvormeget, men
mon ikke du kan finde det et sted på nettet.
Mht. at knuse frøene kan du bruge en god ru keramisk morter med en ligeledes
ru keramik pistil. De bedste modeller kan købes hos
laboratorieudstyrsforhandlere. Sørg for at købe en god stor morter, så går
det meget let at male næsten, hvad som helst.
Alternativt kan man sammesteds købe mindre møller til at pulverisere diverse
frøtyper.

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Rado

Dato : 14-08-04 03:35

On Thu, 12 Aug 2004 20:16:10 +0200, "par fra jylland" <ranner@sol.dk>
wrote:

> [...]
>men hørfrøene og sesamfrøene er for små til min minihakker, hvordan får jeg

Brug en elektrisk kaffekværn med propel (Braun kan anbefales, de er
stærke og næsten ikke til at slide op).

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein