Til de blodtypekostinteresserede
Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 04-06-04 13:17

TV2 Lorry havde i formiddags inviteret Knut Flytlie i studiet i forbindelse
med hans nye bog der kommer ud på mandag.

Indslaget kan ses her:

http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=04-06-2004&cID=5&vId=195996

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed

Fra : Rado

Dato : 05-06-04 06:38

On Fri, 04 Jun 2004 14:16:58 +0200, Alex Bach Andersen
<news03@alexbach.dk.invalid> wrote:

>TV2 Lorry havde i formiddags inviteret Knut Flytlie i studiet i forbindelse
>med hans nye bog der kommer ud på mandag.

> [...]

Her er en alternativ forklaring på teorien:

http://www.macrobiotic.org/health9.html

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-06-04 11:19

Rado wrote:

> On Fri, 04 Jun 2004 14:16:58 +0200, Alex Bach Andersen

> Her er en alternativ forklaring på teorien:

Her er en tredie forklaring på teorien:

Det er velkendt, at blodtypen følger skostørrelsen hos langt de fleste
mennesker. Folk med blodtype O bruger normalt sko i størrelse 42 og
derover. Folk med blodtype A bruger normalt sko i størrelse 34 og
derunder. Folk med blodtype B bruger normalt sko i størrelse 35-38, mens
folk med blodtype AB normalt bruger skostørrelse 39-41.

Nyere forskning har vist, at forbrændingen hænger sammen med størrelsen
på folks fødder. På grund af den større kontakt med jorden, har folk med
store fødder en større forbrænding. Og da fodstørrelsen og blodtypen som
ovenfor nævnt hænger sammen, så er der også sammenhæng mellem
forbrændingen og blodtypen. Men reelt set er det altså ikke blodtypen,
der betyder noget, det er skostørrelsen.

Det skal nævnes, at hos 0,436 procent af befolkningen er der ikke
sammenhæng mellem skostørrelsen og blodtypen. Hører man til denne
minioritet skal man altså ikke spise efter blodtype, men i stedet rette
sig efter skostørrelsen.

En fjerde forklaring kunne være, at det er rent vrøvl, og at der ingen
sammenhæng er mellem blodtypen og den kost, man har brug for. Og
når/hvis folk får det bedre af at følge kostrådene i den slags bøger, så
er det fordi, det er kostråd som alle kan have godt af at følge - uanset
blodtype. Men dem der gerne vil tro på noget, bare fordi det kaldes
alternativt, kan holde sig til forklaring nummer tre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 05-06-04 11:56

Saaledes talte Kim Ludvigsen:

*plonk*

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... We all live in a yellow subroutine.

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 05-06-04 11:59

Saaledes talte Rado:

>Her er en alternativ forklaring på teorien:
>
>http://www.macrobiotic.org/health9.html

Tak, men det går galt i første afsnits "Type A [is] the latest to appear in
the world's history"?

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... Happiness is finding special characters

Fra : Rado

Dato : 06-06-04 17:20

On Sat, 05 Jun 2004 12:59:23 +0200, Alex Bach Andersen
<news03@alexbach.dk.invalid> wrote:

>Saaledes talte Rado:

>Tak, men det går galt i første afsnits "Type A [is] the latest to appear in
>the world's history"?

OK, nu har jeg ikke sat mig rigtig ind i nogen af teorierne, så det
kan jeg ikke rigtig udtale mig om. Jeg faldt bare over den side her da
jeg læste om noget andet på det site, og tænkte det måske kunne have
interesse for nogen.

Men hvordan er det så med de her blodtyper - findes der evt. noget om
dem, og teorien her, på nettet?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-06-04 19:22

Rado wrote:

> [...]
> interesse for nogen.
>
> Men hvordan er det så med de her blodtyper - findes der evt. noget om

Læge Carsten Vagn Hansen, der normalt ikke er afvisende for alternative
behandlingsformer, skriver lidt om blodtypekost her:
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2958/sprog=1/grp=8/menu=14/

Du finder en gennemgang af D'Adamos teorier på den norske lægeforenings
hjemmeside her:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=551331.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rado

Dato : 07-06-04 08:43

On Sun, 06 Jun 2004 20:21:46 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2958/sprog=1/grp=8/menu=14/
>
>Du finder en gennemgang af D'Adamos teorier på den norske lægeforenings

OK, tak.

Jeg vil iøvrigt lige tilføje et par ting. Selvom D'Adamo's teori måske
er forkert, kan det jo udmærket tænkes at en alternativ teori baseret
på Yin Yang princippet er rigtig, og at man måske derfor kan
sandsynliggøre den påståede. virkning af den her kost ad den vej.

Det her man set i andre sammenhænge, bl.a. inden for fysikken, hvor en
alternativ Yin Yang forklaring både har kunnet forklare ellers hidtil
uforklarlige fænomener samt give en dybere og mere logisk
sammenhængende indsigt i fænomenerne generelt. F.ex. den alternative
periodiske grundstoftabel, der viser nogle logiske sammenhænge mellem
grundstofferne og deres egenskaber, som man ikke umiddelbart kan se ud
fra den gamle model, og som giver helt nye praktiske muligheder inden
for fysikken (hvilket er blevet demonstreret eksperimentelt).

Yin Yang princippet er jo ikke en ny modegrille, men et særdeles
velfunderet grundlæggende universelt princip der har været kendt i
årtusinder, og som har relevans i alle sammenhænge, fra mikrokosmos
til makrokosmos, i psykologi, fysik, biologi, ernæringslære, religion,
osv.

--
Rado

A religion contradicting science and a science contradicting religion
are equally false. - Ouspensky

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-04 10:32

Rado wrote:

> [...]
> på Yin Yang princippet er rigtig, og at man måske derfor kan
> sandsynliggøre den påståede. virkning af den her kost ad den vej.

Jeg tror ikke, det er tilfældet her. Der er ganske vist en (meget lille)
overrepræsentation af visse sygdomme på visse blodtyper, men den forskel
kan forklares (og bliver det også i de to link - især det til den norske
lægeforening).

Men ellers er du inde på noget helt rigtigt her. Et af de største
problemer ved alternative helbredelsesmetoder er i mine øjne, at man
ikke kun fortæller, at et eller andet virker. Man forsøger også at
forklare, hvorfor det virker. Og ofte er forklaringerne så himmelråbende
forkerte, at ingen af de etablerede vil røre metoden med en ildstang.

Spørgsmålet er så, om man kan sælge de alternative metoder, hvis man
ikke påhæfter en eller anden fantasifuld teori. Jeg har på fornemmelsen,
at det ofte er fantasien, kunderne falder for.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rado

Dato : 08-06-04 12:59

On Mon, 07 Jun 2004 11:31:45 +0200, Kim Ludvigsen
> [...]

>ikke påhæfter en eller anden fantasifuld teori. Jeg har på fornemmelsen,
>at det ofte er fantasien, kunderne falder for.

Men hvis tro kan helbrede, kan fantasien jo så også være det virksomme
element, der hvor der - måske i strid med etablerede teorier -
alligevel ser ud til at være en virkning.

I mange tilfælde findes der jo ikke rigtig nogen effektive midler imod
sygdommen, men der er jo altid håbet om at der bliver fundet et. Og
det håb vil jo blive aktiveret hver gang der dukker noget nyt op, man
endnu ikke har prøvet. Jo mere fantasifuldt det er, jo mindre det
ligner det kendte som man ved ikke virker, jo større forhåbninger kan
det vække. Og det kan anvendes konstruktivt på det psykiske plan.

Man kan så, selvom det måske virker, sige at det er "snyd", og at det
ville være bedre hvis man forstod den virkelige sammenhæng, og tog
udgangspunkt i den. Det ville utvivlsomt være mere effektivt (viden
er magt, som man siger). Men det er ofte et spørgsmål om at gribe fat
i lige netop det som folk ud fra deres forudsætninger og
overbevisninger er i stand til at tro på virker, og bruge det som
troselement. Den virkelige forklaring ville de måske have svært ved at
forholde sig til, hvorved den ikke kunne anvendes konstruktivt på
samme måde.

--
Rado

....illness or fear are not necessarily enemies,
as much as aids to understanding, and means to
a greater end..." - Seth

Fra : G.B.

Dato : 08-06-04 00:54

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Men hvordan er det så med de her blodtyper - findes der evt. noget om
> dem, og teorien her, på nettet?

Både på nettet, og i den videnskabelige litteratur. Det er det rene
galimatias, så det er garanteret lige noget for dig.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Rado

Dato : 08-06-04 10:42

On 07 Jun 2004 23:53:43 GMT, "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

>Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Både på nettet, og i den videnskabelige litteratur. Det er det rene
>galimatias, så det er garanteret lige noget for dig.

Du har vist spist for mange grovkiks i dag?

Fra : G.B.

Dato : 08-06-04 16:02

> Du har vist spist for mange grovkiks i dag?

LOL!

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 07-06-04 12:13

Saaledes talte Rado:

>Men hvordan er det så med de her blodtyper - findes der evt. noget om
>dem, og teorien her, på nettet?

Der er en udemærket oversigt i Tamara Mosegaards anmeldelse af bogen fra 2000
der blandt andet kan læses her:

http://www.mayday-info.dk/index.php?id=102

Jeg er så spændt på at læse hvad Flytlie er nået frem til på baggrund af hans
erfaringer i sin praksis.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... "Bother", said Pooh, as he deleted his root directory.

Fra : Rado

Dato : 08-06-04 12:11

On Mon, 07 Jun 2004 13:12:32 +0200, Alex Bach Andersen
> [...]

>Saaledes talte Rado:

>Der er en udemærket oversigt i Tamara Mosegaards anmeldelse af bogen fra 2000

Takker

>Jeg er så spændt på at læse hvad Flytlie er nået frem til på baggrund af hans
>erfaringer i sin praksis.

Det jeg synes der gør den slage eksperimenter komplicerede og nok ikke
helt pålidelige er det psykiske element, som jeg tror spiller en stor
rolle m.h.t hvordan føden påvirker kroppen.

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 11-06-04 12:34

Saaledes talte Rado:

>Det jeg synes der gør den slage eksperimenter komplicerede og nok ikke
>helt pålidelige er det psykiske element, som jeg tror spiller en stor
>rolle m.h.t hvordan føden påvirker kroppen.

Det er slet ikke det Flytlie er ude på.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... See that snail, That's your clock speed that is.

Fra : Rado

Dato : 12-06-04 11:41

On Fri, 11 Jun 2004 13:33:52 +0200, Alex Bach Andersen

Hvad er han ikke ude på?

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 14-06-04 18:58

Saaledes talte Rado:

>Hvad er han ikke ude på?

At snakke åndelig føde så at sige. Det er ren og skær ernæringslære.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... Syntax is another name for conscience money.

Fra : M&M

Dato : 13-06-04 13:27

<klip> TV2 Lorry havde i formiddags inviteret Knut Flytlie i studiet i
forbindelse
> med hans nye bog der kommer ud på mandag.
> [...]
</klip>

OK, og hvad så når man er blodtype B?, der bliver jo kun talt om blodtype A
og O

hilsen M&M

Fra : G.B.

Dato : 14-06-04 18:36

"M&M" <z@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> OK, og hvad så når man er blodtype B?, der bliver jo kun talt om
> blodtype A og O

Og hvad med Rh+ og Rh- og alle de andre variationer i blodtyper på
molekylærbiologisk plan? Det er jo en uudtømmelig business...

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 14-06-04 18:59

Saaledes talte M&M:

>OK, og hvad så når man er blodtype B?, der bliver jo kun talt om blodtype A
>og O

Så er man med i vores lille eksklusive klub - og holder glæder sig over at
man hører til de forholdsvis få personer der tåler mælkeprodukter. Og undgår
i øvrigt: Rug, hvede, majs og boghvede. Kylling, gås, and og svinekød.
Skaldyr. Hasselnød og peanuts.

Men hele blodtypekostteorien viser sig at udgøre en mindre del af bogen.
F.eks. skal man helt frem til side 94 før man når det kapitel der handler om
blodtyper. Før det har vi været gennem enzymer, kulhydrater, fedt,
kolesterol, proteiner og syre-base-balancen.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... File not found. I'll load something *I* think is interesting.

Fra : G.B.

Dato : 14-06-04 20:16

Alex Bach Andersen <news03@alexbach.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> der handler om blodtyper. Før det har vi været gennem enzymer,
> kulhydrater, fedt, kolesterol, proteiner og syre-base-balancen.

Kost-efter-blodtype er det rene nonsens.