når handicaphjælperen ønsker fri.
Fra : marlene

Dato : 30-06-04 21:55

hej
er der ikke en bruger eller flere her, der kan fortælle hvordan de gør i
praxis.
jeg er handicaphjælper, i et job hvor vi normalt kan bytte os til frihed.

to gange i sidste måned stod jeg for nogle vigtige møder, og kunne ikke
bytte mig til frihed,
en kollega ville ikke bytte, men gerne tage timerne som ekstra...og jeg
tænkte pyt, så betaler jeg bare ved modregning i grundlønnen.

men det vil bruger ikke, siger at det kan ikke lade sig at gøre.
han vil have at de to aftener skal skrives ud som ferie.
men jeg har brug for disse ferietimer lidt senere. bl.a. for at få fri med
mine børn og fordi jeg har tvungen ferie når bruger skal på ferie.
hvad gør I ?
er der nogle § eller gode råd jeg kan tage med på arbejde.

synes det er surt at stoppe arbejdsforhold på dette grundlag, da jeg har
været hos bruger i 7 1/2 år, uden at misbruge begrebet frihed o.lign.

Med venlig hilsen

marlene

Fra : Lotte M

Dato : 03-07-04 21:12

"marlene" <rod@nya.dk> skrev:

>to gange i sidste måned stod jeg for nogle vigtige møder, og kunne ikke
>bytte mig til frihed,

Hvilke aftaler har i vedrørende bytning?

>en kollega ville ikke bytte, men gerne tage timerne som ekstra...og jeg
>tænkte pyt, så betaler jeg bare ved modregning i grundlønnen.

Er du månedslønnet?

>men det vil bruger ikke, siger at det kan ikke lade sig at gøre.
>han vil have at de to aftener skal skrives ud som ferie.

At lade dig holde ferie med kort varsel vil jeg kalde en venlig
gestus.

>men jeg har brug for disse ferietimer lidt senere. bl.a. for at få fri med
>mine børn og fordi jeg har tvungen ferie når bruger skal på ferie.
>hvad gør I ?

Vi kører med en fast plan og det er aftalt, at hjælperne kan aftale at
bytte, i det omfang det kan gøres hensigtsmæssigt i forhold til det
planlagte. Kun hvis der er tale om helt særlige forhold, det kan være
dødsfald i den nærmeste familie, borgerligt ombud, eksamen eller
lignende, kan hjælperen /forvente/ at der byttes - hvis der ikke kan
byttes frivilligt i de særlige situationer, så vil jeg diktere et
vagtbytte.

Ferie fastlægges i forbindelse med langtidsplanlægningen, 3 uger i
hovedferieperioden og 2 x 1 uge i restferieperioden. Ugerne fordeles
ud fra hjælpernes ønsker, men på en måde så ferien afvikles i
forlængelse af hinanden og kan dækkes af én vikar. Hjælperne holder
således ferie en ad gangen, så det er som regel vanskeligt at
imødekomme alles ønsker. Ferie afvikles kun i hele uger.

>er der nogle § eller gode råd jeg kan tage med på arbejde.

Samarbejd med din arbejdsgiver

Hvad angår §'er, så er det næppe en god ide - hvis dialogen mellem
bruger og hjælper er på §-plan, så er det vist tid at stoppe
samarbejdet.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : marlene

Dato : 05-07-04 11:28

tak for svaret

vores arbejdsforhold er dsv. på §-plan, har altid været det.

der er ofte nogle der bytter, har heller ikke givet problemer før, da vi
selvfølgelig fortæller bruger at det sker, her er bruger meget flexibel så
længe det ikke går ud over bruger selv. og vi lægger tidspynktet - hvis
vagten skal deles, sådan at bruger alligevel er hjemme.
ferieloven bliver overhovedet ikke overholdt hos os. f.eks. ved vi stadig
ikke om bruger tager på sommerferie, så her er mange timer låst for os der
ikke skal med på ferien.
det er ikke usædvaneligt med to der holder ferie og en der melder sig syg.
det giver mange problemer.
jeg er månedslønnet m. fast grundløn, men dagene er på rul + div.
ekstravagter gør at lønnen aldrig er den samme.

du har 100% ret ang. samarbejde, men man når bare det væmmelige punkt, hvor
man støder panden imod muren.
jeg har netop fortalt, at kan vi ikke komme til enighed, så det kan bruges
af alle, så er jeg nød til at stoppe. - efter knap 8 år.
men man kan dsv. ikke være utilfreds og være glad på jobbet.
frygtelig opslidende at være ked af at sige sit job op, jeg havde da regnet
med at føle lettelse hvis det en dag skulle ske.
men som det er nu, synes jeg ikke jeg kan blive ved.

rigtig god sommer.
hilsen fra malene... der nu søger job a´ 10 - 20 timer pr. uge.