SU-lån
Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 16:37

SU-stipendier er som bekendt skattepligtige, da de er overførselsindkomst.

Men hvad med SU-lån, som jo skal betales tilbage. Er det skattefrit?

/Vinther

Fra : kni

Dato : 05-08-04 18:25

JA

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-08-04 22:20

On Thu, 5 Aug 2004 17:37:09 +0200, "Vint" <ingen> wrote:

>SU-stipendier er som bekendt skattepligtige, da de er overførselsindkomst.
>
>Men hvad med SU-lån, som jo skal betales tilbage. Er det skattefrit?

Et stipendie skal du ikke betale tilbage i modsætning til et lån.
Et lån ændrer heller ikke noget ved din nettoformue.
Et lån er ikke en indtægt.
Derfor er spørgsmålet ikke foreneligt med det du foretager dig.

Hvis du skal spørge noget omkring et studielån og skatteforhold, så
kan det kun dreje sig om renten - nemlig om du kan trække dem fra
eller ikke, og i så fald hvornår, men det står beskrevet i
lånedokumentet.

/Knud

Fra : RH

Dato : 05-08-04 22:24

> [...]
> kan det kun dreje sig om renten - nemlig om du kan trække dem fra
> eller ikke, og i så fald hvornår, men det står beskrevet i

Det er vel okay, at han er i tvivl om, om der skal betales skat af SU-lånet

/SAnne

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 22:55

> Det er vel okay, at han er i tvivl om, om der skal betales skat af
SU-lånet

Det er nemlig det, jeg er i tvivl om.

Jeg ved, at det er skattepligtigt at modtage de ca. 4.500 kr. i stipendium,
som jeg er berettiget til.

Det jeg ønsker at vide er, om de ca. kr. 2.500 jeg kan låne pr. måned i
SU-lån, om de også skal regnes med i min indtægt som beskattes eller om de
er skattefri, da det er et lån, der skal tilbagebetales senere.

Vinther

Fra : RH

Dato : 05-08-04 23:15

> [...]
> SU-lån, om de også skal regnes med i min indtægt som beskattes eller om de
> er skattefri, da det er et lån, der skal tilbagebetales senere.

Det første svar på dit indlæg er korrekt - studielånet er naturligvis
skattefrit, dvs. du betaler skat at din SU (ca. 4500 kr), hvorimod du ikke
skal betale skat af lånet. Så for de flestes vedkommende svarer det til
6000-6500 udbetalt hver måned.

/Sanne

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 00:22

> [...]
> skal betale skat af lånet. Så for de flestes vedkommende svarer det til

Tak for hjælpen, Sanne

Vinther

Fra : RH

Dato : 06-08-04 10:06

> Tak for hjælpen, Sanne
>
> Vinther

Velbekomme

Fra : Mikkel Schou [Århus ~

Dato : 08-08-04 21:26

Det ville godt nok være trist at skulle betale skat af lånte penge....

SU lån kan under alle omstændigheder betale sig, man kan f.eks. spare alle
pengene op og have en billig bunke penge til udbetaling i fx. en lejlighed
eller en bil... eller man kan investere hele lortet i vestas aktier som jeg
har gjort...

Hilsen Mikkel