Armhulekrykke af træ
Fra : Preuthun

Dato : 11-08-04 00:19

Hej NG.

Idet jeg er igang med at renovere en veterantricycleknallert vil jeg høre om
der er nogen her, som kender noget til armhulekrykker. Jeg er på udkik efter
en enkelt, som jeg synes hører med til at gøre køretøjet autentisk. Men det
er måske forkert? Hvilken periode blev sådanne anvendt? Jeg synes ikke man
ser dem mere. Og, hvordan er de egentlig at bruge?

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Crazy Camilla

Dato : 11-08-04 02:27

"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er måske forkert? Hvilken periode blev sådanne anvendt? Jeg synes ikke man
> ser dem mere. Og, hvordan er de egentlig at bruge?

Hej.

De findes stadig på markedet (se
http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?ldbid=1&linkinfo=9246&include=00000), og
man kan også få dem i metal.
Der skulle være visse fordele ved armhulestokke frem for albuestokke, især
hvis brugeren er meget stor og tung eller hvis brugeren har meget dårlig
balance eller svage hænder/håndled. Det er hvad jeg har fået at vide. Jeg
har ikke selv prøvet nogen form for ganghjælpemidler.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Viggo

Dato : 11-08-04 12:29

"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Og, hvordan er de egentlig at bruge?
>
> Mvh. Jan Preuthun

Da jeg i 50'erne lærte at gå (for anden gang) trænede jeg med armhulekrykker
på Ortopædisk Hospital i Århus. Vi fik at vide, at "armhulekrykstokke" ikke
var et godt ord, da man ikke må hænge på dem, men skal bruge støtten ind mod
kroppen. Men jeg husker flere - især gamle mennesker - der alligevel hang i
armhulerne.
Det var en enorm lettelse at få "engelske stokke", som de nu almindelig
krykstokke blev kaldt dengang. Jeg følte mig pludselig meget mindre invalid.
Det ord bruges heldigvis heller ikke så meget mere.
--

Vh
Viggo

Fra : strid

Dato : 11-08-04 18:11

Hej

Efter nogen ture i USA har jeg opdaget af den slags krykker er
normalen der ovre og kan nemt købes :)

Astrid

Fra : Preuthun

Dato : 12-08-04 17:21

Hejsa.
Tusind tak for svarene.

Jeg kom til at tænke på en ting:
Er der mon nogen som interesserer sig for historiske hjælpemidler?
Jeg kunne forestille mig at der måske er nogle som med nostalgi husker
tilbage på sin første insulinpumpe, høreapparat, kørestol, tricycleknallert,
tandem, stok, briller, automobil, gangstativ mm., og som har samlet på
sådanne.
Jeg kan selvfølgelig godt forstå at det ikke er en dans på roser at være
tvunget udi at skulle benytte hjælpemidler, og derfor mest tænker
fremadrettet på forbedringer. Men alligevel; mon ikke nogle af
hjælpemidlerne har haft en vis charme, som ikke findes længere. Jeg tænker
f. eks. på stokke af træ, jern og gummidup, ej aluminium og plastic. Eller
kørestole med ægte læder på sædet og store solide hjul, eller høreapparatet
som ganske vist var stort, men ikke hylede. Jeg tænker simpelthen på, om
ikke der tidligere eksisterede nogle positive egenskaber, som nu er sparet
væk, men som kunne være interessante at gemme på.

--

Mvh. Jan Preuthun

Fra : strid

Dato : 13-08-04 10:26

Jeg vil foreslå en tur til Medicinsk historisk museum i Bredgade i
København. Det er virkelig en oplevelse.

Jeg har været der nogen gange og du kan finde info på www.aok.dk

:)

Astrid

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-08-04 10:50

Hej !

Hjælpemiddelcentralen i Holbæk har også en lille samling af gamle
hjælpemidler.

mvh
torben