Johan Thomas Lundbyes død (1848)
Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 07-06-04 11:56

Maleren Lundbye kom ulykkeligt af dage, kun 29 år gammel, da han
deltog i treårskrigen. I alle de beretninger som jeg har set herom,
heriblandt psykiateren Ib Ostenfelds monografi, "J. Th. Lundbye: Et
Stemningslivs Historie" (1937), hedder det som et faktum at han under
et hvil ramtes af et vådeskud, idet nogle geværer som var opstillet "i
pyramide" væltede, hvorved et skud gik af og ramte kunstneren.

Ikke desto mindre har jeg været lidt skeptisk over for denne version,
som ikke er umulig, men heller ikke meget sandsynlig. At jeg ikke er
ene om denne skepsis ser jeg nu i den online Weilbach, hvor det hedder
at "det er et åbent spørgsmål, om han i Bedsted blev dræbt ved et
vådeskud eller tog sit eget liv". Se
http://194.192.209.106/Weilbach.asp?ObjectId=1032&wTekstId=31954

Sebastjan