Rollespil er farligt!
Fra : Ronny Nielsen

Dato : 17-07-04 23:16

Yeah right... det er naturligvis ikke mig der mener det, men en fanatisk,
men velmenende, kristen der her advarer en gut imod at spille rollespil.

http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=417

--
Leg lader sig ikke fornægte. Man kan fornægte næsten alle abstrakte
begreber, som skønhed og ret, sandhed og godhed, ånd og gud. Man kan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-07-04 23:30

"Ronny Nielsen" <ronnyroyMMMMMM@MMMMmail.dk> writes:

> Yeah right... det er naturligvis ikke mig der mener det, men en fanatisk,
> men velmenende, kristen der her advarer en gut imod at spille rollespil.

Ikke den store nyhed der. Jeg læser lidt og falder over denne guldklump:
---
Derfor vil rollespillet indeholde to ting, der muligvis kan være
farlige for os som mennesker og som kristne: magien og fantasien.
---
Fantasi kan være farligt. Så har jeg hørt den med. Godt at den slags
folk ikke er representative for kristne (der er jo også præster der
spiller rollespil :).

Der er mange der har svaret mod den slags gennem tiden. CAR-PGa er nok
blandt de mest kendte
<URL:http://www.theescapist.com/carpga.htm>
<URL:http://www.theescapist.com/>
På den anden side, så er rollespil da i godt selskab, med tegneserier
og rock'n'roll :)

Og ingen god rollespils-bashing uden Jack Chick:
<URL:http://www.chick.com/reading/tracts/0046/0046_01.asp>

/L

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-07-04 00:34

Due some reason Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> happened to write:

> [...]
> Fantasi kan være farligt. Så har jeg hørt den med. Godt at den slags
> folk ikke er representative for kristne (der er jo også præster der

:D

Uuuh, fantasi. Pyha, måske vi endda kan finde på egne idder. Det kan
jo være skadeligt for - øh hvad?

> [...]
> og rock'n'roll :)
>
> Og ingen god rollespils-bashing uden Jack Chick:

NAM NAM!

Så længe ingen omvender mig fra SmølfQuest til kristendom

/Rasmus

If there are no stupid questions, then what kind of questions do stupid
people ask? Do they get smart just in time to ask questions?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-07-04 00:51

Due some reason spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) happened to write:

> Så længe ingen omvender mig fra SmølfQuest til kristendom

Det er forresten en ufordring!

/Rasmus

Sleep is a poor substitue for enough caffeine.

Fra : Linus Riel Petersen

Dato : 23-07-04 22:50

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Due some reason spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) happened to
> write:

> Det er forresten en ufordring!

Hmmm, kunne da være at man skulle prøve på det en eller anden dag

--
-- [ Linus Riel Petersen ] -------------------------------------------
"tasogare yori mo kuraki mono / chi no nagare yori akaki mono /

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-07-04 01:58

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fantasi kan være farligt. Så har jeg hørt den med. Godt at den slags
> folk ikke er representative for kristne (der er jo også præster der

Hørt.

Den her er også god:
" I mange rollespil bruges remser og navne, der helt klart stammer fra
gammel hedensk magi, f.eks. keltiske guder, arabisk mystik o.s.v. Jeg tror
på at der kan være kræfter i den slags - og kan slet ikke li´ at høre den
slags navne. Og jeg ville i hvert fald aldrig selv gå ind i roller, hvor man
skulle bruge den slags navne!"

Arhem... right. De kan åbenbart ikke skelne imellem fantasi og virkelighed,
og alligevel er det OS der har et problem? Tsk tsk.

> Og ingen god rollespils-bashing uden Jack Chick:
> <URL:http://www.chick.com/reading/tracts/0046/0046_01.asp>

Hahahaa... Ak ja, hvem har ikke drømt om at kunne bruge spells i real life?
Vi er fortabte....

Den her Islambasher er endnu værre:

http://www.chick.com/reading/tracts/0042/0042_01.asp

*gys*

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-07-04 14:27

> [...]
virkelighed,
> og alligevel er det OS der har et problem? Tsk tsk.

Der er nogle kristne der lever efter hvert ord i biblen, og det mener jeg
ikke. Biblen er en guide for kristne, men når man sammenligner de spells der
bliver udtalt så kender jeg en der har studeret det lidt. Foreksempel for at
summon en død person (klart med et spell der kan gøre det, jeg er ikke lige
sikker på hvad det er for et men det ved nogle er jer andre herinde måske)
siger man noget i retning af, "den gule melon skal spises i aften" hvor det
ukulte kommer ind i dette ved jeg ikke rigtigt

Mvh
Simon

Fra : stu

Dato : 16-08-04 14:33

> [...]
det
> ukulte kommer ind i dette ved jeg ikke rigtigt

Dine sætninger giver absolut ingen mening!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-07-04 12:18

"Ronny Nielsen" <ronnyroyMMMMMM@MMMMmail.dk> writes:

> Hahahaa... Ak ja, hvem har ikke drømt om at kunne bruge spells i real life?

Vi kommer endda nogle gange til at diskutere hvilke spells man helst
ville kunne i virkeligheden :)

Så, hvilke er det?

Mine personlige favoritter (blandt D&D-spells) er:
Heal
Teleport w/o Error
Invisibility (Muhahahaha!)
Unseen Servant
Word of Recall (med tandbørstning og tøjaftagning og direkte i seng :)
Group Word of Recall (som ovenfor, yeah, I wish :)

Der er dog generelt en total mangel på angrebsspells. Nok fordi den del
har virkeligheden allerede fod på.

/L

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-07-04 23:52

> Vi kommer endda nogle gange til at diskutere hvilke spells man helst
> ville kunne i virkeligheden :)
>
> Så, hvilke er det?

Helt klart Wish... gør alle andre overflødige.

> Mine personlige favoritter (blandt D&D-spells) er:
> Heal

Jep. Ret gammeldags at lade en eller anden dødelig sygdom få en.

> Teleport w/o Error

Klart, biler er også håbløst gammeldags.

> Invisibility (Muhahahaha!)

Uanede muligheder.

> Unseen Servant
Ville være ret cool :)
> Der er dog generelt en total mangel på angrebsspells. Nok fordi den del
> har virkeligheden allerede fod på.

Arh, summon spells har da den store fordel at de fjerner mistanken fra en ;)
"Hey Tarrasque, nak lige ham der Osama."

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-07-04 02:27

Due some reason Linus Riel Petersen <linus@fys.ku.dk> happened to write:

> Hmmm, kunne da være at man skulle prøve på det en eller anden dag

HAH! Så stopper jeg jo også med at vedligeholde Smølfer Uden Grænsers
hjemmeside. Og jeg har stadig et uspillet SmølfQuest-scenarie liggende

/Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-07-04 00:24

Due some reason "Ronny Nielsen" <ronnyroyMMMMMM@MMMMmail.dk> happened to write:

> Yeah right... det er naturligvis ikke mig der mener det, men en fanatisk,
> men velmenende, kristen der her advarer en gut imod at spille rollespil.
>
> http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=417

Jaaaa, det er superfarligt at spille rollespil. Jeg er naturligvis et
vrag, som drikker hash og ryger øl. Og sådan går det for alle.

Jeg hader når det sker - og det sker hele tiden. Jeg spiller rollespil
og bler afsporet. I forhold til - øh hvad?

Hvad er det, der er farligt i rollespil:

o Man skaber sin egen mening
o Man tager stilling til anderledes situationer
o Man mødes og har et socialt fællesskab
o Man holder sine venskaber vedlige

Hvad er det her, der er farligt i rollespil???

o Atomkraft?
o øl?
o Jesus?
o Ost?
o Terninger?
o Roskilde Festival?

Jeg vil meget gerne se et konkret eksempel på, at rollespil kan være
skadeligt og *så* vil jeg gerne tage stilling. Anyone?

/Rasmus

There is a theory which states that if ever anyone discovers what
the universe is for and why it is here, it will instantly disappear
and be replaced by something even more bizarre and inexplicable.
There is another which states that this has already happened.
-- Douglas Adams

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-07-04 14:38

> Hvad er det, der er farligt i rollespil:
>
> o Man skaber sin egen mening
> o Man tager stilling til anderledes situationer
> o Man mødes og har et socialt fællesskab
> o Man holder sine venskaber vedlige

Det er rigtigt og det er lærerigt for en hver ung person, men man skal også
lære at holde virkeligheden og tingende adskilt. Det er der det bliver
farligt

> Hvad er det her, der er farligt i rollespil???
De svage sjæle har måske ved for meget rollespil og overdrevent brug svært
ved at skelne mellem virkeligheden på længere sigt, men når man spiller en
gang om ugen og hygger sig med en pils og skål chips og griner lidt af
hinanden så kan jeg ikke rigtig se det farlige idet.

> o Atomkraft?
Den vil jeg godt give dig ret i.

> o øl?
En lille smule ret (måske mest min egen overbevisning der prøver at
modbevise at meget alkohol er usundt

> o Jesus?
På hvilken måde skulle Jesus være skadelig for mennesker, Troen på Gud og
Jesus er jo en religion som jeg ikke kan se gør nogen skade, i den generelle
kristne tro er man fri, men man skal bare stå til ansvar for hvad man gør,
ligesom du må gerne sige at en person er et svin og lugter, men så skal du
også være mand til at få at vide du er grim osv.

> o Ost?
På hvilken måde?

> o Terninger?
De kan gøre ondt at blive ramt af i hovedet.

> o Roskilde Festival?
Ja der skete jo nogle uheld for nogle år tilbage

> Jeg vil meget gerne se et konkret eksempel på, at rollespil kan være
> skadeligt og *så* vil jeg gerne tage stilling. Anyone?

Jeg er som barn blevet skræk advaret om rollespil, med historier om at folk
der spillede rollespil pludseligt troede de kunne flyve, det kunne de også i
virkeligheden men kun nedad med ca. 200 KM/t. ud fra en bygning, har man
nogensinde set billeder, hørt rarportager fra sådanne hendelser, ikke hvad
jeg ved af.

Mvh
Simon

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-07-04 00:40

> [...]

> men velmenende, kristen der her advarer en gut imod at spille rollespil.

Velmenende? Han opfordrer til at man ikke skal spille rollespil fordi
det kan skade ens indtryk af den rigtige verden??

Er det skadeligt at se film? Er det skadeligt at spille computerspil?
Er det skadeligt at spille rollespil? Af disse tre er rollespillet
det, der giver størst mulighed for selv at tage stilling. Hvis det er
farligt - så lever vi en vildt farlig verden, hvor vi alle er onde fra
naturens side.

Eller noget. Jeg har tænkt mig at spille rollespil i fremtiden, selvom
jeg bliver ond af det - så kan jeg lære det!

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-07-04 01:41

> Velmenende? Han opfordrer til at man ikke skal spille rollespil fordi
> det kan skade ens indtryk af den rigtige verden??

Ja, han tror jo selv på det ævl. Derfor er det velment når han advarer om
rollespil.

> [...]
> det, der giver størst mulighed for selv at tage stilling. Hvis det er
> farligt - så lever vi en vildt farlig verden, hvor vi alle er onde fra

Jamen det mener kristne jo også vi er (arvesynden).

> Eller noget. Jeg har tænkt mig at spille rollespil i fremtiden, selvom
> jeg bliver ond af det - så kan jeg lære det!

Jesus græder når du siger sådan noget! Sig ja til ham istedet, og du vil
føle hans kærlighed...

haha

Fra : Simon Kamber

Dato : 15-08-04 19:19

On Sun, 18 Jul 2004 02:40:54 +0200, Ronny Nielsen wrote:

> Ja, han tror jo selv på det ævl. Derfor er det velment når han advarer om
> rollespil.
For så vidt har han også ret. I henhold til de paradigmer han lever
efter er eksistensen af folk der har "forsøgt magi" jo et tegn på at der
er noget galt :)

Der er jo sådan set ikke nogle huller i hans argumentation.

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 18-07-04 20:15

"Sprint" rejser to kritikker mod rollespil.

1) At det kan være farligt at forsvinde ind i sin egen fantasiverden.
Det mener jeg er rigtigt nok; men det er ikke nogen speciel stor fare for
netop vores hobby. For at kunne spille rollespil skal du være socialt
funktionel, hvis du er ved at gå op i limningen er du ganske enkelt ikke
værd at spille med. Det er meget lettere at gå ned med flaget mens man
sidder og spiller computerspil i døgndrift.

2) Brugen af magi i rollespil er ukristen. Det mener jeg er rigtigt
nok. Hvis man er religiøs, må man tage stilling til om man for alvor tror på
sin religion, eller om man ikke gør. Jeg ved godt at mange "kristne" ikke
rigtigt tror på kødets opstandelse, jomfrufødslen osv. Men der findes altså
også kristne der rent faktisk tror. De er nemme at gøre nar af (lige så
nemme som rollespillere), og det er jo altid sjov at gøre nar af folk. Men
faktum er, at hvis man tager en religion alvorligt, altså rigtigt alvorligt,
så ser ens verdenssyn helt, helt anderledes ud end hvis man ikke er troende
eller "hygge-troende".

Hilsen Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-07-04 14:16

"Ronny Nielsen" <ronnyroyMMMMMM@MMMMmail.dk> wrote in message
> Yeah right... det er naturligvis ikke mig der mener det, men en fanatisk,
> men velmenende, kristen der her advarer en gut imod at spille rollespil.
>
> http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=417

Nu er jeg selv kristen og kender mange kristne, rollespillet er sjovt,
underholdene og noget man ikke skal tage for alvorligt, jeg deler ikke
personens synspunkt helt, men visse steder har han ret. For eksempel bruger
jeg selv Ringenes Herre verdnen i min undervisning til de små spirrer på
omkring 12-16 år i den kirke hvor jeg er. Jeg bruger det også når jeg
underviser i musik fordi det er noget så mange kender til.

Hvis man tager rollespil med et gram salt så mener jeg overhovedet ikke at
der er noget farligt i det. Man skal bare ikke blive for seriøs i det. Har
vi måske ikke alle som børn set tryllekunstnere i fjernsyn og i
virkeligheden ønsket at kunne det samme, eller set en eventyrfilm, f.eks.
Peter Pan og leget med tanken om at flyve. Men vi skal jo også huske på at
det er fantasi og i sin fantasi kan man alt, man skal bare ikke tage det
seriøst. Jeg spiller selv rollespil og underviser nye folk der vil prøve
det, i hvordan de skal tænke om det og huske at når man tager terningerne i
lommen og sine bøger med hjem så er man ikke længere en "palladin level 12"
men sig selv igen. Det er jo kun spil ligesom Ludo og Skak også er spil.

Mvh
Simon

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 02-08-04 19:08

Kære Simon.

I dit i øvrigt fornuftige indlæg skriver du:

> Nu er jeg selv kristen og kender mange kristne, rollespillet er sjovt,
> underholdene og noget man ikke skal tage for alvorligt,

Jeg må protestere. Rollespil kræver åndsnærvær og kunnen. Og så er det en
gruppe aktivitet, så man hvis man ikke lægger en ordentlig indsats for
dagen, spilder man ikke alene sin egen tid, men også andres.

Passion er et gode, ligegyldighed et onde.

Hilsen Mads