vedr. handicapbil
Fra : Anita Rasmussen

Dato : 14-07-04 12:56

Hejsa.
Er der en der kan fortælle mig om arbejdsgangen vedr. ansøgning til bil?
Jeg har sendt en ansøgnin til kommunen, har været til læge, og har i dag
modtaget brev fra kommunen der fortæller at de har sendt det til politiet,
der skal vurdere hvad der er behov for. Jeg mente ellers at det var amtet
der tog sig af den slags? Men måske tager jeg fejl ?
Hvor længe skal jeg mon vente til jeg får at vide om jeg er godkendt?

Venlig hilsen
Anita Rasmussen

Fra : Leonard

Dato : 14-07-04 15:19

"Anita Rasmussen" <anitaoskFLAT@COATEDhotmail.com> wrote:

> [...]
>der skal vurdere hvad der er behov for. Jeg mente ellers at det var amtet
>der tog sig af den slags? Men måske tager jeg fejl ?

Det er politiet der skal afgøre hvilke specielle krav der skal være
tilindrening af bilens betjening i dit kørekort. Det er åbenbart ikke
på plads og derfor er dine lægepapirer sendt til politiet.

>Hvor længe skal jeg mon vente til jeg får at vide om jeg er godkendt?

Længe.

Når politiet har vurderet dit kørekort, det sker enten ved at
embedslægen træffer en beslutning udfra de oplysninger han har fra din
læge eler ved at du skal på besøg hos en bilinspektør, så skal du
sammen med kommunen finde ud af hvilken bil du har behov for.
Det kan kommunen sikkert ikke finde ud af selv, så de sender dig til
noget afprøvning hos nogen der lader som om de ved mere om
handicapbiler end de andre (det er forskelligt hvem det er fra amt til
amt og fra kommune til kommune). Så finder de på et eller andet der og
sender det til kommunen, som så alligevel godt kan finde ud af at det
er nok for dyrt, så de indstiller noget andet til amtet, som så skal
afgøre om det er iorden eller ej. Det kan amtet normalt heller ikke
nøjes med, så først lader de sagen ligge et halvt års tid på en hylde,
og så laver de også om på hvilken bil og indretning du har brug for.

Eller også får du bare et almindeligt lån og kan selv gå ud og købe en
bil, hvis du kan finde en du har råd til ...

Mulighederne i bilsager er mange, dette er kun 2 af dem, hvis du vil
have mere præcist svar bliver du nødt til at fortælle mere om dig
selv, hvad er dit handicap, har du haft kørekort før, hvilken kommune
bor du i og hvad er formålet med bilen (arbejde eller fritid) ...
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : Leonard

Dato : 14-07-04 15:22

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>selv, hvad er dit handicap, har du haft kørekort før, hvilken kommune
>bor du i og hvad er formålet med bilen (arbejde eller fritid) ...

Og så glemte jeg lige at fortælle at RYK har udgivet en rigtig god
guide, som du kan købe her: http://ryk.dk/info - Kend din handicapbil

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 15-07-04 08:41

Leonard wrote:

> [...]
> selv, hvad er dit handicap, har du haft kørekort før, hvilken kommune
> bor du i og hvad er formålet med bilen (arbejde eller fritid) ...

Hejsa
Tak for svaret.
Jeg har kørekort, men har fået nogen kroniske skulderproblemer, der gør at
jeg nogen gange er nødt til at lade min bil stå¨og få andre til at køre for
mig. Men det er jo ikke holdbart i længden da jeg har et arbejde at passe.
Efter en snak med min socialrådgiver, ansøgte jeg så om lån. Jeg bor i
Lundtoft kommune, og bilen skal bruges til og fra arbejde (fleksjob) og lidt
i fritiden også.

Venlig hilsen
Anita

Fra : Leonard

Dato : 15-07-04 11:38

> [...]

>jeg nogen gange er nødt til at lade min bil stå¨og få andre til at køre for

OK, det er ikke en nem sag, da du befinder dig et eller andet sted
imellem at skulle have hjælp eller ikke.
Da det lyder til at du har brug for en let servostyring kan du håbe på
at embedslægen indfører det som et krav i dit kørekort, for så kan du
i det mindste få tilskud til det.