hjælp til anlæg
Fra : poul baekhoj

Dato : 09-07-04 00:00

Vi skal starte en mindre virksomhed og har spurgt TDC til råds. Vi fik et
tilbud på ca. 19.000, hvilket langt overstiger hvad vi havde tænkt os at
ofre.
Vi har så bedt dem installere, hvad de mener er det strengt nødvendige, så
skal vi selv ordne resten.
Hvad TDC installerer er:

1 Abledn Alm
1 Isdn2 Prof
1 Bbp512/512 Dhcp Pstn
1 Bb/Adsl Totalinstallation
1 Std. Router Dhcp 5880

Jeg vil prøve at købe noget brugt materiel, men ved meget lidt om emnet.
Vi har brug for:

2 linier
fax på en separat linie
3-4 telefoner som kan stille om til hinanden indbyrdes, eller hvortil der
kan stilles om fra en telefon, der fungerer som "central"
bredbånd til computerne.

Det hele skal bare være så enkelt som muligt.

Er der nogen, der kan rådgive os med hensyn til, hvilke telefoner og andet
materiel, det vil være rigtigt at investere i, vil nogen evt. sælge noget?

poul

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-04 19:02

On Fri, 9 Jul 2004 00:59:37 +0200, "poul baekhoj" <poul@baekhoj.dk>
wrote:

> [...]
>kan stilles om fra en telefon, der fungerer som "central"
> bredbånd til computerne.
>
>Det hele skal bare være så enkelt som muligt.
TELEFON/ISDN:
En ISDN2 linje hvorpå der lægges en ADSL må kunne gøre tricket.
I skal have lidt MSN nummere (ekstra telefonnummere) klares ved
bestillingen af ISDN. Det er smart at have en nummer til Fax, og et
til hvert lokaltelefon (ISDN2 har vist en begrændsning på 8 MSN
nummere)
På selve NT boksen sættes den ene AB port til det nummer i vil benytte
som Fax.

Så skal i have en AB adapter der kan håndterer det antal lokal
nummere i ønsker (alm. telefoner). der skal nok komme nogle med bud på
disse. Et bud kunne være "avm FRITZ!X USB"
http://www.avm.de/en/index.php3 kan håndterer 4 alm.telefoner.
Vær dug lige opmærksom på om de (AB adaptorene) kan håndterer "vis
nummer"
FRITZ!X USB kan og så bruges til at faxe fra, men lidt held kan den
også virke som netværks fax.

NETVÆRK/ADSL:
I skal have fat i en router, med mindre at i har specielle behov kan
en hvilken somhelst bruges (Fravælg dog wireless-routere hvis i ikke
har brug derfor)

FÆLLES ?:
http://www.avm.de/en kan også leverer udstyr så alt ISDN/ADSL services
stilles til rådighed på jeres lokal netværk.
Det kan således sørge for redundant internetforbindelse. Altså, hvis
ADSL ikke virker, så kobles internet trafikken bare over på ISDN (med
kraftig nedsat preformance, med det virker).

>Er der nogen, der kan rådgive os med hensyn til, hvilke telefoner og andet
>materiel, det vil være rigtigt at investere i, vil nogen evt. sælge noget?
Jeg har en gl. avm Fritz!xpc AB adapter med 4 analog porte tilovers.
Den håndterer "vis nummer".

/Hans

Fra : Sørensen

Dato : 09-07-04 22:15

"poul baekhoj" <poul@baekhoj.dk> skrev
> Hvad TDC installerer er:
>
> 1 Abledn Alm
> 1 Isdn2 Prof
> 1 Bbp512/512 Dhcp Pstn
> 1 Bb/Adsl Totalinstallation
> 1 Std. Router Dhcp 5880

hmm. det lyder jo også som det i skal bruge og til en ok pris hvis der er et
anlæg med, man kan jo altid begynde at barbere ned:

1 ISDN 2 (ikke proff) men så er der ikke 3 timers service på
spare den analoge linie og lægge faxen ind på isdnen, men så duer faxen ikke
hvis der er to der taler i telefon.
Selv købe et ISDN-anlæg og telefoner på www.v-data.dk , men hvem skal
instalere og servicere.

vh.